Podwyżki cen energii nadwyrężają budżet domowy
2013-08-16 12:44
Podwyżki cen energii nadwyrężają budżet domowy © Günter Menzl - Fotolia.com
Przeczytaj także: Energia elektryczna w polskich domach
Jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie portalu OptimalEnergy.pl, podwyżki cen energii elektrycznej mają najistotniejszy wpływ na stan domowego budżetu Polaków. W odniesieniu do płci ten wskaźnik w przypadku kobiet jest jeszcze wyższy i wynosi 63% w porównaniu do 53% mężczyzn.– Kwestie związane z energią czy też planowanymi zmianami w prawie wzbudzają w Polakach wiele emocji. Dlatego też zdecydowaliśmy się przeprowadzić badanie, które da nam odpowiedź na pytanie o to, jak sytuacja wygląda naprawdę. Okazuje się, że największy strach wywołuje w nas możliwy wzrost cen energii elektrycznej. Tylko 1% badanych nie obawia się żadnych podwyżek dotyczących opłat ponoszonych we wszystkich gospodarstwach domowych – wyjaśnia Łukasz Czekała, Project Manager z Optimal Energy.
fot. mat. prasowe
Potencjalny wpływ podwyżek usług na budżet domowy
Nie tylko podwyżki wywołują lęk w Polakach. 40% respondentów obawia się odcięcia stałego dostępu do prądu. Aż 60% z nas, w sytuacji, kiedy miałoby ograniczone środki finansowe na rachunki, w pierwszej kolejności zapłaciłoby należności za prąd, co jest spowodowane ogromnym uzależnieniem od energii elektrycznej. Jedynie 14% wybrałoby ogrzewanie, a 8% wodę.
fot. mat. prasowe
Obawa o odcięcie prądu w gospodarstwie domowym
Pomimo tego, że nie jesteśmy wolni od obaw związanych z energią, stajemy się coraz bardziej jej świadomymi użytkownikami. Chociaż wydawać się może, że nasza wiedza na temat energii elektrycznej nie jest zbyt szeroka, to trzeba przyznać, że nie jest z nami tak źle. Dla 94% z ankietowanych informacje o zużyciu energii są istotnymi kwestiami, w momencie podejmowania decyzji o kupnie mieszkania lub domu. Zwracamy uwagę na to, czy lokal jest energooszczędny. Ponadto dla Polaków coraz ważniejsze jest, by swoje gospodarstwa domowe wyposażać w sprzęty, które zapewnią oszczędność. Najwięcej bylibyśmy w stanie dopłacić kupując lodówkę i pralkę, gdyby zużywały one mniej energii. I to nie mało – bo nawet do 600 zł więcej niż za AGD o wyższej klasie energetycznej. Za sposób na motywację do oszczędzania energii elektrycznej Polacy uważają także płacenie w systemie pre-paid. Dzięki niemu można zapłacić za energię, którą dopiero zamierzamy zużyć.
fot. mat. prasowe
Wybór najbardziej istotnego rachunku do zapłacenia
– Polacy zaczynają się zastanawiać nad dostępnymi rozwiązaniami, które umożliwiają mniejsze zużycie energii i jej tańszy zakup. To oczywiste, ponieważ najbardziej zależy nam na mniejszych wydatkach – mówi Łukasz Czekała z Optimal Energy – Obecnie wokół tematu energii dużo się dzieje: prace nad zmianami w prawie energetycznym, ułatwianie procedur związanych ze zmianą sprzedawcy energii, czyli działania, które finalnie mają się zakończyć uwolnieniem cen energii dla gospodarstw domowych – zaczynamy się coraz bardziej interesować tym obszarem. I dobrze. Wiemy coraz więcej.
Co prawda już połowa z nas zgadza się na wybudowanie elektrowni jądrowej w naszym kraju, jednak trzech na czterech badanych nie chciałoby elektrowni jądrowej w odległości bliższej niż 10 km od ich domu. Grupa zwolenników budowy jest przy tym bardzo asymetryczna ze względu na płeć. Prawie dwa razy więcej mężczyzn niż kobiet jest zwolennikami budowy elektrowni jądrowej w naszym kraju.
fot. mat. prasowe
Istotność informacji na temat zużycia energii
Przekonujemy się także do samochodów z napędem elektrycznym. Połowa z nas chętnie by nimi jeździła, gdybyśmy tylko mieli wystarczające środki finansowe, żeby sobie na nie pozwolić.
fot. mat. prasowe
Chęć zakupu droższego i energooszczędnego sprzętu ADG/RTV
fot. mat. prasowe
Opinia na temat budowy elektrowni jądrowej
Informacje o badaniu
Badanie zostało zrealizowane przez firmę SW Research w dniach 19-25 lipca 2013, metodą internetowych zestandaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych (CAWI), na próbie 583 mieszkańców Polski powyżej 25 roku życia. Badanie jest reprezentatywne dla grupy Polaków w wieku 25-68 lat. Kwestionariusz wywiadu składał się z 38 pytań badawczych i został opracowany przy konsultacji ze Spółką Optimal Energy.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)