Sektor MSP zaczyna działać globalnie
2013-07-08 10:55
Technologia jest bardzo ważna dla małych i średnich przedsiębiorstw © violetkaipa - Fotolia.com
Przeczytaj także: Sektor MSP umiarkowanie optymistyczny
Wyniki badania przeprowadzonego wśród 2100 dyrektorów najwyższego szczebla z 21 krajów dowodzą, że firmy MŚP są przekonane o swoim potencjale, który zapewnia im przewagę i pozwala rywalizować z globalnymi podmiotami. Wyniki badania Oxford Economics i SAP obalają wiele stereotypów nt. sektora MŚP, który do tej pory postrzegany był jako działający lokalnie lub regionalnie, a firmy z tego segmentu bardzo ostrożnie podchodziły do nowych technologii. W badaniu wzięły udział małe i średnie przedsiębiorstwa z całego świata, o rocznych obrotach od 20 do 750 milionów USD.„Badanie pokazało, że te firmy MŚP, które odnoszą sukcesy, przyspieszają swój rozwój przede wszystkim dzięki ekspansji poza rynki macierzyste. Narażone są jednak na znacznie ostrzejszą konkurencję ze strony dużych, międzynarodowych korporacji i coraz wyższe wymagania ze strony coraz bardziej świadomych klientów” — stwierdził Eric Duffaut, prezes globalnego działu Ekosystemu i Współpracy z Partnerami w firmie SAP AG. „W tym nowym, międzynarodowym, a nawet globalnym krajobrazie, innowacje w zakresie sieci biznesowych i technologii informacyjnych są coraz bardziej niezbędne firmom z sektora MŚP, jeśli chcą dalej rozwijać swoje modele biznesowe i skutecznie rywalizować z konkurencją”.
fot. violetkaipa - Fotolia.com
Technologia jest bardzo ważna dla małych i średnich przedsiębiorstw
Najważniejsze wnioski:
- Małe i średnie przedsiębiorstwa będą rozwijać się w skali międzynarodowej, napotykając jednocześnie coraz ostrzejszą globalną konkurencję na rynkach macierzystych. Liczba przedsiębiorstw planujących wygenerować około 40% przychodów na arenie międzynarodowej w ciągu następnych trzech lat wzrośnie o 36%. 15% respondentów prowadzi aktualnie działalność w co najmniej 6 krajach, a na podstawie odpowiedzi na pytania zadane podczas badania można prognozować, że w ciągu następnych trzech lat proporcja ta wzrośnie do 35%. Ponad jedna czwarta respondentów uważa coraz ostrzejszą konkurencję globalną za jeden z najważniejszych czynników wpływających obecnie na ich działalność. Prawie 60% respondentów twierdzi, że konkurencja w postaci firm z innych krajów znacznie się zaostrzyła w ciągu ostatnich dwóch lat. Natomiast 59% respondentów twierdzi, że obecnie częściej rywalizuje z większymi przedsiębiorstwami niż w przeszłości.
- Małe i średnie przedsiębiorstwa tworzą sieci na całym świecie. Ponad połowa respondentów stwierdziła, że coraz częściej nawiązuje współpracę z dostawcami i producentami z innych krajów. Podobna liczba respondentów coraz częściej współpracuje z firmami za pośrednictwem internetowych platform i sieci biznesowych, aby przyspieszyć wdrażanie nowatorskich rozwiązań i rozwój firmy. Prawie 40% małych i średnich przedsiębiorstw uważa powstające sojusze i partnerstwa strategiczne za największe wyzwania, pozwalające na przystosowanie firm do wymagań rynku globalnego. Firmy z Ameryki Północnej (60%), jak również te największe (60%) i najbardziej dochodowe (62%) są bardziej skłonne twierdzić, że rozwinęły współpracę z innymi przedsiębiorstwami za pośrednictwem internetowych platform i sieci biznesowych, niż firmy z Ameryki Łacińskiej (50%) i firmy uzyskujące ujemną stopę zysku operacyjnego. Przetwarzanie w chmurze i portale społecznościowe uważane są za istotne czynniki ułatwiające prowadzenie działalności.
- Małe i średnie przedsiębiorstwa są przekonane, że utrzymanie konkurencyjności wymaga transformacji modeli biznesowych. Dwie trzecie wszystkich badanych firm znajduje się w trakcie transformacji (mają zamiar ją rozpocząć, już ją realizują lub właśnie ją zakończyły). Transformacja ma pomóc tym firmom radykalnie zmienić modele biznesowe, technologie, oferty produktów i strategie dotarcia do rynku.
- Technologia jest bardzo ważna dla małych i średnich przedsiębiorstw i stanowi kluczowy element transformacji. Inwestycje w nowe technologie wydają się być dla małych i średnich przedsiębiorstw priorytetem. Zakres zmian obejmuje oprogramowanie do zarządzania przedsiębiorstwami, analizy danych, technologie mobilne, społecznościowe i przetwarzanie w chmurze. Prawie dwie trzecie przedsiębiorstw zdecydowanie wierzy, że technologie pomogą im zapewnić stabilny rozwój i długofalowe bezpieczeństwo. Generalnie 35% respondentów określa siebie jako pionierów wdrażających nowe rozwiązania. Wartość ta wzrasta do 42% w przypadku firm zajmujących się produkcją dyskretną oraz do 47% w przypadku firm z Ameryki Północnej. Mniej niż jedna trzecia respondentów przyznaje, że w ich firmach nie ma potencjału technologicznego porównywalnego z większymi konkurentami. Natomiast niewiele ponad jedna czwarta respondentów twierdzi, że ma problemy ze zrozumieniem, w jaki sposób technologie mogą przynieść ich firmom wymierne korzyści.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)