E-administracja nie zawodzi
2013-08-19 10:56
E-administracja nie zawodzi © tashka2000 - Fotolia.com
Przeczytaj także: E-administracja wymaga poprawy
Najpopularniejszą usługą e-administracji jest rozliczenie przez Internet podatku dochodowego od osób fizycznych – z tej możliwości skorzystało 13% ankietowanych. Ponad dwie trzecie z nich (ok. 69%) pochodzi z miast i miasteczek, natomiast reszta mieszka na terenach wiejskich. Pokrywa się to z danymi Ministerstwa Finansów , z których wynika, że e-deklaracje za 2011 rok złożyło ponad 2,1 mln osób, co stanowiło 12% wszystkich podatników składających deklaracje PIT, a w tym roku na tę formę rozliczenia zdecydowało się już ponad 3,5 mln podatników. Dynamicznie rosnąca popularność e-deklaracji pokazuje, jak ważny staje się dla administracji i przedsiębiorstw dostęp do szybkich i niezawodnych usług chmurowych, które umożliwiają im świadczenie usług na tak wielką skalę.Rosnąca z roku na rok liczba złożonych e-deklaracji pokazuje, że e-deklaracje stają się coraz bardziej popularne, jednak nadal pozostajemy w tyle za wieloma innymi krajami europejskimi. Na przykład w Austrii zeznania podatkowe składa przez Internet nieco ponad połowa podatników, a w Estonii – prawie wszyscy (94%).
Z rozliczeniem podatkowym mają do czynienia prawie wszyscy mieszkańcy Polski, natomiast inne procedury administracyjne dotyczą już zdecydowanie mniejszego grona, dlatego również ich realizacja przez Internet jest zdecydowanie mniej popularna. Sprawy komunikacyjne (np. rejestracja pojazdu czy wydanie prawa jazdy) załatwiało przez Internet ok. 2% ankietowanych. Nieco ponad 1% wyrobiło przez Internet paszport i mniej więcej tyle samo osób zarejestrowało przez Internet działalność gospodarczą.
Niemal wszyscy (90%) ankietowani użytkownicy usług e-administracji zadeklarowali, że są z nich w pełni lub bardzo zadowoleni. Osoby korzystające z usług e-administracji najczęściej używają do tego celu komputerów przenośnych takich jak notebook czy netbook (65%), natomiast tylko 42% korzysta z usług e-administracji przy pomocy komputera stacjonarnego. Konsumenci szukają możliwości by uczynić życie bardziej wygodnym zarówno w domu, jak i w podróży. Firmy i instytucje muszą więc wyjść naprzeciw potrzebom konsumentów i poszukać sposobów na świadczenie im usług online w dogodnym dla konsumentów czasie i w każdym miejscu.
„Z Internetu korzysta już prawie 18 mln mieszkańców Polski, a w ciągu ostatniego roku podwoiła się liczba osób korzystających z dostępu bezprzewodowego. Dzięki e-administracji mogą oni załatwiać sprawy urzędowe w dogodnym dla siebie miejscu i czasie, bez konieczności zwalniania się z pracy i marnowania czasu w kolejkach” – powiedział Adam Wojtkowski, dyrektor generalny firmy EMC w Polsce. „Ze względu na liczne korzyści wynikające z efektu skali technologia chmury jest doskonałym sposobem udostępniania obywatelom i przedsiębiorstwom usług administracji publicznej. Opisują to ‘Założenia do mapy drogowej budowy chmury rządowej w Polsce’, których byliśmy partnerem merytorycznym, a które zostały złożone w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji przez pierwszy w Polsce niezależny think-tank technologiczny Centrum Myśli Cyfrowych”.
fot. tashka2000 - Fotolia.com
E-administracja nie zawodzi
Informacje o badaniu:
Badanie zostało zrealizowane przez PBS Sp. z o.o. w ramach badania Omnibus PBS, na reprezentatywnej próbie mieszkańców Polski w wieku 15+ kontrolowanej ze względu na wiek, płeć, wykształcenie i wielkość miejscowości (n=1000).
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)