VoIP - sposób na tanie rozmowy
2005-07-25 11:38
Przeczytaj także: Telefonia internetowa VoIP: usługi ważniejsze niż cena
Nie ma nic za darmo
Za wzrostem popularności telefonii internetowej kryje się jej niski koszt. Nie ma jednak róży bez kolców - niska cena została bowiem okupiona pewnymi niedostatkami jakościowymi połączeń. Z ankiety przeprowadzonej przez Keynote Systems na zlecenie firm Vonage oraz AT&T wynika, że głównym problemem technologii VoIP wciąż pozostaje niska jakość połączeń. Ankietowani użytkownicy opisywali swoje wrażenia z korzystania z kilku najpopularniejszych usług VoIP, także opartych o aplikację Skype.
Po podsumowaniu wyników ankiet, okazało się, że telefonia internetowa wciąż jest znacznie bardziej zawodna, niż tradycyjne linie telefoniczne. Szczególne zastrzeżenia użytkowników VoIP wzbudzają obniżona jakość dźwięku i znaczne opóźnienia sygnału. Niski poziom satysfakcji użytkowników telefonii internetowej nie zawsze jednak wynika z niedoskonałości oprogramowania czy braków dostawców usług - wiele zależy od jakości łącz internetowych. Użytkownicy zwykle są jednak w stanie zaakceptować nieco niższą jakość połączeń na rzecz mniejszych opłat.
Wobec coraz poważniejszego zainteresowania usługami VoIP nie ulega wątpliwości, że w ślad za rosnącymi nakładami na rozwój tych technologii, jakość tych usług będzie się dość szybko poprawiała, zbliżając się stopniowo do jakości tradycyjnych usług telefonicznych.
Czy wyprą tradycyjną telefonię?
Użytkowników telefonii internetowej, a konkretnie telefonii PC, jest w Polsce - wbrew pozorom - bardzo niewielu. Jak oszacował Puls Biznesu ich liczba nie przekracza 200 tys., mimo, iż ceny połączeń są nieraz dziesięciokrotnie niższe niż w TP S.A. Potencjalnych użytkowników telefonii opartej na technologiach VoIP jest sporo. Aktywnych na razie niewielu - ankiety wskazują bowiem że wśród polskich internautów mniej niż 3 procent korzystało z rozmów za grosze.
Ograniczeniem jest względnie mała dostępność łącz internetowych o wystarczająco dobrych parametrach oraz konieczność używania komputera lub specjalnej konstrukcji telefonu.
Na świecie jednak popularność telefonii internetowej gwałtownie rośnie. Badania przeprowadzone przez firmę analityczną Point Topic wskazują, że w ciągu dziewięciu miesięcy globalna liczba użytkowników usług Voice over IP wzrosła ponad dwukrotnie - wraz z końcem I kwartału 2005 roku liczba użytkowników VoIP wyniosła ok. 11 mln, gdy jeszcze dziewięć miesięcy temu z taniej telefonii korzystało około 5 mln osób.
Pytanie czy usługi VoIP wyprą klasyczną telefonię, zagrażając pozycji tradycyjnych operatorów telekomunikacyjnych, jest cokolwiek niewłaściwe. Telefonia internetowa swój sukces zawdzięcza wprawdzie pośrednio klasycznym operatorom - w szczególności wynika wprost z wysokich cen oferowanych przez nich usług, będących głównym motorem rozwoju alternatywnych technologii. Jednak oczywistym było, że klasyczni operatorzy w warunkach wolnej konkurencji zareagują na pojawienie się taniej, konkurencyjnej technologii poprzez wprowadzenie jej do własnej oferty. Według szacunków IDC, w roku 2010 każdy liczący się operator będzie zmuszony świadczyć usługi w oparciu o protokół IP. Początkowo usługi VoIP oferowane przez dużych operatorów telekomunikacyjnych - jako stosunkowo nowe na rynku - dostępne były w propozycjach przeznaczonych dla biznesu. Technologia VoIP daje tak wiele możliwości tworzenia usług, że i klienci indywidualni mogą korzystać z jej licznych zalet.
Technologie VoIP zapewne nie wyprą tradycyjnej telefonii, staną się raczej jej uzupełnieniem i rozszerzeniem, oferując oprócz niskich cen także dodatkowe usługi z różnych względów niedostępne w klasycznej telefonii.
Przeczytaj także:
Dlaczego warto pokochać VoIP?
1 2
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl