Branża motoryzacyjna: atrakcyjność inwestycyjna do poprawy
2013-09-04 10:31
Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna stawia na jakość
- Lokalne pakty zatrudnienia: firmy motoryzacyjne coraz częściej angażują się w szkolenia nowych pracowników, a dodatkowe koszty obciążają budżety firm i osłabiają ich pozycję. Z drugiej strony przewidziane są kolejne środki z Europejskiego Funduszu Społecznego na projekty szkoleniowe w latach 2014-2020. Firmy apelują o skoordynowane działań na poziomie lokalnym, aby zapobiec nieodpowiedniemu rozdysponowaniu środków na ogólne szkolenia.
Prawo:
- Stabilny system podatkowy: jednoznaczne interpretacje zapisów prawa podatkowego.
-
Elastyczny Kodeks Pracy: zmiany w „Kodeksie Pracy”, „Ustawie o Związkach Zawodowych” oraz „Ustawie o szczególnych rozwiązaniach na rzecz ochrony miejsc pracy, związanych z łagodzeniem skutków spowolnienia gospodarczego lub kryzysu ekonomicznego dla pracowników
i przedsiębiorców” stanowią właściwy początek procesu uelastycznienia rynku pracy w Polsce. -
Polityka ochrony środowiska: sektor motoryzacji stawia na innowacyjne procesy produkcji,
a jednocześnie zwraca uwagę na skuteczne zarządzania zasobami, w tym energią i materiałami. Przewidując odpowiednie nakłady w tym zakresie na najbliższe lata, firmy oczekują rzetelnej współpracy z samorządami lokalnymi i agendami rządowymi w zakresie ochrony środowiska.
Finanse:
Motoryzacja postrzegana jest w innych krajach, jako istotny napęd rozwoju gospodarczego i inicjator nowych technologii dla krajowej gospodarki. W związku z tym, przy każdej poważniej inwestycji prowadzone są negocjacje dotyczące rządowego wsparcia finansowego, które przekonują inwestora do podjęcia ostatecznej decyzji. W Polsce brak jest stosownych rynkowych instrumentów finansowych, które pozwolą polskim firmom motoryzacyjnym dokonywać kapitałochłonnych inwestycji.
- Ważnym zagadnieniem poruszanym w branży jest zwiększenie płynności finansowej przedsiębiorstw oraz zabezpieczenie transakcji z odbiorcami. Nie bez znaczenia są nowoczesne materiały kompozytowe i technologie, które są szansą dla rodzimego sektora motoryzacyjnego. Wymaga to jednak dużych nakładów finansowych, a te z kolei potrzebują przychylności rządu oraz stabilnego prawa – podsumowuje Roman Kantorski, Prezes Polskiej Izby Motoryzacji.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)