Wydatki na reklamę w Polsce i na świecie 2013
2013-06-20 10:55
Przeczytaj także: Wydatki na reklamę w I kw. 2013 r.
Europa Wschodnia i Azja Centralna
Armenia, Azerbejdżan, Białoruś, Bułgaria, Estonia, Gruzja, Kazachstan, Litwa, Łotwa, Mołdawia, Rosja, Turcja, Ukraina, Uzbekistan
Rynki Europy Wschodniej, takie jak Rosja i Ukraina, dość szybko podniosły się po pogorszeniu koniunktury w 2009 roku i od tego czasu utrzymują stabilne tempo wzrostu, niezakłócone (choć nie całkowicie) problemami strefy euro. Podobnie wygląda sytuacja u bliskich sąsiadów z Centralnej Azji – w Azerbejdżanie i Kazachstanie, dlatego te kraje zostały włączone do regionu Europa Wschodnia i Azja Centralna. Według prognoz ZenithOptimedia wydatki reklamowe w tym regionie będą stabilnie rosły o 9-10% rocznie do 2015 roku.
Japonia
Japoński rynek na tyle rożni się od innych azjatyckich rynków, że jest analizowany osobno. 2012 był dla Japonii rokiem silnych wzrostów, bo wtedy kraj podnosił się po trzęsieniu ziemi i tsunami. Wydatki wzrosły powyżej oczekiwań – o 3,5%. Po słabym początku roku wydatki reklamowe zaczęły jednak rosnąć, dlatego ZenithOptimedia podwyższa prognozę wzrostu z 1% do 2,4% w 2013 roku. Japońska gospodarka wciąż boryka się z niskim poziomem wzrostu i deflacją, dlatego według analityków ZenithOptimedia do 2015 roku tamtejszy rynek reklamowy będzie rósł o 2% rocznie.
„Postępowa” Azja
Australia, Hongkong, Korea Południowa, Nowa Zelandia, Singapur
Poza Japonią w Azji jest 5 państw z dobrze funkcjonującą gospodarką i prężnym rynkiem reklamowym: Australia, Hongkong, Korea Południowa, Nowa Zelandia i Singapur, tworzące region „Postępowa” Azja. W 2012 wydatki reklamowe w tym regionie wzrosły tylko o 3,6%, głównie z powodu zmniejszenia wymiany handlowej z Chinami i innymi szybko rosnącymi rynkami. W 2013 roku analitycy ZenithOptimedia spodziewali się wzrostu wydatków reklamowych w tym regionie, jednak wzmożone napięcie w stosunkach między Koreą Północną i jej sąsiadami sprawiło, że reklamodawcy w Korei Południowej są znacznie ostrożniejsi. Sprzęgło się to ze spowolnieniem w eksporcie, spowodowanym umocnieniem się waluty Korei Południowej w stosunku do japońskiego jena. W efekcie południowokoreański rynek reklamowy skurczy się w 2013 roku o 6,5%, a prognoza wydatków w całym regionie zostaje obniżona do -0,6%. ZenithOptimedia spodziewa się szybkiego odbicia w 2014 roku i wzrostu rynku o 7%, a w 2015 roku – o 6,8%
„Szybka” Azja
Chiny, Filipiny, Indie, Indonezja, Malezję, Pakistan, Tajlandia, Tajwan, Wietnam
Pozostałe kraje Azji zostały zgrupowane w regionie nazwanym „Szybka” Azja. Ich gospodarki rozwijają się niezwykle dynamicznie. Spadek koniunktury w 2009 przeszedł tam ledwie zauważony – wydatki reklamowe wzrosły wtedy o 7,3%, a od tego czasu gospodarka rozwija się w dwucyfrowym tempie. ZenithOptimedia prognozuje, że wydatki reklamowe w tym regionie wzrosły w 2012 roku o 10,1%, w tym roku wzrosną o 10,6%, a do 2015 roku będą rosły o 10-11% rocznie.
Ameryka Północna
Rynek reklamowy w Ameryce Północnej jest znacznie silniejszy niż na dojrzałych europejskich rynkach. Rosną wskaźniki zaufania konsumentów, sprzedaż detaliczna, liczba pracujących i liczba budowanych domów. Wydatki reklamowe w 2012 wzrosły o 4,5%, częściowo dzięki letnim igrzyskom olimpijskim i kampanii wyborczej. W tym roku, wobec braku takich wydarzeń, ZenithOptimedia prognozuje wzrost o 3,5%, a następnie 4% do 5% rocznego wzrostu w 2014 i 2015 roku.
Ameryka Łacińska
Region Ameryki Łacińskiej może się poszczycić szybko rosnąca gospodarką i rosnącym w podobnym tempie rynkiem reklamowym. Po rozczarowująco niskim wzroście o 7% w 2012 roku (niski wzrost był skutkiem sporów o sposób monitorowania i sprzedawania reklam telewizyjnych w Meksyku), ZenithOptimedia spodziewa się wzrostu o 8,9% w 2013, a następnie wzrostów o 9,1% w 2014 i o 10,7% w 2015 roku.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)