Spam w VIII 2013 r.
2013-09-30 11:39
Przeczytaj także: Spam w VII 2013 r.
Powrót do szkoły!
Jak można było się spodziewać, sierpniowym mottem spamerów na całym świecie był „powrót do szkoły”. Początek nowego roku szkolnego stanowił temat miesiąca, ponieważ przedmiotem promocji online były wszelkiego rodzaju artykuły szkolne.
Jednak w niektórych przypadkach reklamowane produkty nie miały nic wspólnego z edukacją – spamerzy po prostu wykorzystywali ten temat, aby zwrócić uwagę na reklamowane przez siebie towary. Odnotowaliśmy np. masową wysyłkę oferującą produkty do pielęgnacji ciała. Spamerzy proponowali błyskawicznie działające kosmetyki, które miały zdziałać cuda, zanim rozlegnie się pierwszy dzwonek szkolny. Wiadomości te zawierały długi odsyłacz, który przekierowywał użytkowników na stronę internetową, gdzie należało wybrać region dostawy. Wybór regionu aktywował z kolei stronę z danymi kontaktowymi sprzedawcy. Jednocześnie, domeny wykorzystywane w przekierowaniach nie działały dłużej niż tydzień od uruchomienia masowej wysyłki.
fot. mat. prasowe
Powrót do szkoły
Nagłówek innej wiadomości masowej zawierał tekst: „Are you still brown bagging school lunches?". Wysyłka ta wykorzystywała temat związany ze szkołą w celu reklamowania specjalnych pojemników utrzymujących świeżość żywności. Autorzy wiadomości obiecywali, że pojemnik pozwala zachować żywność w świeżym stanie do 10 godzin. Odsyłacze w e-mailach składały się z pojedynczych domen stworzonych w poprzednim miesiącu.
fot. mat. prasowe
Spam szkolny
W sierpniu nadal odnotowywaliśmy masowe wysyłki reklamujące edukację online. Jednak zamiast e-maili z poprzedniego miesiąca oferujących programy magisterskie oraz doktoranckie w okresie poprzedzającym nowy rok szkolny pojawiły się oferty dla uczniów, którym powinęła się noga, umożliwiające ukończenie nauki w szkole średniej online.
fot. mat. prasowe
Wiadomość spamowa
Autorzy niechcianych e-maili jako główną zaletę nauki online podkreślali elastyczne programy i możliwość uczenia się z domu. Odbiorcy, którzy chcieli uzyskać więcej informacji, byli przekierowywani na obcą stronę, gdzie oprócz programów pozwalających uzyskać stopień naukowy, prezentowane były inne niezwiązane z edukacją usługi.
Spam medyczny
Znaczna część sierpniowego spamu zawierała wiadomości związane ze zdrowiem. Jednym z najpopularniejszych tematów pozostały tabletki na odchudzanie. W zeszłym miesiącu natrafiliśmy na związane z tym tematem masowe wysyłki zarówno w rosyjskiej (RuNet) jak i angielskojęzycznej części internetu.
Angielskojęzyczne masowe wysyłki reklamujące tabletki na odchudzanie zazwyczaj zawierały odsyłacz oparty na stworzonej niedawno domenie. Odsyłacz ten różnił się w zależności od e-maila. Po kliknięciu go użytkownik został przekierowywany na stronę zawierającą szczegółowe informacje na temat tabletek, warunki zakupu itd. Wraz z tekstem wysyłany był film promocyjny, który pokazywał cudowne właściwości pigułek i zawierał rekomendacje osób, które rzekomo wypróbowały je.
fot. mat. prasowe
Spam medyczny
Rosyjskojęzyczne wiadomości zwykle zawierały krótki odsyłacz przekierowujący użytkownika na stronę reklamową. Często zawierały dane kontaktowe niezbędne do zamówienia towarów
fot. mat. prasowe
Fałszywa wiadomość spamowa
Rozkład geograficzny źródeł spamu
W sierpniu 2013 r. rozkład 3 największych globalnych źródeł spamu wyglądał następująco: na pierwszym miejscu pozostały Chiny (21% całego rozprzestrzenionego spamu), co stanowi spadek o 2,4 punktu procentowego w stosunku do zeszłego miesiąca; na drugim miejscu znalazły się Stany Zjednoczone (rozprzestrzeniając 19% światowego spamu) – o 1 punkt procentowy więcej niż w lipcu; natomiast na trzeciej pozycji uplasowała się Korea Południowa (ze średnim udziałem w spamie - 15,4%, co stanowi wzrost o 0,4 punktu procentowego). Łącznie, te trzy państwa odpowiadały za 55% globalnego spamu.
fot. mat. prasowe
Rozkład geograficzny źródeł spamu, VIII 2013
Podobnie jak w lipcu, 4 miejsce zajął Tajwan, a jego udział w globalnym ruchu spamowym wynosił 5,5%, co stanowi wzrost o 0,1 punktu procentowego. Udział Rosji zwiększył się o 2 punkty procentowe i wynosił 4,3%, dzięki czemu państwo to awansowało z 10 miejsca na 5.
Japonia (1,8%) odnotowała wzrost udziału w ruchu spamowym o 0,9 punktu procentowego, co zapewniło jej awans o 5 pozycji na 11 miejsce. Jeżeli ta tendencja wzrostowa utrzyma się w przyszłym miesiącu, państwo to może wejść do grupy 10 najaktywniejszych dystrybutorów globalnego spamu.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)