Rynek motoryzacyjny według internautów
2005-07-07 01:03
Zakup samochodu nowego lub używanego © fot. mat. prasowe
Wyniki prezentowane w najnowszym raporcie Gemius SA "Internauci a rynek samochodów nowych i używanych" mogą napawać optymizmem producentów i dealerów - aż 29 proc. internautów planuje w ciągu najbliższego roku kupić samochód.
Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna w Polsce odczuwa skutki spowolnienia
Celem opracowania - przygotowanego przez zespół Gemius SA w czerwcu br. - jest przedstawienie pełnego obrazu rynku motoryzacyjnego w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem preferencji zakupowych internautów, czynników wpływających na decyzje konsumenckie, źródeł informacji na temat rynku motoryzacyjnego oraz dominujących sposobów finansowania. Poznanie planów zakupowych i oczekiwań potencjalnych klientów stanowi niezwykle cenną wskazówkę dla producentów i dealerów w trakcie planowania strategii sprzedażowych i reklamowych.Używane samochody nadal popularne
Jak wynika z danych, internauci o wiele częściej decydują się na zakup samochodów używanych - taki samochód pragnie kupić ponad połowa planujących zakup samochodu w ciągu najbliższych 12 miesięcy (56,9 proc.). Na zakup samochodu nowego zdecydowany jest natomiast jedynie co trzeci badany (35,6 proc.) - w tym o wiele częściej kobiety (64,6 proc.) niż mężczyźni (35,4 proc.). Ponieważ preferencje zakupowe internautów różnicują także takie czynniki, jak: wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie, dochód oraz wielkość gospodarstwa domowego, zidentyfikowanie upodobań grupy celowej zdaje się być w tym przypadku miarą sukcesu.
fot. mat. prasowe
Zakup samochodu nowego lub używanego
Czy konsumenci są lojalni?
Większość internautów planujących zakup samochodu w najbliższym roku jest już zdecydowana na konkretną markę/model. Jednocześnie - jak wskazują wyniki badania Gemius SA - respondenci są skłonni zmienić decyzję pod wpływem innej, bardziej atrakcyjnej oferty. Wyjątkowo nielojalną i wymagającą grupą konsumentów są osoby planujące zakup samochodu nowego. Wśród nich aż co drugi badany przyznaje, że jest gotów zmienić wybrany model/markę na inny, jeśli otrzymałby od producenta bogatsze wyposażenie w ramach tej samej ceny (50,2 proc.). Preferencje zakupowe osób planujących nabycie samochodu używanego są o wiele bardziej stabilne. Jedynie co trzeci badany jest skłonny zmienić wybrany model/markę na inny, gdyby oferowano mu bogatsze wyposażenie w tej samej cenie (29,4 proc.).
fot. mat. prasowe
Wybór marki/modelu samochodu
Przeczytaj także:
10 największych firm motoryzacyjnych w Europie Wschodniej
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl