Rynek pracy: zawody z przyszłością
2013-06-17 13:47
Są profesje, które zyskują na znaczeniu © alphaspirit - Fotolia.com
Przeczytaj także: Najbardziej poszukiwani pracownicy 2012
Jak mówi Michał Młynarczyk, dyrektor zarządzający Hays Poland, 5-7 lat to w odniesieniu do rynku pracy bardzo odległy termin, bo w tym obszarze zmiany często dzieją się z roku na rok.- Ogromny wpływ mają też wydarzenia, których kilka lat temu jeszcze nikt nie potrafił przewidzieć. Idealnym przykładem jest obecny kryzys, który teraz jest na ustach wszystkich, a w 2007 roku nikt się go nawet nie spodziewał. – dodaje.Specjaliści od zbiorów i chmur
Są jednak profesje, które zyskują na znaczeniu i z pewnością będą nadal poszukiwane, kiedy obecni maturzyści skończą studia. To oczywiście przede wszystkim zawody związane z nowymi technologiami i Internetem. Eksperci jednym tchem wymieniają takie specjalizacje, jak: e-commerce, media społecznościowe, geolokalizacja, Big Data, informatyka śledcza, Cloud Computing, Near Field Communication, ale pracy z pewnością nie zabraknie również dla programistów, których deficyt pracodawcy odczuwają już od kilku lat. Tylko w samym portalu Pracuj.pl jest dla nich obecnie ponad 2,6 tys. aktualnych ofert.
Szczególnie często wspominanym obszarem jest ostatnio tzw. Big Data, czyli ogromne, szybko zmieniające się zbiory nieuporządkowanych danych. – Zastosowanie rozwiązań Big Data jest szczególnie przydatne w sektorze e-commerce, telekomunikacyjnym oraz bankowym, gdyż te instytucje gromadzą ogromne ilości często dość chaotycznych informacji o swoich klientach - mówi Michał Młynarczyk. Jak wskazuje ekspert, do pracy przy takich projektach potrzebne będzie zupełnie nowe połączenie kompetencji: umiejętność prowadzenia badań, zarówno ilościowych jak i jakościowych, znajomość języków programowania (zwłaszcza statystycznego R) oraz wiedzy biznesowej. Osoba zatrudniona na stanowisku Data Scientist będzie musiała nie tylko umieć uporządkować dane obecnie gromadzone przez firmy, ale odnaleźć w nich także trendy oraz przełożyć je na wyniki biznesowe.
Również outsourcing zasobów informatycznych do zewnętrznych usługodawców, tzw. Cloud Computing będzie dynamicznie rozwijającym się obszarem, potrzebującym zarówno informatyków, którzy utrzymują lub rozwijają infrastrukturę przyjmującą zewnętrzne dane oraz handlowców, którzy będą potrafili sprzedać takie usługi.
fot. alphaspirit - Fotolia.com
Są profesje, które zyskują na znaczeniu
Humanista 2.0
Współczesny rynek pracy nie jest zbyt łaskawy dla osób z wykształceniem humanistycznym, lecz według niektórych ekspertów to się zmieni. Umiejętności humanistów będą pożądane, ale w nieco innym niż kiedyś zakresie. - Kiedy patrzymy na rynek pracy, możemy odnieść wrażenie, że rzeczywistość biznesowa nie wymyśliła jeszcze zastosowań dla humanistycznych talentów. O ile psychologowie lub lingwiści znajdują zatrudnienie w branży HR lub reklamowej, o tyle historykom, filozofom czy polonistom pozostaje do dyspozycji szeroko pojęta edukacja lub kariera akademicka. Myślę jednak, że wraz z upływem czasu firmy same otworzą się na takich pracowników, bo analiza logiczna, rozumienie faktów w różnych perspektywach i konfiguracjach, powiązanie jakości przekazu z siłą jego oddziaływania staną się narzędziami coraz bardziej istotnymi w kontaktach z rynkiem – mówi Mariusz Skiba z firmy Randstad. Ekspert szacuje, że wejście humanistów na rynek biznesu będzie procesem powolnym, jednak nastąpi w perspektywie 5-7 lat. Osoby z takim wykształceniem muszą jednak się do tego przygotować i odpowiedzieć sobie na pytanie, czy potrafią przedstawić swoje umiejętności w taki sposób, aby biznes dostrzegł korzyści z nich wynikające.
fot. mat. prasowe
Rynek pracy: zawody z przyszłością
Ale już dziś humaniści nie pozostają zupełnie bez szans na ciekawą pracę, pod warunkiem, że mają smykałkę do nowych technologii. – Mimo rosnącej popularności przekazu wideo, komunikacja z użytkownikami Internetu nadal w dużym stopniu opiera się teraz na słowie pisanym, dlatego obserwujemy zapotrzebowanie na profesjonalnych blogerów, copywriterów oraz community managerów, którzy muszą przede wszystkim sprawnie tworzyć teksty. – podkreśla Michał Młynarczyk.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)