SEO mobilne
2013-06-12 12:28
Agencje muszą opracować nowe strategie dla mobilnego SEO © Maksim Kostenko - Fotolia.com
Przeczytaj także: Mobilne SEO i pozycjonowanie "long tail"
Mobilny InternetOstatnie dwa - trzy lata to czas ogromnego rozwoju mobilnego Internetu. Nie tylko za sprawą coraz większej dostępności tabletów i smartfonów (po prostu są tańsze), ale także technologii przesyłania danych. Choć technologia LTE na dobre dopiero się rozwija, to zapewne w przyszłości będzie dominować. Obecnie liczba użytkowników mobilnego Internetu jest mniejsza niż stacjonarnego, ale w niedalekiej przyszłości te proporcje odmienią się diametralnie.
Wraz z rozwojem „przenośnego” Internetu, wzrasta liczba mobilnych zapytań do wyszukiwarek (głównie do Google). Jeszcze dzisiaj 95 procent zapytań do wyszukiwarek to zapytania z komputerów stacjonarnych. Jednak, jak wskazują eksperci, w roku 2016 większość zapytań będzie pochodziła z urządzeń mobilnych. Dla firm, których większość klientów pochodzi z ruchu wygenerowanego z wyszukiwarek, to wyzwanie. Także dla agencji interaktywnych, które będą musiały się przestawić na mobilne SEO.
fot. Maksim Kostenko - Fotolia.com
Agencje muszą opracować nowe strategie dla mobilnego SEO
Mobilne SEO a stacjonarne SEO
Choć sposoby pozycjonowania w przypadku mobilnego a stacjonarnego SEO (w literaturze przedmiotu używa się zwrotu SEO Desktop, jednak w polskim języku lepiej brzmi SEO stacjonarne) są, co do zasady, bardzo zbliżone, to należy w strategii mobilnego SEO uwzględnić pewne differentia specifica mobilnego Internetu. Po pierwsze, większe i szersze możliwości geolokalizacji, dzięki modułom GPS w smartfonach. Po drugie, należy pamiętać o mniejszym rozmiarze wyświetlanego obrazu w urządzeniach mobilnych. W przypadku wyszukiwania stacjonarnego (np. „fryzjer Poznań”), w wynikach wyszukiwania wyświetla się o wiele więcej informacji niż w przypadku wyszukiwania mobilnego. Takie dane, jak godziny otwarcia czy slogany marketingowe w wyszukiwaniu mobilnym lepiej umieścić już na podstronie. Idea jest taka, że podstawowe informacje (dane kontaktowe, krótki opis działalności) pojawią się na liście wyników wyszukiwania, a szczegółowe informacje będą dopiero widoczne po kliknięciu i wejściu na podstronę serwisu. Na kolejnych podstronach można dopiero zamieścić zdjęcia i filmy video (chociaż te ostatnie, w przypadku mobilnego Internetu, nie mają praktycznie żadnego znaczenia).
Trzeba pamiętać, że wyszukiwarka Google wraz ze wszystkimi widgetami i funkcjonalnościami, to maszyna dość sprawna i myśląca. Przystosowana jest do jak najszybszego wyszukiwania odpowiedzi na zadane pytania, dlatego komercyjne wyniki często pojawiają się w dalszej kolejności. W przypadku zapytań, typu „pogoda Poznań” w wynikach wyszukiwania na pierwszym miejscu znajdziemy graficzne przedstawienie pogody w systemie Google – widget Pogoda. W wyszukiwaniu mobilnym także, tylko że ta informacja zajmie nam cały ekran smartfona. Kolejne biznesowe wyniki będą organiczne, widoczne dopiero po przewinięciu strony, a to już problem dla firm.
Niewielkie, w gruncie rzeczy, ekrany smartfonów powodują, że na pierwszej stronie organicznych wyników wyszukiwania, najczęściej pojawiają się linki do dwóch stron. To sprawia, że w jeszcze większym stopniu, niż w przypadku wyszukiwania stacjonarnego, będzie działała zasada – zwycięzca bierze wszystko. Tym bardziej, że internauta „mobilny” przegląda dużo mniej stron zasugerowanych przez wyszukiwarkę niż „stacjonarny”. Mobilne SEO będzie napędzane chęcią zajęcia pierwszego miejsca na najważniejsze frazy. Trzeba także przypuszczać, że w przypadku mobilnego SEO mniejsze znaczenie będą miały frazy złożone. Klienci chcą znaleźć szybko poszukiwane informacje – nie mają czasu na wpisywanie sprecyzowanych haseł w pole zapytań wyszukiwarki.
Z drugiej strony Google zdaje sobie sprawę ze wzrostu dostępności mobilnego Internetu i wprowadza wiele udogodnień dla programistów stron mobilnych. Oferuje specjalne nośniki reklam, które ułatwiają rozpowszechnianie aplikacji mobilnych.
Mobilne SEO – kto musi być widoczny na urządzeniach mobilnych
Wzrost mobilnego Internetu w wielu branżach może przyczynić się do zwiększonego ruchu. Jednak nie wszystkie firmy powinny od razu inwestować w mobilne SEO. To wynika ze specyfiki zapytań w mobilnym wyszukiwaniu. Według analiz, mobilne wyszukiwanie napędzają zapytania lokalne, związane w pierwszej kolejności z jedzeniem, transportem i pogodą. O mobilnym SEO powinni pomyśleć także wszyscy organizatorzy wszelkiego rodzaju imprez.
Podsumowanie
Eksperci podkreślają, że SEO mobilne w głównej mierze będzie miało charakter lokalny. Smartfony i tablety są w dużym stopniu wykorzystywane w kontekście lokalnego wyszukiwania związanego z geolokalizacją. To wynika także z faktu, że coraz więcej korzystamy z Internetu poza domem. Ponadto eksperci przypuszczają, że w niedługim czasie Google uruchomi podstronę tylko z mobilnym indeksem stron. Choć to tylko niesprawdzone przypuszczenia, to takie rozwiązanie znacznie ułatwiłoby zadanie agencjom i firmom.
oprac. : Grupa TENSE
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)