Outsourcing w Polsce ma się dobrze
2013-07-26 09:41
Outsourcing © Jakub Jirsák - Fotolia.com
Przeczytaj także: Polski sektor BPO liderem regionu
ISG Outsourcing Index to przegląd sytuacji na rynku outsourcingowym na świecie. Jak wynika z zawartych w nim danych, wartość kontraktów (Actual Contract Value) w sektorze dla regionu EMEA (Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki) w drugim kwartale 2013 r. zmalała aż o 16% kwartał do kwartału. Obecnie ich wartość w regionie wynosi 2,0 mld USD. Branże BPO (Business Process Outsourcing) oraz ITO (Information Technology Outsourcing) również odnotowały straty. W porównaniu z pierwszym półroczem 2012 r wartość kontraktów w obu segmentach spadła o 27%. Dane te nie są optymistyczne, jednak jak się okazuje, nie mają one przełożenia na polski rynek nowoczesnych usług dla biznesu, który nie odczuł zmniejszenia liczby kontraktów.Dobre wyniki polskiego outsourcingu
Obecnie Polska dominuje w Europie Środowo-Wschodniej pod względem liczby osób pracujących w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu. Średnioroczny wzrost zatrudnienia w tym sektorze pozostaje na poziomie 20% i jest najbardziej stabilny na tle wszystkich państw regionu. Jak wynika z szacunków ABSL, w centrach usług z zagranicznym kapitałem pracuje już 110 tys. osób. Ponadto, jak wskazuje ABSL, Polska jest jednym z europejskich liderów branży usług dla sektora finansowego. Aktualnie liczba zatrudnionych w centrach z zagranicznym kapitałem świadczących usługi na rzecz sektora finansowego wynosi co najmniej 27 tys. osób.
Podczas gdy dane z raportu Information Services Group ukazują spadek wartości outsourcingu IT w całym regionie EMEA, w Polsce wśród klientów firm z sektora usług finansowych, rosnącą popularnością cieszą się właśnie procesy z tego obszaru. Wydatki przedsiębiorstw typu BIFS (banking, insurance, financial services) na IT mają osiągnąć w latach 2011-2016 średniorocznie ponad 6% wzrost, co da Polsce pozycję wicelidera wśród krajów EMEA .
- Europa Środkowo-Wschodnia, ze wzrostem na poziomie 10 procent, jest jednym z liderów wzrostów wydatków IT w sektorze usług dla branży finansowej w całym regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. Polska stała się również kluczową europejską destynacją, w której lokują swoje centra firmy oferujące usługi z zakresu ITO - tłumaczy Przemysław Berendt, Wiceprezes ABSL.
Dobrą sytuację na rynku outsourcingu w Polsce potwierdzają firmy, które znalazły się w czołowej 15 dostawców usług ITO na świecie. Przykładem mogą być polskie centra firmy Capgemini, która intensyfikuje procesy rekrutacyjne i planuje przyjąć 200 – 300 dodatkowych osób w Katowicach, a także ponad 300 nowych pracowników w Krakowie. W całej Polsce Capgemini zatrudnia już ponad 5300 osób i jest drugim największym zagranicznym inwestorem z sektora nowoczesnych usług dla biznesu w naszym kraju.
Na liście Top 15 –liderów rynku ITO na świecie - znalazła się również firma Xerox.
- Xerox dysponuje mocną ekspertyzą w zakresie usług zarządzania drukiem, którą wykorzystuje w optymalizacji procesów biznesowych klientów z sektora prywatnego i publicznego. Firma od lat zdobywa uznanie międzynarodowych agencji badawczych. W marcu tego roku została wybrana przez IDC jednym z liderów rynku MPS (ang. Managed Print Services – usługi zarządzania drukiem) w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. Koncern cały czas poszerza swoją ofertę i szuka nowych rynków zbytu – mówi Maciej Nuckowski, Dyrektor Działu Usług, Xerox Polska.
Według ekspertów ABSL rynek usług dla biznesu w Polsce nadal będzie rozwijał się bardzo dynamicznie. Prognozowane zwiększenie zatrudnienia o kilkadziesiąt tysięcy miejsc będzie wynikiem nie tylko rozwoju istniejących już firm, ale również aktywność tych, które dopiero na krajowym rynku się pojawią. Sektor nowoczesnych usług dla biznesu w Polsce wszedł w fazę dojrzałości, jest stabilnym i sprawdzonym miejscem prowadzenia działalności.
fot. Jakub Jirsák - Fotolia.com
Outsourcing
- Projekty z obszaru usług dla biznesu stanowią obecnie najliczniejszą grupę wśród wszystkich inwestycji zagranicznych w Polsce. Działające w naszym kraju centra rozszerzają zakres obsługiwanych procesów o coraz bardziej zaawansowane, wymagające specjalistycznej wiedzy i kompetencji językowych. W ciągu kilku lat możemy stać się pod tym względem globalnym liderem – podsumowuje Krystian Bestry, Dyrektor Zarządzający firmy Infosys BPO Europe, która została sklasyfikowana na liście 15 czołowych dostawców usług ITO na świecie.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)