Działy HR: liczą się energia i inicjatywa
2013-07-16 13:00
Pracownicy HR © fot. mat. prasowe
Z raportu portalu HR24 wynika, że wraz ze wzrostem stażu pracy zwiększa się sprawność zawodowa pracowników kadrowych. Okazuje się, że wraz z doświadczeniem rośnie również tolerancja na odmienność i zaufanie.
Przeczytaj także: Działy HR stosują narzędzia informatyczne
Wśród osób zajmujących się zarządzaniem zasobami ludzkimi panuje przekonanie, że młodzi ludzie lepiej odnajdują się w obecnych warunkach. Aktualnie w branży liczy się przede wszystkim energia i inicjatywa, której w powszechnym mniemaniu nie brak właśnie młodym. Młodzi lepiej znają nowe technologie, co ważne lepiej też rozumieją potrzeby innych. Jednak okazuje się, że to, co jest podstawą w pracy HRowca, czyli otwartość i zaufanie, zwiększa się wraz ze zdobywanym doświadczeniem.– Taka sytuacja nie powinna dziwić, bo niemal w każdej dziedzinie przepracowany staż jest potwierdzeniem umiejętności. W naszym wypadku okazuje się, że zmieniają się również cechy osobowości. Zaskakującym było, że młodzi są mniej tolerancyjni – mówi Magdalena Pawłowska, konsultant HR24, narzędzia do badania kompetencji pracowników.
Ciekawe jest także to, że wiek nie ma wpływu na poziom motywacji i zaangażowania u pracowników HR. Wbrew opiniom, są oni odporni na wypalenie zawodowe. Badanie wykazało też, że bardziej elastyczni i lepiej radzący sobie w nietypowych sytuacjach są doświadczeni HRowcy.
Im więcej osób, tym lepsza współpraca
Celem przeprowadzonego projektu było także sprawdzenie, czy pracownicy HR w małych firmach (do 200 pracowników) i w korporacjach (powyżej 200 pracowników) różnią się przejawianymi postawami. Jak się okazuje, lepszą umiejętność kooperacji posiadają osoby pracujące w większych organizacjach. Dlaczego tak jest, wyjaśnia Konsultantka HR24. – Pracując w dużej firmie musimy współpracować z większą liczbą osób. Naturalne jest, że musimy im bardziej ufać, bo jesteśmy zależni od efektów ich pracy.
Dyrektorzy bardziej elastyczni i nastawieni na sukces
Osoby zajmujące stanowiska kierownicze lepiej przystosowują się do nowych sytuacji, łatwiej przełączają się między zadaniami i rolami w pracy. Jednak cechuje ich też większy poziom ambicji, zorientowanie na osiągnięcia, a to może prowadzić do zachowań ryzykownych i nieprzemyślanych.
Wszystko pod kontrolą?
Zaskakująco niskie okazały się wyniki tej grupy pracowniczej w obszarze poczucia kontroli i odpowiedzialności. Wartości tych aspektów na skali są w większości niskie lub obniżone. Pracownicy HR chętniej więc przekazują podejmowanie decyzji i inicjatywę innym. Jedynie u dyrektorów poziom uwewnętrznienia kontroli był istotnie wyższy w porównaniu do pracowników HR, co (a raczej wahał się w szerszym zakresie), ale ledwie 25% wyników było równe bądź wyższe od średniej dla całej populacji.
– Praca w HR jest zależna od wielu czynników zewnętrznych, a przełożenie wykonywanej pracy na efekty następuję w długim terminie. To może sprawiać, że HRowcom ciężko wziąć odpowiedzialność za swoją pracę – dodaje Magdalena Pawłowska.
fot. mat. prasowe
Pracownicy HR
Informacje o badanie
Badanie przeprowadzone zostało od grudnia 2012 roku do lutego 2013 na grupie 192 osób składającej się z pracowników jednostek organizacyjnych zajmujących się polityką zarządzania zasobami ludzkimi na różnych szczeblach oraz konsultantów zajmujących się doradztwem HR i szkoleniami. Celem projektu było określenie, jakie cechy osobowości dominują u HRowców. Badanie polegało na wypełnieniu przez uczestników testu osobowościowego SOFTSkill na platformie HR24. Patronami raportu są: portale eGospodarka.pl, HRNews.pl, Jobs.pl oraz firma doradcza Inwenta.
Przeczytaj także:
Niedobór talentów problemem globalnym
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
zarządzanie talentami, zarządzanie kadrami, dział HR, polityka personalna firmy, badania firm, trendy HR
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)