eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozySpożycie alkoholu w Polsce: wino zyskuje amatorów

Spożycie alkoholu w Polsce: wino zyskuje amatorów

2013-10-10 10:52

Przeczytaj także: Spożycie alkoholu w Polsce: co pijemy podczas Świąt?


Jeśli już podamy czerwone wino na stół, musimy je rozlać do kieliszków. Ale niemal 30% osób nie wie, ile czerwonego wina powinno się wlewać do kieliszka, a 17% nie zwraca na to uwagi. Z kolei 3% hojnie nalewa do pełna, 26% do połowy, a 18% wlewa wino do 1/3 objętości kieliszka. Na odpowiedź „do najszerszego miejsca w kieliszku” wskazuje tylko 7% badanych. Interesujące są także odpowiedzi na pytanie o naszą opinię co do gestu mieszania wina w kieliszku podczas degustacji. Ponad 1/3 badanych słusznie twierdzi, że gest ten pozwala dokładnie wyczuć aromaty wina. Jednak kolejne odpowiedzi, poza „nie wiem” (25% badanych), są zaskakujące – 26% nie widzi w tym sensu, 10% wie, czemu ten gest służy, ale prawie nigdy tego nie robi, a 4% robi tak tylko dlatego, że jest to ogólnie przyjęty zwyczaj. Podobny rozkład odpowiedzi respondentów ma miejsce przy pytaniu o sposób przechowywania otwartego wina. 1/3 z nas uważa, że trzeba zatkać je korkiem i wstawić do lodówki, ale kolejne 30% twierdzi, że wystarczy samo zatkanie wina korkiem.

Aż 29% respondentów przyznaje, że zupełnie nie wie jak obchodzić się z otwartą butelką wina.

Wino do posiłku? Nie w Polsce!

Wino jest nierozerwalnie związane z jedzeniem, ale dla Polaków ten fakt nie jest powszechny. Wśród Polaków pijących wino (45%), tylko co czwarty deklaruje, że sięga po nie do posiłku. Wino jako samodzielny alkohol piją głównie „light userzy”, podczas gdy „heavy userzy” coraz częściej łączą wino z potrawami.

Co dziesiąty Polak prezentuje głęboko zakorzeniony w nas pogląd, że do drobiu serwujemy wina białe, a do czerwonych mięs wino czerwone. W świetle już przedstawionych wyników badań nie jest zaskoczeniem, że przy pytaniu o to, czy kolejność serwowania win w trakcie jednego posiłku ma znaczenie, okazuje się, że aż 42% z nas nigdy się nad tym nie zastanawiało, 16% twierdzi, że nie ma to znaczenia, a tylko co piąty dorosły Polak jest świadomy, że jest to kwestia istotna. Wśród prezentujących taką opinię więcej jest „heavy userów” oraz kobiet.

Kto jest winny zakorzenionym w nas stereotypom o winie?

Na potrzeby zrealizowanego badania sprawdziliśmy, czy Polacy powielają największe stereotypy dotyczące wina. Na pytanie czy zgadzamy się z opinią, że im wino starsze, tym lepsze, ponad połowa badanych (56%) udzieliła twierdzącej odpowiedzi. 27% osób przyznało, że nie wie, a jedynie 12% stwierdziło, że to zależy od rodzaju wina. Kolejnym, głęboko w nas zakorzenionym stereotypem, jest rodzaj korka. W tym przypadku co drugi Polak jest przekonany, że jakościowe wina mają wyłącznie korek z kory, a co czwarty zwyczajnie nie wie, czy korek ma jakiekolwiek znaczenie. Jedynie 9% badanych poprawnie twierdzi, że w większości przypadków rodzaj korka nie ma znaczenia.

poprzednia  

1 2

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: