Rynek mediów i reklamy VII 2005
2005-07-21 11:17

© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Rynek mediów i reklamy VII 2006
Poziom BriefIndexu spadł z 75,25 do 74,25 jednak koniunkturę na rynku reklamowym można uznać za stabilną. Nadal rośnie ocena obecnej sytuacji, spadają natomiast oczekiwania poprawy w branży. Można mówić o coraz większej stabilizacji sytuacji w branży, co jest związane z ogólną koniunkturą gospodarczą. W przypadku stabilnej sytuacji gospodarczej większą rolę w ocenie sytuacji branży odgrywają specyficzne dla sektora czynniki.Tak jak w poprzednich miesiącach pozytywna ocena koniunktury wynika z widocznych oznak aktywności w branży, coraz częściej pojawiają się także pozytywne opinie na temat samego rynku, jego dojrzałości. Widać trzy czynniki wpływające na oczekiwania poprawy sytuacji w branży: wybory do parlamentu i prezydenckie, sezonowość oraz oczekiwania konkretnych reklamodawców. Tendencję tę widać już w obecnych wypowiedziach badanych: „Od 2004 roku następuje ciągły bardzo intensywny rozwój, zaczęły się poszukiwania nowych form, jest szybkie tempo zmian...”, „Widać, że ten rynek dojrzewa, rozwija się” .
Dla części badanych ciągle jednak poziom branży pozostawia wiele do życzenia: „To jest kwestia niedojrzałości rynku, jeszcze jest zbyt mała konkurencja, niski profesjonalizm osób, które się tym zajmują”, „Mam wrażenie, że innowacyjność reklam maleje; ludzie tłumaczą reklamy, które są na Zachodzie, brak różnorodności reklam...”
fot. mat. prasowe
Stabilizację rynku reklamy widać również w prognozach na najbliższe trzy miesiące. 69 procent respondentów uważa, że sytuacja na rynku mediów i reklamy nie ulegnie zmianie. Z kolei 23 procent badanych uważa, że sytuacja na rynku mediów i reklamy zdecydowanie się poprawi. Stanowi to obniżenie w stosunku do poprzedniej fali badań, gdzie 34 procent respondentów udzieliło powyższych odpowiedzi.
Lipcowej fali BriefIndexu, podobnie jak przy okazji poprzednich badań koniunktury na rynku mediów i reklamy, towarzyszyły pytania omnibusowe, które dotyczyły tym razem przetargów w branży reklamowej. Respondenci oceniali m.in., czy przetargi organizowane w branży reklamowej w Polsce są uczciwe, oraz jaki jest główny powód braku uczciwości takich przetargów w Polsce.
BriefIndex to wskaźnik odzwierciedlający trendy dotyczące koniunktury na rynku reklamy i mediów. Obliczany jest na podstawie deklaracji respondentów (dyrektorów marketingu firm reprezentujących różne branże oraz prezesów agencji reklamowych i domów mediowych) na temat obecnej sytuacji branży oraz oczekiwanych zmian w ciągu najbliższych trzech miesięcy.

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl