Sieci komórkowe: media a wydatki na reklamę
2013-09-13 13:48
Sieci komórkowe w mediach © Art Photo Picture - Fotolia.com
Przeczytaj także: Przedświąteczne wydatki na reklamę 2013
Obecnie w Polsce jest aktywnych około 60 mln. kart SIM. Oznacza to, że jest ich o wiele więcej niż mieszkańców naszego kraju. Z badań przeprowadzonych przez GUS wynika, że na 100 mieszkańców Polski przypada 142 karty SIM. Co ciekawe, telefony komórkowe nadal wypierają telefony stacjonarne. Tak duży i wciąż rozwijający się rynek jest miejscem do działania dla wielu operatorów sieci komórkowych. Skalę tych działań obrazują poniesione przez nich od stycznia do sierpnia 2013 roku wydatki na promocję – około 800 mln złotych. Prawie 40 proc. tej kwoty to wydatki Grupy Orange. Druga w kolejności jest Polska Telefonia Cyfrowa ze 168 mln złotych, trzecie miejsce zajmuje Polkomtel ze 162 mln złotych wydanych na reklamę w prasie, radio i telewizji.Ciekawie przedstawia się sytuacja marek, które stosunkowo niedawno weszły na polski rynek – IMM przeanalizował pod tym kątem: NJU Mobile, MTV Mobile, Red Bull Mobile i Virgin Mobile. Najstarsza z nich – Red Bull Mobile pojawiła się na krajowym rynku około 2 lata temu, jednak w badanym okresie wzmiankowano o niej najrzadziej. Odwrotnie sytuacja wygląda w przypadku najmłodszej marki – NJU Mobile – to o niej najchętniej dyskutowali internauci.
Z danych reklamowych admonit wynika, że w badanym okresie na reklamę w prasie, radio i TV najwięcej wydał NJU mobile – ponad 35 mln złotych. To jednak przełożyło się na największe zainteresowanie pośród internautów. Duży wpływ na to miała kampania promocyjna NJU Mobile, która wywołała różne emocje i opinie pośród użytkowników.
fot. mat. prasowe
Skala wydatków na reklamę
Zaskoczeniem okazał się Virgin Mobile, który mimo najniższych wydatków (niecałe 4 mln złotych) cieszył się znaczącym zainteresowaniem w sieci.
fot. mat. prasowe
Popularność w mediach a wydatki reklamowe
Interesujący jest fakt, że ponad połowa wszystkich wzmianek dotyczących wspomnianych 4 telefonii komórkowych pojawiło się właśnie na Facebooku i forach. Zdecydowanie rzadziej rozmawiano o nich na pozostałych stronach internetowych czy wzmiankowano na Twitterze.
fot. mat. prasowe
Sieci komórkowe - udział w mediach
Interesujące są również profile kanałów, w których pojawiają się publikacje dotyczące 4 nowych marek. Najciekawsza jest sytuacja Virgin Mobile, o której najczęściej, bo w ponad 60 proc. przypadków, dyskutuje się na stronach poświęconych telekomunikacji. W przypadku Red Bull Mobile pojawia się także profil sportowy, można zakładać, że jest to związane ze sposobem komunikowania całej marki Red Bull.
fot. mat. prasowe
Najaktywniejsze źródła publikacji
O raporcie:
Analizie poddano 6635 wzmianek w internecie w tym w ogólnodostępnych wpisach w mediach społecznościowych, w których pojawiały się nazwy telefonii komórkowych: NJU Mobile, MTV Mobile, Virgin Mobile, Red Bull Mobile w okresie od 13 sierpnia 2012 do 13 sierpnia 2013 roku. Z kolei wydatki reklamowe firm z branży telefonii komórkowej zbadano za pomocą aplikacji admonit w 30 stacjach telewizyjnych, 60 stacjach radiowych oraz 450 tytułach prasowych. Wydatki podawane są na podstawie oficjalnych cenników stacji i gazet netto, bez uwzględniania rabatów. Pod uwagę brane były publikacje i reklamy, które ukazały się między 01 stycznia a 31 sierpnia 2013 r.
Agnieszka Kalbarczyk –
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)