-
Przechowywanie dokumentacji powypadkowej
... pracownika. Również rozporządzenie dotyczące sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika nie nakazuje, aby przechowywać w nich dokumentację dotyczącą wypadków przy pracy danych pracowników. Powinna ona zatem być przechowywana w odrębnym segregatorze - razem z rejestrem wypadków bądź oddzielnie. Podstawa prawna: art. 234 § 3 i § 31 ustawy z 26 ...
-
Imieniny jako dodatkowy dzień wolny od pracy
... dnia wolnego z tytułu imienin pracownika, nie może obniżyć należnego pracownikowi wynagrodzenia za pracę. Decyzję o udzieleniu dni wolnych z tytułu obchodzonych przez pracowników imienin pracodawca podejmował bowiem indywidualnie. W takiej sytuacji powinien albo wypłacić pracownikom normalne wynagrodzenie za pracę za taki dzień wolny, albo ...
-
Domena internetowa: firmy częściej wybierają .eu
... w kwietniu br. badanie objęło swoim zasięgiem ponad 500 właścicieli, dyrektorów oraz osób odpowiedzialnych za prowadzenie mikro- (od 1 do 9 pracowników) oraz małych (10-49 pracowników) firm. Jego wyniki wskazują m.in., że w zestawieniu domen, które najchętniej wybiera polski biznes domena .eu ustępuje jedynie końcówkom .pl ...
-
e-Akta coraz bliżej
... z projektem e-Akta będzie na bieżąco dostosowany program Płatnik i e-Płatnik - dodaje. Przypomnijmy, od 1 stycznia 2019 roku okres przechowywania akt pracowniczych nowozatrudnionych pracowników zostanie skrócony do 10 lat. Termin ten liczony będzie od zakończenia obowiązywania umowy o pracę lub umowy zlecenia. Ma to związek ...
-
Protekcjonizm zabiera UE 200 mld euro rocznie
... barierami, które tworzą władze lokalne. Wśród przykładów takich działań możemy wymienić m.in. podatek od sprzedaży detalicznej, nowelizację dyrektywy w sprawie delegowania pracowników, regulacje dotyczące środków biobójczych (biocydów) czy duński system RUT. Gdyby udało się uniknąć wszystkich przeszkód w handlu towarami, wówczas unijna gospodarka ...
-
Damskie i męskie zawody: podział, który odchodzi do lamusa?
... wynika m.in., że w sektorze produkcji samochodów panie stanowią już ponad 1/3 pracowników. Mówić o rewolucji w tym zakresie, jest jeszcze za wcześnie, ale zdecydowanie ... w wielu firmach obserwuje się przewagę kobiet – stanowią one aż 60 proc. pracowników tymczasowych. I mimo że sektor związany z technologią często kojarzony jest z męskimi ...
-
Ericsson Mobile Organizer
... dodatkowego urządzenia przenośnego. Umożliwia on otwieranie oraz edycję załączników do e-maili. W Polsce odbiorcami produktu EMO będą: - Duże przedsiębiorstwa zatrudniające pracowników terenowych z koniecznością wysokiego poziomu bezpieczeństwa i poufności przesyłanych informacji; - Operatorzy komórkowi, którzy włączą go do swojej oferty usług dla ...
-
Budowanie lojalności klientów - sposoby motywacji
... system zarządzania klientami. Co więcej, w mistrzowskich firmach system pozwala na prawdziwe i uczciwe kontakty z klientami. Bez sprawnego i przemyślanego systemu działania pracowników byłyby niespójne, przypadkowe w czasie oraz nieregularne w stosunku do jednego klienta. Takie podejście absolutnie nie buduje lojalności. Jeśli więc chcesz mieć ...
-
Administracja publiczna a skuteczny PR
... ) i związanego z tym prefe¬rencyjnego traktowania niektórych interesantów, braku odpowiedzi na wnioski, skargi i zapytania zgłaszane przez obywateli, nieobecności niektórych pracowników w czasie godzin urzędowania, niedogodnych dla interesantów godziny pracy urzędu. Obowiązek sprawnej pracy (i utrzymywania więzi z mieszkańcami) spoczywa także ...
-
Certyfikat AEO coraz ważniejszy w handlu
... celnych to wewnętrzna kontrola minimalizująca ryzyko nieprawidłowości mogących skutkować odpowiedzialnością finansową oraz karną jak również zapewnienie ciągłości działania w przypadku nieobecności pracowników.
-
Polska: wydarzenia tygodnia 3/2010
... początku naszej transformacji ustrojowej w rezultacie przemian w systemie gospodarczym powstał pomysł złagodzenia skutków społecznych przez wprowadzenie ustaw różnicujących pracowników w prawach emerytalnych. Powstały reguły ułatwiające przejście na wcześniejsze emerytury. Zaistniały też warunki, w których szczególne uprawnienia emerytalne wynikały ...
-
Polska: wydarzenia tygodnia 8/2011
... . ale sprzedaż skurczyła się o 4,1 proc. r/r, a licząc m/m to spadek wyniósł 50%. Kończy swoją działalność warszawska FSO. Pracę straci 1,7 tys. pracowników. Przejęciem fabryki zainteresowane są firmy z Chin oraz z Indii. Komentarz do wydarzeń gospodarczych W JAKIEJ FORMIE ZOSTANĄ WPROWADZONE ZMIANY W SYSTEMIE EMERYTALNYM I CO ...
-
Obcojęzyczne świadectwo pracy
... być sporządzone w języku polskim. Ważne! Nie zawsze dominuje język polski! Wyjątek od powyższej zasady tj. sporządzania dokumentów w języku polskim dotyczy pracowników niebędących obywatelami polskimi, którzy mogą wnosić o sporządzenie dokumentu w języku, którym władają. Jeżeli więc obywatel Polski przedstawił obcojęzyczny dokument potwierdzający ...
-
Składki ZUS: zakaz podwójnego karania płatników
... pracodawcami niedopełniali obowiązku terminowego płacenia w pełnej wysokości składek na ubezpieczenie społeczne (i niektórych innych składek pobieranych przez ZUS) za swoich pracowników, za co groziła im odpowiedzialność za przestępstwo bądź za wykroczenie oraz sankcja administracyjno-karna, określona przez ustawę o systemie ubezpieczeń społecznych ...
-
Jak uzyskać NIP dla firmy?
... poszczególni jej wspólnicy, jednakże spółka ta jest podatnikiem w zakresie podatku VAT a także płatnikiem z tytułu m.in. zaliczek na podatek od wynagrodzeń pracowników). NIP gdy spółki prawa handlowego niemające osobowości prawnej Sytuacja wygląda jeszcze inaczej, gdy podatnicy postanowią zawiązać osobową spółkę prawa handlowego ...
-
Standardy usług rynku pracy
... rozmów. Właściwą jakość mają zapewniać pomieszczenia dostosowane do zakresu działań podejmowanych przez powiatowy i wojewódzki urząd pracy oraz do liczby zatrudnionych pracowników oraz posiadane przez urzędy wyposażenie obejmujące środki łączności, sprzęt komputerowy z dostępem do Internetu oraz z oprogramowaniem niezbędnym do tego rodzaju pracy ...
-
Komputer w pracy = przychód w podatku dochodowym?
... zleceniodawcy uzyskuje z tego tytułu korzyść materialną i powinna rozliczyć się z fiskusem. Niewykluczone, że te same zasady mogłyby zostać odniesione nawet do pracowników, chociaż w tym przypadku być może przed taką interpretacją ochronę dałyby przepisy prawa pracy, które wymagają od pracodawcy odpowiedniego przygotowania miejsca ...
-
Atmosfera w pracy: jak radzić sobie z trudnym szefem?
... znaleźć wspólny język. Gorzej, jeśli do tej grupy należy nasz szef. Oczywiście nie mówimy tutaj o sytuacji, w której przełożony podchodzi do pracowników otwarcie, szukając kompromisów w konfliktowych sprawach. Bardzo często możemy trafić na szefów histerycznych, perfekcjonistów, niezdecydowanych, wystraszonych, a nawet na bardziej niebezpiecznych ...
-
Wyjazdy motywacyjne: najnowsze trendy
... imprezy i warunków płatności, listy preferowanych hoteli, bardzo przejrzyście sprecyzowanego celu imprezy, informacji o marce i firmie zleceniodawcy, wymagań dotyczących cech pracowników agencji i propozycji scenariusza oraz profilu imprezy. Trendem staje się także równoczesne wysyłanie bardzo wyspecjalizowanych, sformalizowanych briefów do wielu ...
-
Wolny zawód a dostępność kredytów
... , radca prawny czy notariusz, lekarzy medycyny oraz weterynarii, rzeczoznawców majątkowych, komorników, biegłych rewidentów, inżynierów, rehabilitantów lub fizjoterapeutów, farmaceutów, pracowników naukowych, nauczycieli, sędziów czy doradców podatkowych. Warto pamiętać, że zawód zaufania publicznego nie jest tożsamy z wolnym zawodem, tak jak ...
-
Sekretarka
... , oraz przygotowywanie materiałów i dokumentów na jego polecenie. Sekretarka najczęściej jako pierwsza przyjmuje gości i ich obsługuje. Może ona także nadzorować innych pracowników, prowadzić kartotekę personelu. Jako pracownik średniego szczebla może wykonywać szereg zadań o charakterze zarówno operacyjnym, jak i kierowniczym. Czym się zajmuje ...
Tematy: sekretarka -
Wielkanoc - czas na ubezpieczenie sklepu
... pamiętać, że w skrajnych przypadkach roszczenia osób trzecich mogą doprowadzić do paraliżu, a nawet zamknięcia sklepu. Dobrym rozwiązaniem jest także dodatkowe zabezpieczenie pracowników – od następstw nieszczęśliwych wypadków. Ochrona zadziała m.in. wówczas, gdy w wyniku wykonywania swoich obowiązków poparzą się lub doznają trwałego uszczerbku na ...
-
Rozmowa sprzedażowa: jak to zrobić profesjonalnie?
... karierą w zawodzie sprzedawcy powinny łatwo nawiązywać kontakt z ludźmi, gdyż to jeden z elementów, który zapewnia sukces w sprzedaży. Dlatego ważną cechą osobowości pracowników handlowych jest bezpośredniość. – Każda forma sprzedaży rządzi się swoimi prawami. W przypadku telefonicznej ważny jest ton głosu i tempo mówienia. W bezpośredniej ...
-
Kary umowne w kosztach i przychodach podatkowych
... Skarb Państwa przerzucać odpowiedzialności za zaniedbania podmiotu gospodarczego (ryzyko gospodarcze) związane z realizacją umów (np. zatrudnieniem niewystarczającej ilości pracowników posiadających konieczne do wykonania usługi kwalifikacje, zawarcie niekorzystnej umowy, brak analizy treści umów przed ich podpisaniem).(...)” Podobnie wypowiedział ...
-
Kadry i płace po nowemu. Zmiany w HR w 2018 roku
... dodaje Cezary Karolczyk. Akta pracownicze przechowywane 10 lat Z końcem 2017 roku Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, dzięki któremu akta pracownicze będzie można ... skorzystania z nowego rozwiązania została podzielona na dwa przypadki: pracowników zatrudnionych od 1 stycznia 2019 r. i pracowników zatrudnionych od 1 stycznia 1999 do 31 grudnia ...
-
Wynagrodzenie pracownika: obowiązki pracodawcy i ewidencja księgowa
... środków socjalne potrzeby pracowników; stosować obiektywne i sprawiedliwe kryteria oceny pracowników oraz wyników ich pracy; prowadzić dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników; przechowywać dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników w warunkach niegrożących ...
-
Dokumentacja pracownicza w sieci
... wszystkich nowo zatrudnionych osób. Pracodawcy będą mogli przechowywać akta w formie elektronicznej. To pozwoli pracodawcom ograniczyć koszty działalności, ale jednocześnie rozszerzy zakres danych, jakie pracodawcy będą musieli przekazywać do ZUS-u za swoich pracowników i zleceniobiorców. Skróceniu może ulec także okres przechowywania dokumentacji ...
-
Urząd Skarbowy - co powinieneś wiedzieć
... podatkowego organ podatkowy ma prawo wezwać Cię lub inne osoby (np. Twoich pracowników) do osobistego stawienia się w celu złożenia wyjaśnień lub zeznań. Może też ... wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań, możesz przeglądać akta sprawy, sporządzać notatki, odpisy i kopie tych akt, masz prawo składania wniosków ...
-
Tajemnica skarbowa: kto ma dostęp do informacji podatkowych?
... objętych tajemnicą. Udostępnienie akt podatkowych objętych tajemnicą skarbową Standardowo akta zawierające informacje objęte tajemnicą skarbową, ale niepochodzące z banków i innych ... . W ramach tej listy należałoby wymienić przede wszystkim funkcjonariuszy lub pracowników załatwiających sprawę, ich przełożonych, naczelników urzędów skarbowych, ...
-
Archiwizacja dokumentacji pracowniczej - przepisy
... zbiorczej liście płac sporządzonej przez pracodawcę, na której znajdowałyby się nazwiska wszystkich pracowników oraz przysługujące im kwoty wynagrodzenia stanowi naruszenie tej ochrony. Informacje takie mają ... pracodawcę, dotychczasowy pracodawca jest obowiązany przekazać akta osobowe pracownika oraz pozostałą dokumentację w sprawach związanych ...
-
Informacja do świadectwa pracy wydawana od 1 stycznia 2019 roku
... stycznia 1999 r. i w ich sytuacji, nie ma możliwości skrócenia okresu przechowywania dokumentacji, a akta pracownicze należy przechowywać 50 lat. Co oznacza 10 letni okres ... pracy, powinna być sporządzona wyłącznie dla pracowników zatrudnionych po 31 grudnia 2018 roku, czyli pracowników, dla których okres przechowywania dokumentacji wynosi 10 ...
-
Rekrutacja a ochrona danych osobowych i prywatności
... mogą umieścić w swoich dokumentach aplikacyjnych wszystko, wiec należy objąć te dokumenty szczególną ochroną, co najmniej taką, jaką zabezpieczamy akta osobowe naszych pracowników. Usuwanie / anonimizowanie W zakresie niszczenia dokumentów aplikacyjnych w wersji elektronicznej sprawa jest dość prosta. Po prostu usuwamy dokumenty z załączników ...
-
Tajemnica skarbowa w świetle przepisów Ordynacji podatkowej
... pracowników izb administracji skarbowej, funkcjonariuszy, pracowników Krajowej Informacji Skarbowej, wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starostę, marszałka województwa oraz pracowników urzędów ich obsługujących, członków samorządowych kolegiów odwoławczych, a także pracowników ... podatkowych. Wszelkie akta sprawy zawierające informacje pochodzące ...
-
Wyższe kary dla pracodawców
... zakresie inspektorzy pracy mają prawo sprawdzać i wymagać bezpiecznych warunków pracy dla takich pracowników, jeżeli praca ta jest świadczona w miejscu wskazanym przez danego pracodawcę ... Kodeksem Pracy) obowiązek przechowywać dokumentację związaną ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników w taki sposób, aby nie uległy one uszkodzeniu ...
-
Efektywna praca w biurze - podstawy
... odpowiadały tym wykorzystywanym przez resztę pracowników. W większości wypadków usuwając dane, robisz to z powodu tego, że stają się nieaktualne. Dlatego też, gdy to możliwe i dopuszczalne, próbuj segregować dane w podkategorie również z uwzględnieniem lat. Pomoże ci to w przyszłości likwidować przeterminowane akta bardzo szybko bez konieczności ...