eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyWydatki na reklamę w I kw. 2013 r.

Wydatki na reklamę w I kw. 2013 r.

2013-06-08 00:25

Wydatki na reklamę w I kw. 2013 r.

Wydatki na reklamę w I kw. 2013 r. ©  olly - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (6)

Pomimo, iż analizy Kantar Media prezentujące wydatki reklamowe w okresie 1Q 2103 (w stosunku do 1Q 2012) wskazują na lekki - 3 % - wzrost, prawdziwy obraz sytuacji w mediach i zbliżające się ograniczenia wydatków są pesymistyczne. Z analizy wydatków reklamowych w poszczególnych sektorach, dokonanych przez ekspertów Equinox Polska, wyraźnie wynika, iż niekwestionowanym liderem w 2013 roku pozostanie branża farmaceutyczna, która mimo kryzysu zwiększyła wydatki o 9%. Jej udział w torcie reklamowym wzrósł do ponad 18%.

Przeczytaj także: Wydatki na reklamę: Polska i świat 2013

- To dowód na to, że opłacalność ekonomiczna wydatków reklamowych w stosunku do przychodów ze sprzedaży pozostaje in plus i generowane marże pozwalają na silne wsparcie marketingowe marek produktów farmaceutycznych. Stąd na pierwszym miejscu w wydatkach utrzymuje się non stop producent Aflofarm, chociaż wydatki lidera rynku zostały zredukowane o 18% w stosunku do ubiegłego roku, a dystans dzielący go od kolejnego wielkiego reklamodawcy USP Zdrowie pozostaje na poziomie 3–krotnie wyższym – podkreślają eksperci domu mediowego.

fot. mat. prasowe

Wydatki reklamowe wg branż

Z analizy wydatków reklamowych w poszczególnych sektorach, dokonanych przez ekspertów Equinox Polska, wyraźnie wynika, iż niekwestionowanym liderem w 2013 roku pozostanie branża farmaceutyczna, która mimo kryzysu zwiększyła wydatki o 9%. Jej udział w torcie reklamowym wzrósł do ponad 18%.


Liderów próbuje gonić GlaxoSmithKline Consumer Healthcare, ale pomimo zwiększenia wydatków o ponad 23% producent pozostaje na 3 pozycji. Poza podium znalazł się Olimp Laboratories (mimo zwiększenia wydatków o prawie 45%).

Drugim sektorem o największych wydatkach reklamowych jest sektor żywnościowy.

W tym świetle może dziwić pozycja lidera firmy Ferrero Polska, który zwiększył wydatki o 68% dystansując Nestle Polska – lidera z ubiegłego roku. Aż na 6 miejsce spadł Danone, który w ubiegłym roku zajmował pozycje wicelidera. Trzecie miejsce zajmuje niezmiennie Unilever Polska. Wydatki top 10 producentów wzrosły o 14% w stosunku do ubiegłego roku, chociaż cały sektor urósł w cenach brutto na tym samym poziomie co rynek reklamowy.

fot. mat. prasowe

Wydatki reklamowe - farmacja

Liderów próbuje gonić GlaxoSmithKline Consumer Healthcare, ale pomimo zwiększenia wydatków o ponad 23% producent pozostaje na 3 pozycji.


Kryzys zmusza do budowy silnej pozycji wśród konsumentów

Na trzeciej pozycji wśród sektorów pod względem wydatków, ale za to z największą dynamiką wzrostu jest Handel (+30%). Ten sektor zdetronizował telekomunikację, która wyraźnie ograniczyła wydatki w tym roku (-12%).

Na mapie liderów jesteśmy świadkami dynamicznych zmian. Trzy pierwsze miejsca należą do największych operatorów sieci detalicznych w Polsce. Ubiegłoroczny lider Jeronimo Martins Dystrybucja spadł w tym roku na 3 pozycję i został zastąpiony przez firmę Lidl (5 największy reklamodawca w tym roku +70%). Na drugiej pozycji pozostaje Metro Group, który zwiększył wydatki o 24%.

fot. mat. prasowe

Wydatki reklamowe - sektor żywnościowy

Aż na 6 miejsce spadł Danone, który w ubiegłym roku zajmował pozycje wicelidera. Trzecie miejsce zajmuje niezmiennie Unilever Polska.


- Coraz więcej podmiotów zauważa ważność wydatków marketingowych w okresie kryzysu – staje się to dla tych firm – być albo nie być. Jesteśmy w tym roku świadkami ofensywy Obi z dynamiką prawie 1000%, Rossmann +142%, czy Neonet +325%. O sile mediów może świadczyć marka supermarketów Jula, która rozpoczęła swoją ekspansję w Polsce na jesieni 2011 od 2 supermarketów w Warszawie (obecnie 8 placówek w Polsce) – podkreślają analitycy Equinox Polska.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: