Wydatki na reklamę w I kw. 2013 r.
2013-06-08 00:25
Wydatki na reklamę w I kw. 2013 r. © olly - Fotolia.com
Przeczytaj także: Wydatki na reklamę: Polska i świat 2013
- To dowód na to, że opłacalność ekonomiczna wydatków reklamowych w stosunku do przychodów ze sprzedaży pozostaje in plus i generowane marże pozwalają na silne wsparcie marketingowe marek produktów farmaceutycznych. Stąd na pierwszym miejscu w wydatkach utrzymuje się non stop producent Aflofarm, chociaż wydatki lidera rynku zostały zredukowane o 18% w stosunku do ubiegłego roku, a dystans dzielący go od kolejnego wielkiego reklamodawcy USP Zdrowie pozostaje na poziomie 3–krotnie wyższym – podkreślają eksperci domu mediowego.fot. mat. prasowe
Wydatki reklamowe wg branż
Liderów próbuje gonić GlaxoSmithKline Consumer Healthcare, ale pomimo zwiększenia wydatków o ponad 23% producent pozostaje na 3 pozycji. Poza podium znalazł się Olimp Laboratories (mimo zwiększenia wydatków o prawie 45%).
Drugim sektorem o największych wydatkach reklamowych jest sektor żywnościowy.
W tym świetle może dziwić pozycja lidera firmy Ferrero Polska, który zwiększył wydatki o 68% dystansując Nestle Polska – lidera z ubiegłego roku. Aż na 6 miejsce spadł Danone, który w ubiegłym roku zajmował pozycje wicelidera. Trzecie miejsce zajmuje niezmiennie Unilever Polska. Wydatki top 10 producentów wzrosły o 14% w stosunku do ubiegłego roku, chociaż cały sektor urósł w cenach brutto na tym samym poziomie co rynek reklamowy.
fot. mat. prasowe
Wydatki reklamowe - farmacja
Kryzys zmusza do budowy silnej pozycji wśród konsumentów
Na trzeciej pozycji wśród sektorów pod względem wydatków, ale za to z największą dynamiką wzrostu jest Handel (+30%). Ten sektor zdetronizował telekomunikację, która wyraźnie ograniczyła wydatki w tym roku (-12%).
Na mapie liderów jesteśmy świadkami dynamicznych zmian. Trzy pierwsze miejsca należą do największych operatorów sieci detalicznych w Polsce. Ubiegłoroczny lider Jeronimo Martins Dystrybucja spadł w tym roku na 3 pozycję i został zastąpiony przez firmę Lidl (5 największy reklamodawca w tym roku +70%). Na drugiej pozycji pozostaje Metro Group, który zwiększył wydatki o 24%.
fot. mat. prasowe
Wydatki reklamowe - sektor żywnościowy
- Coraz więcej podmiotów zauważa ważność wydatków marketingowych w okresie kryzysu – staje się to dla tych firm – być albo nie być. Jesteśmy w tym roku świadkami ofensywy Obi z dynamiką prawie 1000%, Rossmann +142%, czy Neonet +325%. O sile mediów może świadczyć marka supermarketów Jula, która rozpoczęła swoją ekspansję w Polsce na jesieni 2011 od 2 supermarketów w Warszawie (obecnie 8 placówek w Polsce) – podkreślają analitycy Equinox Polska.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)