Polskie firmy planują inwestycje w rozwój
2013-09-25 13:26
Przeczytaj także: Polskie firmy ekspansywne
- Popyt w Europie Zachodniej maleje, więc firmy szukają nowych rynków zbytu. Ze strony polskich małych i średnich przedsiębiorstw mocno rośnie zainteresowanie rosyjskim rynkiem. W I półroczu 2013 roku polskie firmy sprzedały tam towary za 3,5 mld euro. To wynik o prawie 13 proc. lepszy niż rok wcześniej – mówi Andrzej Krzemiński.
Deutsche Bank PBC poprosił również badanych o wskazanie, z których produktów bankowych firma korzysta najchętniej. Przedstawiciele firm najczęściej wybierali rachunek walutowy (57,9 proc.) oraz transakcje wymiany walut (51,1 proc.). Pierwszą trójkę najpopularniejszych produktów zamykają gwarancje bankowe (41,1 proc.). Biorąc pod uwagę wielkość obrotu, badani z przedsiębiorstw o obrocie 40-80 mln zł chętniej korzystają z rachunków walutowych (61 proc.) oraz z transakcji wymiany walut (54 proc.). Natomiast osoby kierujące przedsiębiorstwami o obrocie 5-10 mln zł twierdzą, że w ich firmach stosunkowo często korzysta się z gwarancji bankowych (45,9 proc.).
Dla 81 proc. ogółu respondentów najważniejszym kryterium wyboru rachunku firmowego, biorąc pod uwagę koszty jego prowadzenia, jest możliwość indywidualnego negocjowania parametrów cenowych. Tę odpowiedź wskazało, aż 89,6 proc. respondentów z firm większych oraz 72,9 proc. z przedsiębiorstw o mniejszym obrocie. Okazuje się, że niska miesięczna opłata za rachunek z dodatkowymi opłatami za transakcje bankowe, podobnie jak wyższa miesięczna opłata za rachunek za to z pakietem bezpłatnych operacji, nie budzi specjalnego entuzjazmu przedsiębiorców.
fot. mat. prasowe
Najbardziej atrakcyjne produkty bankowe dla firm
Respondenci oceniali również dodatkowe rozwiązania przeznaczone dla przedsiębiorców, oferowane przez banki. Ubezpieczenia ochrony prawnej, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz ubezpieczenia nieruchomości, w której prowadzona jest działalność wydają się atrakcyjne, bądź bardzo atrakcyjne dla ponad 30 proc. osób kierujących przedsiębiorstwami. Przeciwnego zdania jest co czwarty badany. Bardziej pozytywne opinie odnośnie atrakcyjności tego typu rozwiązań mają respondenci z większych firm. Ankieterzy zapytali również o ocenę kredytu inwestycyjnego przeznaczonego na poprawę energooszczędności w firmie. Okazuje się, że aż 62,2 proc. badanych nie było w stanie stwierdzić, czy taki produkt jest warty ich uwagi.
fot. mat. prasowe
Plany rozwoju firm
– Właśnie dlatego planujemy w całej Polsce szkolenia dla przedsiębiorców, gdzie będziemy pokazywać w jaki sposób można poprawić efektywność energetyczną swojego przedsiębiorstwa, poprzez m.in. takie rozwiązania jak kredyt na energooszczędne inwestycje –mówi Andrzej Krzemiński.
fot. mat. prasowe
Z jakich produktów bankowych korzystają firmy?
Informacje o badaniu:
Badanie Deutsche Bank PBC zostało zrealizowane w sierpniu 2013 r. przez Instytut Homo Homini na losowej próbie, składającej się z 200 firm osiągających obroty od 5 do 10 mln zł rocznie, oraz firm osiągających obroty od 40 do 80 mln zł rocznie. Pytania były kierowane do prezesów, właścicieli firm oraz członków zarządu. Badanie zostało zrealizowane metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)