Nowoczesne usługi biznesowe w Polsce 2013
2013-06-11 09:37
Nowoczesne usługi biznesowe w Polsce 2013 © creativenature.nl - Fotolia.com
Przeczytaj także: Nowoczesne usługi biznesowe w Polsce 2012
Jak szacują przedstawiciele organizacji, czeka nas dalszy dynamiczny rozwój w obrębie tej branży. Pozycja Polski jako jednego z liderów na globalnej mapie lokalizacji pod inwestycje z sektora nowoczesnych usług jest już niepodważalna, a jej źródłem jest wszechstronność obsługiwanych procesów i ewolucja w stronę coraz bardziej zaawansowanych usług. Zadaniem na najbliższe lata jest umocnienie pozytywnych tendencji.Jak wynika z raportu ABSL „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2013” nasz kraj już dawno przyciągnął uwagę wiodących firm badawczych analizujących zachowania globalnych inwestorów (Everest, Hackett) jako dojrzała i atrakcyjna lokalizacja dla firm z branży nowoczesnych usług dla biznesu. W ciągu ostatniego roku pozycja naszego kraju uległa dalszemu umocnieniu. Średni roczny wzrost zatrudnienia w sektorze w Polsce utrzymuje się na poziomie około 20 proc. i charakteryzuje się największą stabilnością wśród wszystkich państw regionu Europy Środkowo-Wschodniej. W zlokalizowanych nad Wisłą ponad 400 centrach usług z zagranicznym kapitałem pracuje już 110 000 specjalistów, a liczba ta będzie dalej rosła. Wzrost zatrudnienia w badanym okresie deklaruje aż dziewięć na dziesięć analizowanych centrów usług.
Dynamikę rozwoju sektora dobrze ilustruje liczba nowo utworzonych centrów. Do 2004 roku włącznie w Polsce powstało 96 centrów usług z kapitałem zagranicznym, natomiast dzisiaj w naszym kraju funkcjonuje już ponad 400 tego rodzaju jednostek.
"Prognozujemy, że do końca 2013 roku liczba zatrudnionych w zagranicznych centrach usług biznesowych w Polsce osiągnie przewidywane 115-120 tys. osób. Dynamiczny wzrost sektora generują zarówno nowi gracze, jak i centra już działające w Polsce, które są zadowolone z warunków prowadzenia biznesu w naszym kraju" – mówi Marek Grodziński, Wiceprezes ABSL, Dyrektor Centrum BPO Capgemini.
Rok 2012 był rekordowy pod względem liczby nowych inwestycji – łącznie powstało wtedy 56 centrów. W bieżącym roku otworzyło się do tej pory 14 nowych jednostek, a wiele już istniejących w kraju zapowiedziało dalsze zwiększenie zatrudnienia.
"Warto zauważyć, że przy liczbie 400 nowych centrów, kolejne kilkadziesiąt zatrudnionych osób w każdym z nich daje dziesiątkach tysięcy nowych miejsc pracy w skali kraju" – podkreśla Marek Grodziński.
Zdecydowana większość utworzonych w 2012 roku jednostek (ponad 60 proc.) to inwestycje podmiotów zagranicznych dopiero wchodzących na polski rynek usług biznesowych, nieposiadających wcześniej swoich centrów. Do najbardziej rozpoznawalnych marek, które zainwestowały w Polsce w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy należą m.in. Samsung, Bayer, Qatar Airways, Brown Brothers Harriman, Goldman Sachs, Euroclear czy Metsä Group.
fot. creativenature.nl - Fotolia.com
Nowoczesne usługi biznesowe w Polsce 2013
Nastroje inwestorów oddają też międzynarodowe rankingi badawcze. Np. Kraków znalazł się w pierwszej dziesiątce najnowszej edycji zestawienia „Tholons Top outsourcing cities 2013”, które stanowi ranking najatrakcyjniejszych na świecie miast dla inwestycji z sektora outsourcingowego. Jest to do tej pory jedyne miasto w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, które w tym zestawieniu uplasowało się tak wysoko. W czołowej setce nie zabrakło innych polskich metropolii - Warszawy (miejsce 36.) oraz Wrocławia (miejsce 75.). Sukces polskich miast to kolejny dowód na to, że dynamicznie rośnie konkurencyjność naszego kraju wobec globalnych liderów sektora, takich jak Indie i Chiny.
"Najnowsze opracowanie ABSL potwierdza, że wysoką jakość usług świadczonych przez polskich specjalistów doceniają klienci z całego świata. Obszarem naszej największej specjalizacji jest Europa Zachodnia. Aż dziewięć na dziesięć przeanalizowanych centrów realizuje zadania dla tej części kontynentu. Coraz częściej obsługujemy również klientów z obu Ameryk - podmioty z Ameryki Północnej są zleceniodawcami dla 42 proc. naszych centrów. Co ciekawe, wiele jednostek wykonuje także zadania dla klientów zewnętrznych i wewnętrznych zlokalizowanych w Azji, Australii i Oceanii. W sumie zaangażowanych w pracę dla tych regionów jest aż 23 proc. jednostek w Polsce. Możemy śmiało powiedzieć, że staliśmy się ośrodkiem globalnym świadczącym wysokiej klasy usługi dla biznesu" – mówi Jacek Levernes, Prezes ABSL, Członek Zarządu HP Europa.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
RRD / 2013-07-11 16:16:45
Zachodnie firmy zaczynają spoglądać na nasz kraj i przenosić biznes z Azji z wielu powodów. To, że w Polsce można znaleźć dobrze wykształconych pracowników, znających wiele języków wiadomo nie od dziś. Ciekawym wydaję się fakt, iż rośnie znaczenie innych czynników jak bliskość kulturowa i strefy czasowe. A, że pod względem umiejętności i technologii przestajemy odstawać, to tylko można się cieszyć. RRD www.edokumenty-rrd.pl [ odpowiedz ] [ cytuj ]
-
Komentarz usunięty
-
Komentarz usunięty