Polski rynek IT 2004/2005
2005-07-29 00:55
Rynek IT w Polsce uległ znaczącej transformacji w roku 2004 oraz na początku 2005 - czytamy w raporcie "Rynek IT w Polsce 2004/2005" sporządzonym przez firmę badawczą GfK. Najbardziej istotnym czynnikiem mającym wpływ na rynek IT było wejście Polski do Unii Europejskiej w maju 2004 roku. Oznaczało ono konieczność uzyskania znaku CE (certyfikat zgodności urządzenia z unijnymi dyrektywami dotyczącymi bezpieczeństwa) dla każdego sprzętu komputerowego. Zapoczątkowało to zmniejszanie się udziału komputerów tzw. niemarkowych w ogólnej sprzedaży komputerów PC.
Przeczytaj także: Rynek IT w Polsce 2011-2015
Sytuację wykorzystali nie tylko producenci sprzętu markowego. Również najwięksi dystrybutorzy i producenci zaczęli promować montowane przez nich gotowe zestawy komputerowe posiadające znak CE.Poza tym rok 2004 to okres poważnych zmian na scenie handlu detalicznego. Dystrybutorzy rozpoczęli grupowanie wokół siebie sklepów oferując wsparcie marketingowe w zamian za lojalność zakupową. Powstało kilka dużych „sieci” niebędących jednolitymi organizmami gospodarczymi, a często nawet niemających wspólnego szyldu. Są to zapewne sygnały postępującej konsolidacji polskiego handlu sprzętem komputerowym.
Rynek drukarek
Wprowadzenie do sprzedaży atrakcyjnych cenowo urządzeń wielofunkcyjnych (MFD – multifunctional devices) musiało spowodować spadek rynku drukarek. W roku 2004 zmniejszył się on o ponad 14 proc. w sztukach i o blisko 20 proc. w kategoriach wartości. Trend ten utrzymał się także w pierwszych miesiącach 2005 roku.
Mimo, że drukarki są zastępowane przez urządzenia MFD, to jednak łączna ilość urządzeń umożliwiających drukowanie (tzw. „printing devices”, czyli drukarki oraz MFD z funkcją drukowania) nie ulega znaczącej zmianie.
Na tle spadków rynku drukarek nastąpił silny wzrost segmentu drukarek laserowych, szczególnie w ostatnim kwartale 2004 roku. Wzrósł on o blisko 30 proc. w sztukach i 10 proc. w kategoriach wartości, co wynika m.in. ze spadku ceny o blisko 20 proc. w skali roku. Silne spadki cen zapoczątkowało wejście do tego segmentu produktów bardzo atrakcyjnych cenowo.
Rynek urządzeń wielofunkcyjnych (MFD)
Większość sprzedawanych w 2004 roku MFD było urządzeniami technologii atramentowej. Około 80 proc. MFD posiadało funkcje drukarki, skanera oraz kopiarki.
Rynek urządzeń wielofunkcyjnych odnotował gwałtowny wzrost, o blisko 130 proc. w sztukach i 65 proc. w kategoriach wartości. Tak znaczące zwiększenie sprzedaży było spowodowane spadkiem cen MFD o 30 proc. przy jednoczesnym braku spadku średniej ceny drukarki atramentowej.
Rynek skanerów
W tej grupie produktowej dane GfK Polonia wskazują na spadek rynku o 30 proc. zarówno w sztukach, jak i w kategoriach wartości. Wzrósł natomiast o około 30 proc. segment urządzeń przeznaczonych do skanowania filmów i przezroczy. Co prawda ten typ skanerów stanowi niecałe 5 proc. rynku, ale stale rośnie w wyniku spadku średniej ceny, popularyzacji cyfrowych technologii przechowywania zdjęć oraz tendencji do digitalizacji fotografii wykonanych technologią tradycyjną.
Rynek monitorów
W porównaniu do roku 2003, w roku 2004 polski rynek monitorów odnotował wzrost dwudziestoprocentowy, zarówno w sztukach jak i w kategoriach wartości. Główną częścią tego rynku stał się segment monitorów LCD, których sprzedaż wzrosła o ponad 100 proc. w sztukach. Poza tym w najbardziej istotnym obecnie podsegmencie monitorów – 17’’ LCD – można zaobserwować gigantyczny wzrost o ponad 300 proc., przy spadku ceny w tym okresie aż o 1/3. W roku 2004, co piątym sprzedawanym produktem w grupie monitorów był 17’’ LCD (rok wcześniej co siedemnastym).
Przeczytaj także:
Rynek IT w Polsce w 2009: rekordowe spadki
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl