Polski rynek IT 2004/2005
2005-07-29 00:55
Przeczytaj także: Rynek IT w Polsce 2011-2015
Rynek komputerów PC
W 2004 roku rynek komputerów PC odnotował wzrost o 15 proc. w sztukach.
Szczególnie silnie rósł segment notebooków, który w połowie roku stanowił blisko 6 proc. rynku PC-tów, a na koniec roku przekroczył próg 10 proc. przy spadku średniej ceny o około 1000 PLN brutto. W chwili obecnej istnieje możliwość zakupu markowego notebooka już za 2400PLN brutto. Stanowi to poziom konkurencyjny do porównywalnego komputera typu desktop z monitorem 15’’ LCD.
Od maja 2004 roku, czyli od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej, można zauważyć systematyczny wzrost sprzedaży komputerów markowych, wyposażonych w certyfikaty CE - w okresie czerwiec-lipiec – 15 proc., sierpień-wrzesień – 21 proc., październik-listopad 25 proc. i na początku 2005 roku – 30 proc.
Prognozy na rok 2005
Zdaniem Jacka Nowickiego, analityka rynku IT w GfK Polonia „rok 2005 przyniesie utrzymanie pozytywnych trendów w niektórych segmentach rynku IT. Z pewnością nadal będą rosły segmenty rynku monitorów, szczególnie LCD 17’’ i 19’’ oraz rynek urządzeń MFD, który będzie wchłaniał wciąż olbrzymi rynek drukarek. Wzrost odnotuje również rynek notebooków, których najtańsze modele być może zrównają się już ceną z komputerami stacjonarnymi”.
Ponadto w 2005 roku będzie nadal postępować konsolidacja firm w celu ograniczenia kosztów marketingu oraz możliwości dokonywania przez nie tańszych zakupów u dostawców. Tym samym bardziej skuteczne stanie się ich konkurowanie z rosnącymi sieciami sklepów Media Markt, Saturn (jeszcze 6 sklepów w 2005 roku) oraz uruchamiającą w najbliższych miesiącach swoje pierwsze sklepy siecią Dixons (3 sklepy ElektroWorld).
Konsolidacja ułatwi też firmom sprostanie wymaganiom nowych przepisów. Dotyczą one konieczności zbierania przez sklepy i utylizacji przez producentów bardzo znaczących ilości zużytego sprzętu elektronicznego. Ustawa o recyklingu zacznie obowiązywać od 2006 roku.
Wzrostowi rynków sprzętu IT będzie wciąż sprzyjać możliwość uzyskania pomocy finansowej na modernizację i zakup sprzętu z unijnych funduszy strukturalnych. Rosnąca oferta dostępu do Internetu również wpłynie pozytywnie na popyt na tym rynku.
Badanie
Badanie Panelowe produktów IT jest badaniem stałej próby sklepów i firm detalicznych (sprzedających do odbiorcy końcowego), reprezentujących ich statystyczne uniwersum. Regularnie – co miesiąc – udostępniają one informacje o swoich sprzedażach, zapasach i cenach dla określonych grup produktowych na poziomie modeli. Badanie dostarcza regularnych, marketingowych informacji o strukturze i zmianach dotyczących „drogi” towaru od producenta, przez sklep/firmę, do konsumenta.
Obecnie w pomiarze rynku produktów komputerowych bierze udział ponad 2200 punktów sprzedaży, reprezentujących sklepy i firmy komputerowe, sklepy RTV, fotograficzne, biurowe, telekomunikacyjne, hipermarkety i cach&carry.
Przeczytaj także:
Rynek IT w Polsce w 2009: rekordowe spadki
1 2
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl