-
Transport drogowy i czas pracy kierowców po zmianach
... między innymi kwestię związaną z obowiązkiem prowadzenia ewidencji czasu pracy. Mocą nowych przepisów, czyli koniecznością prowadzenia ewidencji czasu pracy zostali objęci ... określonych w art. 6 Rozporządzenia (WE) nr 1071/2009, co najmniej dwie wykonalne decyzje administracyjne o nałożeniu kary pieniężnej za naruszenie określone w załączniku nr IV do ...
-
Ważny dla posiadaczy budynków wyrok WSA ws. opodatkowania nieruchomości mieszkalnych
... zarzutów spółki orzekł, że o możliwości zastosowania najwyższej stawki opodatkowania przewidzianej dla nieruchomości przeznaczonej do prowadzenia działalności gospodarczej przesadzające znaczenie ma faktyczne jej zajęcie na prowadzenia takiej działalności. Chodzi więc o prowadzenie w budynku działalności gospodarczej. Za zajęte na taką działalność ...
-
Polska: wydarzenia tygodnia 45/2010
... wrażenie, że nasza ocena tak polskiej gospodarki jak i warunków prowadzenia działalności gospodarczej w naszym kraju jest znacznie lepsza niż ocena z zewnątrz. Jest to może łatwe do wytłumaczenia, bo większość z nas opanowała kruczki administracyjne i nie zauważa niekiedy absurdalnych reguł biurokratycznych. Gorzej ma się sprawa ...
-
Firma w Czechach - jak założyć i prowadzić działalność?
... spółdzielnię (spółka co najmniej pięciu osób, ewentualnie dwóch osób prawnych, założona w celach prowadzenia działalności gospodarczej lub zaspokajania innych potrzeb ekonomicznych lub ... Polsce, jak również przeprowadza ich przez wszystkie niezbędne procedury administracyjne oraz prawne występujące w trakcie realizacji projektu inwestycyjnego. http: ...
-
Polska to nie Kajmany. Prowadzenie działalności gospodarczej nie jest łatwe
... w 76 jurysdykcjach całego świata. Pod uwagę wzięto wymagania administracyjne oraz kwestie zapewnienia zgodności działalności z obowiązującymi regulacjami prawnymi. ... różni się pod względem sposobu prowadzenia księgowości i rozliczania podatków, naliczania wynagrodzeń dla pracowników i prowadzenia innych spraw związanych z ich zatrudnieniem. Analiza ...
-
Lewiatan: sektor małych i średnich przedsiębiorstw 2007
... , a tym samym podnoszące ryzyko działalności gospodarczej. Dodatkowo uważają, że procedury administracyjne i praca urzędów wzmacniają negatywne skutki złego, ciągle zmieniającego się ... przedsiębiorstwach. Dla 50% MSP istnienie szarej strefy ma znaczenie dla prowadzenia działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy uważają, że gdyby nie było nieuczciwej ...
-
Od czwartku możliwa mediacja między przedsiębiorcą a urzędem
... prowadzenia postępowań administracyjnych w sprawach przedsiębiorców. Zacznie działać m.in. alternatywny sposób rozstrzygania spraw pomiędzy ... zaufania obywateli do władzy publicznej – organy mają rozstrzygać sprawy administracyjne i sądowo-administracyjne proporcjonalnie, bezstronnie i zgodnie z myślą równego traktowania stron postępowania (art ...
-
Pozwolenie na budowę: czy nowe Prawo budowlane ułatwia budowę mieszkań?
... inwestycji, co bezpośrednio przekłada się na poziom oferty oraz koszty prowadzenia inwestycji. Sytuacja nie wróciła jeszcze zupełnie do standardów, do ... Natomiast obecnie realnym problemem dla deweloperów mieszkaniowych są ciągnące się procedury administracyjne związane z uzyskaniem pozwoleń na budowę, gdyż urzędy w większości przypadków nie ...
-
NSA: to podatnik kwalifikuje przychody z najmu do odpowiedniego źródła
... gospodarczą. Na takie podejście nie zgadzały się jednak sądy administracyjne, co prowadziło do sporów pomiędzy fiskusem i podatnikami. Uchwała NSA rozwiązuje ... podatnik nie podejmuje czynności zmierzających do wyodrębnienia składników majątkowych do prowadzenia działalności, nie buduje sieci organizacyjnej pozwalającej na zarządzanie wydzieloną ...
-
Zawieszenie działalności gospodarczej tylko do 2 lat
... co do zasady (chyba że obowiązek podatkowy powstał w okresie zawieszenia), nie mają obowiązku składania deklaracji za okresy zawieszenia. Wznowienie prowadzenia działalności gospodarczej będzie skutkowało obowiązkiem rozpoczęcia składania deklaracji VAT. Pierwszą deklarację VAT należy złożyć za miesiąc, w którym działalność została wznowiona ...
-
Konsekwencje podatkowe zaniechania inwestycji
... odliczania VAT związanego z zaniechanymi inwestycjami podzielają także sądy administracyjne. Przede wszystkim, jeśli przyczyny podjęcia decyzji o zaniechaniu inwestycji wynikają ... w dacie podjęcia decyzji o zaniechaniu inwestycji. Odstąpienie od dalszego prowadzenia zadania inwestycyjnego może nastąpić, np. poprzez spisanie protokołu zatwierdzonego ...
-
Zatory płatnicze: zakupy na raty nie wymagają korekty kosztów
... przepisów o korekcie kosztów do dokonywanych odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych. Spółka zamierzała zakupić urządzenia do gier w celu prowadzenia działalności gospodarczej. Jednostkowa wartość takiego urządzenia przekracza 3,5 tys. zł, stąd każde z nich będzie stanowić środek trwały podlegający amortyzacji. Zgodnie ...
-
Jaka działalność gospodarcza wymaga koncesji?
... i masz już pomysł, jaką firmę chcesz otworzyć, sprawdź czy nie potrzebujesz przypadkiem koncesji lub innej formy decyzji administracyjnej dla jej prowadzenia. Pamiętaj, że działalność gospodarcza, której podjęcie jest uzależnione od spełnienia przez przedsiębiorcę konkretnych warunków jest działalnością reglamentowaną, która obejmuje właśnie ...
-
Cash Pooling jako metoda zarządzania finansami
... . Bez wątpienia jednak niezbędnymi jej elementami są: zobowiązanie do prowadzenia skonsolidowanego rachunku bankowego zobowiązania do transferu środków z ... zarówno uczestnicy obrotu jak i ustawodawca, organy administracji skarbowej oraz sądownictwo administracyjne doprowadzili do stanu bezpiecznego stosowania zawartych w nich rozwiązań czego życzyć ...
-
Skarga do sądu administracyjnego bez oryginalnych dokumentów
... . Podstawa prawna: postanowienie NSA z 6 kwietnia 2011 roku, sygn. akt II GSK 460/11, art. 30c ust. 2 ustawy z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Więcej porad niezbędnych w zarządzaniu spółką, omówienia najnowszych orzeczeń, dzięki którym nie popełnisz kosztownych błędów w Twojej firmie, znajdziesz w biuletynie ...
-
Elastyczne formy zatrudnienia
... i pracownicy. Jak zatrudniać, by zmniejszyć koszty pozapłacowe i administracyjne oraz dostosować zasoby personalne do aktualnych potrzeb firm, radzą eksperci prawa pracy z ... oraz wypadkowemu (gdy miejscem wykonywania pracy jest siedziba lub miejsce prowadzenia działalności przez zleceniodawcę). Osoba, która wykonuje pracę wyłącznie na podstawie ...
-
Podatek dochodowy od spółki komandytowo-akcyjnej
... Francji, Włoszech, Belgii czy Niemczech. Jak traktować akcjonariuszy S.K.A.? Sądy administracyjne wielokrotnie zmagały się z problemem, jak traktować akcjonariuszy S.K.A., tzn. ... uchwały Walnego Zgromadzenia. Podkreślono również, iż nie można wywodzić prowadzenia działalności gospodarczej z faktu posiadania akcji. Takie stanowisko znajduje obecnie ...
-
Czynsz najmu samochodu osobowego a kilometrówka
... . W celu ustalenia faktycznego przebiegu samochodu podatnik jest obowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Problemem, z jakim borykają się przedsiębiorcy, jest ... czynsz. Stanowisko fiskusa jest tutaj jednoznaczne. Często z powyższym zgadzają się także sądy administracyjne. Te jednak nie są już tak jednomyślne, jak organy podatkowe. Otóż ...
-
Pozwolenie na rozbiórkę
... uwagę, że właściwy organ może żądać, ze względu na bezpieczeństwo ludzi lub mienia, przedstawienia danych o obiekcie budowlanym lub danych dotyczących prowadzenia robót rozbiórkowych. Do wniosku o pozwolenie na rozbiórkę, który można sporządzić własnoręcznie, bądź skorzystać z przygotowanych formularzy, należy dołączyć: zgodę właściciela obiektu ...
-
Przepisy prawne: najważniejsze zmiany II 2014
... DZIAŁALNOŚĆ LOKACYJNA FUNDUSZY EMERYTALNYCH 1 lutego 2014 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2014 r. w sprawie dodatkowych ograniczeń w zakresie prowadzenia działalności lokacyjnej przez fundusze emerytalne (Dz. U. z 2014 r., poz. 139), na podstawie którego: przyjęto zasadę, że obligacje i inne wskazane w przepisach ...
-
Szybszy start firmy: Prezydent podpisał ustawę
... niektórych innych ustaw, wprowadzającą zmiany w regulacjach określających obowiązki administracyjne dla osób rozpoczynających oraz prowadzących działalność gospodarczą. Nowelizacja ułatwi zakładanie firm ... podatkowego NIP oraz numeru identyfikacyjnego REGON, co umożliwia faktyczne rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej. Skrócenie czasu ...
-
(Nie)skuteczne doręczenie pisma w postępowaniu administracyjnym
... ostatniego dnia terminu nie zawsze możemy być spokojni, iż ten termin zachowaliśmy. Nadanie pisma za pośrednictwem podmiotu posiadającego uprawnienia do prowadzenia działalności pocztowej nie zawsze oznacza bowiem automatyczne zachowanie terminu do dokonania czynności procesowej. Pismo doręczone za pomocą innego operatora niż ...
-
Przepisy prawne: najważniejsze zmiany VI 2015 r.
... 2015 r. o zmianie ustawy o działalności leczniczej (Dz.U.2015.618) na podstawie której: dodano jednostkę wojskową jako kolejny podmiot upoważniony do prowadzenia działalności leczniczej; wskazano, że ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych można również udzielać w pojeździe lub innym obiekcie będącym na wyposażeniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej ...
-
Koszty pracy blokują przedsiębiorczość
... prowadzenia biznesu w naszym kraju ciągle nie należą do idealnych. Z najnowszego badania ... na pierwszym miejscu wymienia się: niejasność przepisów prawa (82%), nieprzychylne przedsiębiorcom prawo pracy (66%) oraz wymogi administracyjne (51%). Wymowne dla rządu powinny być kluczowe czynniki, które zachęciłyby do założenia własnej działalności ...
-
Ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji - nowelizacja
... lub zaistnienie innego zdarzenia skutkującego ograniczeniem, zniesieniem, wyłączeniem lub ustaniem wspólności majątkowej po powstaniu należności pieniężnej nie stanowi przeszkody do prowadzenia egzekucji ze składnika majątkowego, który należałby do majątku wspólnego, gdyby nie zawarto umowy majątkowej małżeńskiej lub nie wystąpiło inne zdarzenie ...
-
Działalność gospodarcza na Ukrainie - poradnik dla polskiego przedsiębiorcy
... organizacyjno-technicznych, a koszty rejestracji obejmują wyłącznie kwestie notarialne i administracyjne. Nie ma z góry ustalonej kwoty jak w przypadku przedstawicielstwa. ... tj. oddziałów czy filii. ТОВ może nabywać samodzielnie prawa własności, sposób prowadzenia kontroli nad działalnością spółki określa się w Statucie spółki, ryzyka prowadzonej ...
-
Podpis elektroniczny dla małych i średnich firm - czy warto?
... dobie cyfryzacji podpis elektroniczny staje się nieodłącznym elementem prowadzenia biznesu. - To narzędzie, szczególnie przydatne małym i średnim przedsiębiorcom. Zdecydowanie usprawnia procesy administracyjne, ogranicza biurokrację i zwiększa bezpieczeństwo dokumentacji - ocenia Beata Tęgowska, ekspert ds. księgowości i płac w Systim.pl. Jak ...
-
Format PDF ma już 10 lat
... leków. W dużych firmach finansowych oraz instytucjach ochrony zdrowia format PDF usprawnia pracochłonne zadania biurowe, automatyzuje dostarczanie dokumentów i obniża koszty administracyjne. Firma Adobe doskonali format PDF, dostosowując go do nowych wymagań użytkowników. Obecnie pozwala on m.in. na automatyczne zbieranie informacji z baz ...
-
Zakaz palenia w restauracjach wg KPP
... kosztami finansowymi, zmiany konstrukcyjne lokali wymagają bardzo często stworzenia odpowiednich projektów, zezwoleń i zgód, co oznacza z reguły długotrwałe postępowania administracyjne. Dodatkowo, przedsiębiorcy muszą odpowiednio wcześniej finansowo i prawnie przygotować się do likwidacji pomieszczeń dla palących, ich zmiany, czy też wyodrębnienia ...
-
Ceny energii: dostawcy zaniepokojeni
... nieuchronnie do zachwiania ciągłości dostaw energii elektrycznej w Polsce. Próba administracyjnego wymuszenia ceny na tym poziomie podważa bowiem sens ekonomiczny prowadzenia działalności wytwórczej. W opinii ekspertów brak stabilnej, zrozumiałej przez rynki kapitałowe polityki stanowienia cen energii elektrycznej uniemożliwi także spółkom sektora ...
-
Sprzedaż działek (nie) rolnych a podatek VAT
... gruntu w momencie jego nabycia uniemożliwia przyjęcie, że Strona z tytułu sprzedaży przedmiotowych działek stała się podatnikiem podatku od towarów i usług z racji prowadzenia działalności handlowej, a okolicznością przesądzającą o opodatkowaniu sprzedaży gruntów nie może być natomiast jedynie sam fakt podziału gruntu na odrębne działki. Należy ...
-
Prezenty dla klientów a rozliczenie VAT
... zakresie opodatkowania nieodpłatnych przekazań towarów swoim kontrahentom, w którym tych pierwszych popierały sądy administracyjne. Z dniem 01 kwietnia 2011 r. ustawodawca zmienił przepisy w tym ... przekazywanych od dnia 1 kwietnia 2011 r. Trudno bowiem wymagać od podatnika prowadzenia ewidencji, gdy nie ma takiej potrzeby zgodnie z literą prawa oraz ...
-
Biała Księga - bariery przedsiębiorczości
... administracyjne, brak kontroli, czy niedostosowanie prawa do wymagań rynku, to główne problemy hamujące rozwój inwestycji w ... lub zbyt sformalizowane regulacje prawne powodujące przewlekłość procedur. Jednym z przykładów jest wymóg prowadzenia dialogu konkurencyjnego ze wszystkimi uczestnikami, którzy do niego przystąpili. W przypadku gdy choć ...
-
Przepisy prawne: najważniejsze zmiany IX 2012
... oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. 2012 r., poz. 892), którą: określono zasady prowadzenia dochodzenia epidemiologicznego przez Państwową Inspekcję Sanitarną; zdefiniowano podmioty, które są uprawnione do przetwarzania danych osobowych pozyskanych w związku ze sprawowaniem ...
-
Podatek dochodowy: dzień poniesienia kosztu
... wszystkim przepisy ustawy o rachunkowości nie mają charakteru podatkotwórczego. Wprawdzie podatnicy, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o PDOP, są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający m.in. określenie podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku - to zdaniem Sądu przepis ten ...