Centra handlowe w Europie w 2013 r.
2013-12-16 10:50
Bory Mall © fot. mat. prasowe
Z najnowszego raportu międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield dotyczącego rozwoju centrów handlowych w Europie European Shopping Centre Development wynika, że w pierwszym półroczu 2013 r. zasoby powierzchni w centrach handlowych krajów Europy Środkowej, tj. Polski, Czech, Węgier i Słowacji, powiększyły się o ok. 190 000 mkw., z czego 126 000 mkw. oddano do użytku w Polsce. W tym samym okresie w Europie powstało łącznie 1,8 mln mkw. nowej powierzchni.
Przeczytaj także: Powierzchnie handlowe w rozkwicie
Według autorów raportu w drugiej połowie bieżącego roku nowa podaż powierzchni w Europie Środkowej może wynieść 540 000 mkw. GLA, ponieważ okres przedświąteczny sprzyja otwieraniu obiektów handlowych. Łączna podaż nowej powierzchni za cały 2013 r. może osiągnąć poziom 730 000 mkw. GLA.„Naszym zdaniem Europa Środkowa wciąż wykazuje potencjał nowych inwestycji. Obecnie inwestorzy koncentrują się na wyszukiwaniu atrakcyjnych lokalizacji z potencjałem deweloperskim w niektórych miastach, a przede wszystkim na optymalizacji istniejących centrów handlowych. Rynki Europy Środkowej pod względem wolumenu powierzchni w centrach handlowych zbliżają się do krajów zachodnich w dość szybkim tempie” – mówi Jonathan Hallett, Partner Zarządzający firmy Cushman & Wakefield w Europie Środkowej.
fot. mat. prasowe
Galeria Katowicka
Wśród największych obiektów handlowych oddanych do użytku w drugiej połowie 2013 r. należy wymienić Galerię Bronowice w Krakowie (60 000 mkw.), Poznań City Center w Poznaniu (58 000 mkw.) oraz Galerię Katowicką w Katowicach (53 000 mkw.). Z kolei w Czechach otwarto centrum handlowe Galerie Šantovka w Ołomuńcu o powierzchni 46 000 mkw., a na Węgrzech – drugi etap centrum Árkád (20 000 mkw.) oraz CET (12 000 mkw.) w Budapeszcie. Natomiast w pierwszej połowie 2013 r. największe nowe centra handlowe powstały w Polsce: Galeria Solna (30 000 mkw.) i Europa Centralna (27 000 mkw.).
fot. mat. prasowe
Poznań City Center
Nasycenie rynku
Średnia podaż powierzchni w centrach handlowych na 1000 mieszkańców w 27 państwach Unii Europejskiej wynosi 262 mkw., natomiast w Europie Środkowej kształtuje się na poziomie 209 mkw. Dzięki dużej aktywności deweloperskiej w 2013 r. Polska jest obecnie rynkiem o największym w regionie nasyceniu powierzchnią centrów handlowych (225 mkw. na 1000 mieszkańców), wyprzedzając pod tym względem Słowację. Na drugim biegunie znalazły się Węgry, gdzie na 1000 mieszkańców przypada zaledwie 136 mkw. powierzchni w centrach handlowych, a w Czechach wskaźnik ten wzrósł do 210 mkw. na 1000 mieszkańców.
W 2013 r. w Czechach oddano do użytku dwa duże obiekty: w marcu ukończono rozbudowę popularnego centrum handlowego należącego do Unibail-Rodamco Centrum Černý Most w Pradze (obecnie 90 000 mkw.), a w październiku firma Dandreet otworzyła regionalne centrum handlowe Galerie Šantovka o powierzchni 46 000 mkw. w Ołomuńcu.
fot. mat. prasowe
Zasoby powierzchni w centrach handlowych
W pierwszej połowie 2013 r. na Słowacji nie powstały żadne nowe centra handlowe. Jedynym obiektem otwartym w bieżącym roku było centrum wyprzedażowe One Fashion Outlet o powierzchni 15 000 mkw. w miejscowości Voderady pod Trnawą.
Przeczytaj także:
Centra handlowe w Polsce IV kw. 2014
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
centra handlowe, centrum rozrywkowo-handlowe, obiekty handlowe, powierzchnie handlowe
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)