Polacy chętnie kupują mrożonki
2023-01-29 00:58
Polacy chętnie kupują mrożonki © pixabay.com
Mrożonki cieszą się wśród Polaków coraz większa popularnością. Z analiz ekspertów Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia wynika, że wartość tego rynku przekroczyła już 1,8 mld zł. Najchętniej kupowane są mrożone warzywa i dania gotowe.
Przeczytaj także: Żywność mrożona okiem IH
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Jakie produkty mrożone Polacy kupują najczęściej?
- Ile wart jest rynek mrożonek?
- Gdzie najchętniej kupujemy mrożonki?
Z danych Panelu GfK wynika, że przeciętny Polak kupuje mrożonki średnio 14 razy w roku. W okresie od grudnia 2021 r. do listopada 2022 r. podczas jednorazowaych zakupów konsumenci wydawali na mrożonki średnio 10 zł, co oznacza wzrost o 7 proc. rdr. Nabywcy najczęściej sięgają po warzywa oraz dania gotowe – razem stanowią one aż 64 proc. rynku.
Proste i szybkie gotowanie
Mrożone warzywa trafiają do koszyka co trzeciego konsumenta. Warto podkreślić, że zdecydowanie większą popularnością cieszą się mieszanki i zupy (74 proc.) niż mrożonki jednorodne (26 proc.).
Polacy cenią sobie łatwość i szybkość przygotowania posiłków. Kupując odpowiednie mieszanki, mają w zamrażarce pokrojony i obrany produkt, który nie wymaga dużej inwencji kulinarnej. Dzięki temu nawet osoby niepotrafiące gotować, mogą samodzielnie przygotować ciepły, domowy posiłek – podkreśla Jakub Dubniak, konsultant w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.
fot. pixabay.com
Polacy chętnie kupują mrożonki
Prym wiedzie… pizza
Drugim, niemalże tak samo częstym wyborem, są dania gotowe. Szczególnie pizza, która stanowi aż 19 proc. wszystkich kupowanych mrożonek w 2022 roku. Z danych Panelu GfK wynika, że przeciętny Kowalski wydał na nią średnio 64 zł. W przypadku tego typu produktu obserwujemy wyraźny trend wzrostowy, zarówno w ujęciu wartościowym (+19 proc.), wolumenowym (+11 proc.), jak i liczby dokonanych transakcji (+7 proc.).
Potencjał tej kategorii zakupowej dostrzegają producenci, którzy stale rozbudowują portfolio swoich produktów. Tylko od stycznia do listopada 2022 roku oferta pizzy mrożonej w Polsce powiększyła się o około 80 nowych produktów – dodaje Jakub Dubniak.
Po mrożonki do dyskontów
Inflacja i podwyżki cen powodują, że konsumenci coraz częściej zaciskają pasa i wybierają kanały zakupowe oferujące korzystne ceny. To sprzyja rozwojowi dyskontów – w przypadku mrożonek mają one aż 54 proc. udziałów w rynku w ujęciu wartościowym.
W trosce o domowe budżety, nabywcy znacznie częściej sięgają po produkty marek własnych. Ich przewagą jest korzystna cena przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości. Obecnie artykuły private label stanowią 49 proc. wartości kupowanych mrożonek – wyjaśnia Jakub Dubniak.Zdaniem eksperta Panelu GfK mimo wzrostów cen, kategoria zachowała stabilną pozycję na rynku i nic nie wskazuje na zmiany w najbliższych miesiącach.
Przeczytaj także:
Dania gotowe: sprzedaż wyhamowała
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)