Bagaż rejestrowany
2013-08-09 13:20
Bagaż © Gerhard Seybert - Fotolia.com
Wypoczynek w tropikach czy znanych kurortach Turcji, Tunezji, Egiptu czy Maroka to już dla wielu Polaków typowy sposób spędzania wakacji. Do krajów tych najłatwiej - i najszybciej - dotrzeć można drogą lotniczą. Jednak podróż samolotem, w odróżnieniu od samodzielnego wyjazdu samochodem czy nawet autokarem oznacza konieczność dokładnego skomponowania zawartości własnego bagażu. Bagaż rejestrowany oraz bagaż podręczny podlegają bowiem surowym restrykcjom, i to zarówno pod względem zawartości jak i ilości sztuk, ciężaru czy rozmiarów.
Przeczytaj także: Wakacyjne podróże samolotem - poradnik
Bagaż podręczny i bagaż rejestrowanyBagaż podręczny, nazywany również bagażem kabinowym lub pokładowym, to bagaż który podróżny może zabrać ze sobą do kabiny samolotu (i trzymać go np. w schowku czy przy sobie). Jest to najczęściej mała lub średnia torba z podstawowymi artykułami, drobną odzieżą, lekami, kosmetykami. W skład bagażu pokładowego może wchodzić również sprzęt elektroniczny - laptopy, aparaty fotograficzne, odtwarzacze mp3. Oczywiście zawsze można wnieść telefony komórkowe czy smartfony - nie są traktowane jednak jako element bagażu pokładowego.
Bagaż rejestrowany to z kolei bagaż przewożony w luku bagażowym samolotu. Bagaż ten nadaje się przed lotem, po odprawie celnej (o ile jest wymagana) i kontroli bezpieczeństwa trafia do samolotu. Zasady przewozu i odpłatności zależą od rodzaju rejsu - od tego czy jest to lot czarterowy, turystyczny czy regularny rejsowy, od linii lotniczych - każdy przewoźnik ustala indywidualnie zasady przewozu bagażu rejestrowanego w lotach rejsowych, czy wreszcie od klasy wykupionego przelotu (pasażer który wykupił bilet w klasie ekonomicznej na ogół może bez dopłaty zabrać mniejszy bagaż niż pasażerowie klas premium). W przypadku wakacyjnych lotów czarterowych, operator turystyczny sprzedający w kraju zagraniczne wczasy zazwyczaj już informuje o zasadach dotyczących bagażu rejestrowanego, podając jego maksymalną masę, liczbę sztuk oraz wymiary, a także podając listę "towarów zakazanych" - czy to ze względu bezpieczeństwa, czy innych (niektórych towarów nie można przewozić ze względów sanitarnych, innych ze względu na międzynarodowe regulacje dotyczące ochrony środowiska i zagrożonych gatunków).
W przypadku przekroczenia dopuszczalnej wagi bagażu rejestrowanego musimy się liczyć z nawet bardzo poważnymi dopłatami za nadbagaż. Osoby wybierające się drogą lotniczą na wakacje z małymi dziećmi na ogół jednak nie muszą obawiać się, że np. przewóz wózka wyczerpie limit
bagażu. Na ogół artykuły tego typu (wózki, nosidełka dla dzieci) linie lotnicze przewożą bezpłatnie. Także wózki należące do osób niepełnosprawnych podróżujących samolotem są na ogół przewożone bez dodatkowych opłat i poza limitem bagażu.
Towary zakazane
Ze względów bezpieczeństwa nie wolno w bagażu - ani kabinowym ani rejestrowanym - przewozić artykułów łatwopalnych, wybuchowych. Większe obostrzenia dotyczą bagażu kabinowego - na pokład nie wolno na ogół zabierać kosmetyków w aerozolach, ostrych narzędzi i przedmiotów (nożyczki, pilniczki, brzytwy), niektórego sprzętu sportowego, w tym sprzętu do sportów walki, golarek z odsłoniętymi ostrzami, żyletek, napojów w większych butelkach, butli z gazem, oraz - co ważne szczególnie dla palaczy - zapalniczek.
W bagażu rejestrowanym nie wolno z kolei przewozić materiałów łatwopalnych, wybuchowych, sprzętu biwakowego (butli z gazem), urządzeń wydzielających ciepło (zapałek, zapalniczek). Warto również sprawdzić, jakie artykuły w poszczególnych krajach do których się udajemy, uchodzą za "wrażliwe" - może to być alkohol, papierosy, artykuły żywnościowe. Oczywiście nie wolno przewozić substancji psychoaktywnych (narkotyków), dóbr kultury czy zwierząt zagrożonych oraz wyrobów z nich (znajdujących się na liście Konwencji Waszyngtońskiej CITES). W tym ostatnim przypadku warto sprawdzić wcześniej np. na stronach Ministerstwa Spraw Zagranicznych listę gatunków objętych ochroną a także zakazanych wyrobów. Dodatkowo, przed podróżą do dowolnego kraju warto sprawdzić w informatorze również dostępnym na stronach MSZ, jakich artykułów nie wolno do poszczególnych krajów wwozić a także z nich wywozić.
Gdy zaginie bagaż
Czasami po przybyciu na docelowe lotnisko nie możemy znaleźć naszego bagażu, albo zauważamy, że jest uszkodzony. Zaginięcia albo opóźnienia w dostarczeniu bagażu to jedna z najczęstszych przyczyn skarg pasażerów. Prawie 30 procent skarg wnoszonych przez pasażerów linii lotniczych do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce dotyczy właśnie zagubienia, opóźnienia lub zniszczenia bagażu przez linie lotnicze.
Obowiązki przewoźników lotniczych w przypadku opóźnienia, zagubienia lub zniszczenia bagażu określa Konwencja Montrealska, zgodnie z którą pasażer może się domagać odszkodowania w wysokości do 1000 SDR. Wspomniana kwota jest jednak kwotą graniczną, określającą maksymalną odpowiedzialność przewoźnika za opóźnienie, zagubienie lub zniszczenie bagażu. Obowiązek udowodnienia wartości poniesionej szkody spoczywa na pechowym pasażerze. W przypadku zagubienia lub zniszczenia bagażu pasażer powinien bezpośrednio na lotnisku wypełnić formularz nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR (Property Irregularity Report), a następnie złożyć reklamację. W przypadku braku wiarygodnej wyceny zawartości bagażu (potwierdzonej na przykład paragonami), przewoźnicy najczęściej wyceniają wartość bagażu według wagi, przyjmując przelicznik za kilogram bagażu
Aby uniknąć przykrych sytuacji związanych z zaginięciem lub uszkodzeniem bagażu rejestrowanego warto zawczasu pomyśleć o dodatkowym ubezpieczeniu bagażu. Większość ubezpieczycieli w pakietach turystycznych oferuje opcję ubezpieczenia bagażu rejestrowanego. Wprawdzie ubezpieczenie nie zwróci nam zaginionego bagażu, ale pozwoli na przynajmniej częściowe skompensowanie strat.
Przeczytaj także:
Podróż samolotem: bagaż
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)