Atak phishingowy na klientów PKO BP
2013-08-16 11:07
Próba oszustwa klientów banku PKO BP © Gajus - Fotolia.com
Przeczytaj także: Atak phishingowy na użytkowników iPKO
Witold Gerstendorf, szef krakowskiego laboratorium antywirusowego firmy ESET, podkreśla, że zarówno fałszywa wiadomość e-mail, jak i strony imitujące serwis PKO BP, do których kieruje zawarty w mailu odnośnik, zostały przygotowane na tyle skutecznie, że mogą zmylić niedoświadczonego lub nieuważnego użytkownika. Sama wiadomość pisana jest poprawną polszczyzną i dodatkowo została opatrzona logotypem banku. Z kolei strona do której przekierowuje wiadomość to niemal kopia oryginalnej witryny PKO BP.fot. mat. prasowe
Atak na PKO BP
Elementem, który powinien wzbudzić czujność internauty i zaalarmować go o tym, że trafił na fałszywą stronę, jest adres WWW - inny od tego, który przypisano prawdziwemu serwisowi iPKO. Dodatkowo reklama prezentowana na stronie oferuje produkt inwestycyjny, którego subskrypcja już się ukończyła.
fot. mat. prasowe
Atak phishingowy na klientów banku PKO BP
Każdy internauta, który trafi na witrynę z pułapką phishingową proszony jest o zalogowanie się do swojego konta, a więc podanie osobistego loginu i hasła do rachunku w PKO BP. Następnie użytkownik proszony jest o uzupełnienie krótkiego formularza i podanie m.in. jednego ze swoich haseł jednorazowych. Postąpienie zgodnie z zaleceniami kończy się wyświetleniem informacji o rzekomej zmianie numeru komórki przypisanej do konta danego klienta. Chwilę potem internauta trafia na prawdziwą stronę PKO BP. Jeśli klient PKO BP poda wszystkie dane, o które zostanie poproszony podczas wizyty na fałszywej stronie, może stracić pieniądze zgromadzone na swoim rachunku. Jeśli jednak zorientuje się, że padł ofiarą oszustwa, być może uda mu się zmienić dane dostępowe, zanim skorzysta z nich cyberprzestępca.
fot. mat. prasowe
Atak phishingowy skierowany do klientów banku PKO BP
Analiza pułapki phishingowej jaką przeprowadzili eksperci z laboratorium firmy ESET, pozwoliła ujawnić, że fałszywy serwis iPKO został umieszczony na stronach kilku zagranicznych firm. Jak tłumaczy Witold Gerstendorf z firmy ESET, w wielu wypadkach strony na których umieszczany jest phishing są słabo zabezpieczone przez administratorów. Cyberprzestępcy włamują się na nie i odpowiednio modyfikują, dodając podstrony zawierające pułapkę phishingową.
Bank PKO BP został poinformowany o opisywanej wyżej próbie phishingu. Jeden z serwisów zawierających wspomnianą pułapkę, do których kierował odnośnik w fałszywej wiadomości, został już wyłączony. Kolejne (w chwili pisania tego tekstu) pozostają aktywne. Strony z pułapką phishingową są blokowane przez programy antywirusowe firmy ESET (m.in. ESET NOD32 Antivirus oraz ESET Smart Security) oraz przeglądarkę Mozilla Firefox.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)