Oferty pracy: nietypowe wymagania mogą zaskoczyć
2013-08-09 13:39
![Oferty pracy: nietypowe wymagania mogą zaskoczyć [© ThorstenSchmitt - Fotolia.com] Oferty pracy: nietypowe wymagania mogą zaskoczyć](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/rekrutacja-pracownikow/Oferty-pracy-nietypowe-wymagania-moga-zaskoczyc-122065-200x133crop.jpg)
Nietypowe wymagania w ofertach pracy potrafią zaskoczyć © ThorstenSchmitt - Fotolia.com
Przeczytaj także: Jakie wymagania pracodawców?
Z analizy ofert opublikowanych w portalu Pracuj.pl wynika, że pracodawcy stosują różne strategie przyciągnięcia uwagi kandydatów, w zależności od firmy i specyfiki branży, w której działa. Duża liczba niestandardowych ogłoszeń, zarówno pod względem treści, jak i formy, adresowana jest do specjalistów od marketingu, social mediów, czy nowych technologii, gdzie szczególnie ceniona jest kreatywność. I tak jedna z agencji zajmujących się komunikacją marketingową poszukuje na portalu Pracuj.pl, na stanowisko copywritera, osoby „myślącej słowem i obrazem”, co od razu wskazuje na zadania, które będzie realizować. Z kolei portal pośredniczący w wymianie walut na stanowisko redaktora serwisu chętnie zatrudni osobę z „talentem pisarskim” oraz znajomością branży finansowej. Dla firmy z branży muzycznej priorytetem u poszukiwanego Project Managera jest natomiast „miłość do muzyki oraz pasja”.Ponadto charakter ogłoszenia zależy również od kultury organizacyjnej firmy lub przyjętej strategii wizerunkowej. Przykładowo jeden z banków, znany od początku działalności ze specyficznej komunikacji, w ofercie na stanowisko specjalisty ds. rekrutacji wymienia zestaw cech i kompetencji idealnego kandydata, a wśród nich, oprócz takich tradycyjnych wymagań, jak: gotowość do częstych wyjazdów czy duża samodzielność, również multitasking oraz „wiara w to, że nie ma rzeczy niemożliwych”.
fot. ThorstenSchmitt - Fotolia.com
Nietypowe wymagania w ofertach pracy potrafią zaskoczyć
Duża liczba niestandardowych ogłoszeń, zarówno pod względem treści, jak i formy, adresowana jest do specjalistów od marketingu, social mediów, czy nowych technologii, gdzie szczególnie ceniona jest kreatywność.
Bywa, że poszukiwani specjaliści, z racji na wyjątkowy charakter stanowiska, muszą mieć bardzo specyficzne kompetencje. Jak mówi Karolina Korzeniewska, starsza konsultantka w Antal Banking & Insurance – Przykładem może być rekrutacja menedżera znającego biegle trzy języki obce i dodatkowo znającego dwa dialekty, powszechnie używany i drugi charakterystyczny jedynie dla małego regionu. Specjalistka wskazuje też, że niestandardowe wymagania bywają odpowiedzią na ewolucję różnych stanowisk oraz pojawianie się zupełnie nowych, nie zawsze jeszcze sklasyfikowanych: – Kolejnym i niezwykle ciekawym zjawiskiem jest tworzenie przez pracodawców stanowisk hybrydowych. Może to być na przykład menedżer sprzedaży z doświadczeniem w pracy w tzw. back office w danej branży lub analityk biegły w kwestiach technicznej likwidacji szkód. Nietypowość wymagań wynika z rosnących oczekiwań firm, co do szerokiego spojrzenia na funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości i umiejętności holistycznego rozwiązywania problemów. Takim właśnie projektem była rekrutacja na stanowisko dyrektora ds. bancassurance. Na pierwszym spotkaniu z pracodawcą kandydat, ku swemu ogromnemu zdziwieniu, został poddany skomplikowanym testom zdolności logicznego myślenia i umiejętności analitycznych. Pojawiło się pytanie – po co u sprzedażowca takie kompetencje? – Otóż firma oczekiwała płynności porozumienia między pracownikami, co miało umożliwić sprawność współpracy i niezaburzony przepływ informacji. - tłumaczy ekspertka Antal.
Przydatne linki:
- Wyszukiwarka ofert pracy
- Kodeks pracy
We wszystkich naborach na stanowiska specjalistyczne szczególnie ważna jest rola rekrutera – czy to w wewnętrznym dziale HR, czy kiedy przeprowadzenie procesu jest zlecone na zewnątrz wyspecjalizowanej agencji. Bywa, że pracodawcy mają wymagania względem życia osobistego potencjalnego pracownika, ale w gestii rekrutera jest zadbać o to, aby został on oceniony zgodnie z prawem, czyli ze względu na kompetencje – Jako osoby doświadczone w spotkaniach z wieloma kandydatami zachowujemy otwarte umysły, ale jesteśmy jak najdalsi od oceny kandydatów inaczej, jak tylko na podstawie faktorów merytorycznych – podkreśla Mariusz Skiba, Starszy Konsultant w Randstad.
Szczególnie, że Kodeks Pracy jasno określa, jakimi kryteriami nie można kierować się w rekrutacji. Są to przede wszystkim narodowość, płeć, wiek, wygląd oraz niepełnosprawność. O wyniku rekrutacji nie powinien także przesądzać stan cywilny ani zdjęcie zawarte w aplikacji. Warto jednak wiedzieć, że od tej reguły są wyjątki, na przykład stanowiska o szczególnych warunkach pracy – jak np. modelka. Aktualnie na Pracuj.pl jedna z czołowych polskich marek odzieżowych, szyjąca odzież dla pań, poszukuje osób do przymiarek odzieży. Wśród wymogów z oczywistych względów znalazła się płeć kandydata oraz konkretne wymiary.
![Kompetencje cyfrowe kluczowe dla szefa i pracownika [© Pexels z Pixabay] Kompetencje cyfrowe kluczowe dla szefa i pracownika](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/oferty-pracy/Kompetencje-cyfrowe-kluczowe-dla-szefa-i-pracownika-257618-150x100crop.jpg)
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)