Inflacja VII 2013
2013-08-15 00:10
Przeczytaj także: Inflacja VI 2013
Ceny towarów i usług związanych z rekreacją i kulturą w lipcu br. wzrosły o 0,6%. Sezonowy wzrost popytu na usługi turystyczne wpłynął na podwyżki cen w zakresie turystyki zorganizowanej (o 5,4%), w tym za granicą – o 7,3%, a w kraju – o 3,7%. Droższe niż w czerwcu br. były gazety i czasopisma (o 5,0%) oraz książki (o 0,6%). Nowe oferty wprowadzane przez operatorów telewizyjnych przełożyły się na spadek opłat za telewizję kablową i cyfrową (o 2,4%). Mniej niż w czerwcu br. płacono także za sprzęt audiowizualny, fotograficzny i informatyczny (o 0,5%).
W lipcu br. opłaty związane z edukacją były wyższe niż w poprzednim miesiącu o 0,1%.
Ceny w restauracjach i hotelach były wyższe niż w czerwcu br. o 0,2%. Usługi w zakresie zakwaterowania podrożały o 1,5%.
Spośród innych towarów i usług, w lipcu br. podrożały środki do higieny osobistej (o 0,2%). Konsumenci więcej, niż w czerwcu br., płacili za wyroby kosmetyczne i perfumeryjne oraz usługi świadczone w salonach fryzjerskich, kosmetycznych i zakładach pielęgnacyjnych (po 0,1%). Odnotowano natomiast spadek opłat w zakresie ubezpieczeń (o 0,1%).
Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w lipcu br., w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku, wyniósł 1,1% i utrzymał się poniżej dolnej granicy odchyleń od celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej (2,5% +/- 1 p. proc.). Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miał wzrost cen żywności i napojów bezalkoholowych (o 2,5%), opłat związanych z mieszkaniem (o 2,0%), podwyżki cen w zakresie rekreacji i kultury (o 2,9%), a także wyższe ceny napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 3,6%), które podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 0,60 p. proc., 0,51 p. proc. i po 0,23 p. proc. Obniżki opłat związanych z łącznością (o 9,7%), niższe ceny odzieży i obuwia (o 5,0%), a także w zakresie transportu (o 1,2%) obniżyły wskaźnik w tym okresie o 0,40 p. proc., 0,24 p. proc. i 0,11 p. proc.
Przeczytaj także:
Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)