eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyEuropejscy konsumenci a zakupy

Europejscy konsumenci a zakupy

2013-06-27 00:41

Europejscy konsumenci a zakupy

Europejscy konsumenci a zakupy © Petro Feketa - Fotolia.com

CBRE, największa na świecie firma doradcza w sektorze nieruchomości komercyjnych, w opracowanym właśnie raporcie "Jak robimy zakupy - co myślą europejscy konsumenci", zebrała opinie ponad 10 000 konsumentów z różnych krajów Europy, aby dowiedzieć się, gdzie i w jaki sposób robią zakupy. CBRE przeanalizowało również, w jakim stopniu powszechny dziś dostęp do Internetu zmienia nawyki zakupowe. Badanie wykazało, że większość europejskich konsumentów nadal preferuje zakupy w sklepach osiedlowych i w centrach miast, raczej niż zakupy przez Internet lub w centrach handlowych położonych poza miastem. Dotyczy to nie tylko zakupów spożywczych, ale również zakupów odzieży i obuwia.

Przeczytaj także: Polscy konsumenci na zakupach

Co ciekawe, Polacy, podobnie jak mieszkańcy innych krajów środkowoeuropejskich, wybierają się po zakupy spożywcze średnio dwa razy w tygodniu, podczas gdy w Europie Zachodniej, np. w Niemczech, zakupy spożywcze robi się średnio raz w tygodniu.

Raport wykazał także, że choć zakupy przez Internet stają się coraz bardziej popularne, konsumenci nie zamierzają w nadchodzących latach radykalnie zmieniać swoich nawyków. Zdecydowana większość konsumentów potrzebuje jeszcze czasu, aby zacząć w pełni korzystać z nowych technologii i narzędzi cyfrowych, takich jak np. kody QR, czyli kwadratowe kody kreskowe.

“Raport pokazuje, że ogólnie rzecz biorąc zakupy internetowe w Europie uzupełniają zakupy w tradycyjnych sklepach, a Polska jest ciągle na dole listy krajów pod względem proporcji zwolenników zakupów internetowych – 16% polskich konsumentów deklaruje zakupy odzieży i obuwia przez Internet, a na przykład w Wielkiej Brytanii Niemczech czy Szwecji jest to 70% i więcej. Jednak aż 25% Polaków, którzy wzięli udział w badaniu stwierdziło, że w przyszłości zamierzają kupować przez Internet „więcej” lub „zdecydowanie więcej”. Kupując przez Internet, 64% europejskich konsumentów wybiera dostawę do domu (w Polsce ponad 80%), ale jednocześnie aż dla 85% jest ważne, aby mieli dostęp do tradycyjnego sklepu, gdzie mogą obejrzeć, dotknąć i przymierzyć artykuły odzieżowe lub obuwie, zanim kupią je w sieci” – powiedziała Agata Czarnecka, starszy konsultant w dziale badań i doradztwa CBRE.

fot. Petro Feketa - Fotolia.com

Europejscy konsumenci a zakupy

Badanie wykazało, że większość europejskich konsumentów nadal preferuje zakupy w sklepach osiedlowych i w centrach miast, raczej niż zakupy przez Internet lub w centrach handlowych położonych poza miastem. Dotyczy to również zakupów odzieży i obuwia.


Dwie trzecie badanych konsumentów stwierdziło, że najważniejsze czynniki decydujące o tym, gdzie wybrać się na tradycyjne zakupy, to ceny, czystość, bezpieczeństwo i łatwy dostęp, w tym możliwość zaparkowania. Oferta rozrywkowa i rekreacyjna była ważna dla co trzeciego badanego, z tym, że w młodszej grupie wiekowej ten czynnik wskazała jako ważny aż połowa badanych. Szeroki wybór sklepów, a także ich wielkość (istotna dla możliwości posiadania pełnej oferty) również znalazły się wysoko na liście priorytetów.

Pomimo konkurencji ze strony zakupów internetowych i podmiejskich centrów handlowych, zakupy w centrach miast i przy głównych ulicach handlowych pozostają preferowanym wyborem dla konsumentów europejskich. W dobie nowoczesnych kanałów dystrybucji fizycznie istniejący sklep nadal odgrywa kluczową rolę. Kupując ubrania, 78% europejskich konsumentów najczęściej wybiera się do sklepów osiedlowych oraz do centrum miasta – średnio raz w miesiącu. W Europie Zachodniej odsetek konsumentów, którzy robią zakupy odzieżowe w centrach miast wynosi aż 90%. Z kolei częstotliwość odwiedzin w podmiejskich centrach handlowych wynosi tam średnio raz na sześć tygodni. W Polsce konsumenci także najczęściej kupują ubrania i obuwie w lokalnych sklepach, które odwiedzają przynajmniej raz w miesiącu. Z kolei w centrach handlowych, zarówno tych zlokalizowanych w centrum, jak i poza centrum, bywają średnio raz na pięć tygodni.

„Kryteria wyboru dobrego miejsca na zakupy: cena, czystość i bezpieczeństwo – są u konsumentów nadal na pierwszym miejscu. Choć wielu handlowców przestawia się na nowinki technologiczne, konsumenci mówią nam, że nie zamierzają w najbliższej przyszłości radykalnie zmieniać swoich nawyków zakupowych. Sami konsumenci są znacznie mniej zainteresowani technologią mobilną i kodami QR niż sektor handlowy, dlatego być może większy sens ma inwestowanie w inne atuty” – powiedział Peter Gold, dyrektor międzynarodowego działu powierzchni handlowych na region EMEA w CBRE.

“Priorytetem konsumentów pozostaje wygoda – ludzie lubią robić zakupy blisko miejsca zamieszkania, a przy tym oczekują, że będzie tam można łatwo dotrzeć i bezpłatnie zaparkować. Podmiejskie centra handlowe zwykle oferują bezpłatny parking, ale galerie zlokalizowane w centrach miast mają przeważnie płatne parkingi, co dla klientów jest sporym minusem. Nasza rada dla zarządców oraz właścicieli sklepów i centrów handlowych, to aby wsłuchiwali się w oczekiwania konsumentów i skoncentrowali się na zadbaniu o najważniejsze dla nich sprawy, bo to właśnie daje największe szanse na sukces komercyjny” – dodał Peter Gold.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: