E-commerce w Polsce: trendy 2014
2014-02-03 13:19
Trendy rynku e-commerce na 2014 © ktsdesign - Fotolia.com
Przeczytaj także: Branżo e-commerce: quo vadis?
Trendy e-commerce w Polsce:- Dalszy wzrost sprzedaży za pośrednictwem kanału e-commerce.
- Wzrost znaczenia outsourcingu procesów operacyjnych.
- Zmiany regulaminów i procedur związanych z obsługą zwrotów, wymuszone nowymi przepisami.
- Powstawanie nowych sieci odbioru osobistego wykorzystujących istniejącą infrastrukturę.
- Ekspansja firm zagranicznych połączona z lokowaniem w Polsce punktów dystrybucji i obsługi logistycznej.
- Otwieranie się polskich przedsiębiorstw na rynki europejskie.
- Postępująca konsolidacja małych e-sklepów.
- Wzrost zainteresowania branżą e-commerce ze strony funduszy inwestycyjnych.
W 2014 roku największy wpływ na branżę e-commerce będzie miała zmiana przepisów związanych z obsługą zwrotów. Począwszy od 13 czerwca, klient będzie mógł w ciągu 14 dni wycofać się z zakupu. Ponadto na sprzedawców nałożone zostaną dodatkowe obowiązki, związane przede wszystkim z przekazywaniem rozmaitych informacji na temat zamówienia. W konsekwencji sklepy internetowe zostaną zmuszone do przeformułowania regulaminów oraz rekonfiguracji wewnętrznych procedur.
- Z punktu widzenia arvato, jako outsourcera procesów e-commerce, szczególnie ważna okaże się szybkość rozpatrywania i opracowywania zwrotów trafiających do centrum logistycznego, która będzie wywierać znaczny wpływ na realizację nowych wymogów przez e-sklepy – twierdzi Lidia Ratajczak-Kluck, Dyrektor Obszaru Media, E-commerce, Programy Lojalnościowe, arvato Polska.
Wykorzystanie kanału e-sprzedaży w tradycyjnych sieciach handlowych stopniowo staje się standardem, nie zaś czynnikiem przewagi konkurencyjnej. W związku z tym wiele firm korzystających dotąd z kanału tradycyjnego będzie uruchamiało także sprzedaż elektroniczną.
fot. ktsdesign - Fotolia.com
Trendy rynku e-commerce na 2014
- Obserwujemy ten trend w wielu dużych sieciach handlowych, reprezentujących różnorodne branże, m.in. odzieżową, wyposażenia wnętrz, a nawet spożywczą. Firmy coraz rzadziej pozwalają sobie na nieobecność w sprzedaży internetowej – podkreśla Lidia Ratajczak-Kluck.
Dynamiczny rozwój branży wiąże się z rosnącą konkurencją na rynku. Oznacza to przede wszystkim poważne wyzwanie dla małych sklepów internetowych, które coraz częściej będą podejmowały decyzję o konsolidacji. Pozwoli to po pierwsze na rozszerzenie oferty, po drugie – na połączenie sił marketingowych i baz konsumenckich. Nowym trendem jest również wzrost zainteresowania handlem internetowym ze strony funduszy inwestycyjnych. Mamy już na polskim rynku kilka podmiotów, które otwarcie informują o swoich planach związanych z branżą e-commerce.
- Polski rynek e-commerce, wychodząc z problemów wieku dziecięcego, zmienia się w oczach. Mniejsi gracze, chcący nawiązać konkurencję z dużymi sieciami, coraz częściej decydują się na konsolidację w celu zwiększenia swojego potencjału. Nie oznacza to wprawdzie, że najmniejsze podmioty znikną całkowicie z rynku, lecz struktura branży wyraźnie się zmienia – mówi Lidia Ratajczak-Kluck.
Ponadto rośnie znaczenie outsourcingu. Przedsiębiorstwa skoncentrowane dotąd na handlu tradycyjnym coraz częściej zatrudniają firmy zewnętrzne do obsługi e-commerce. Wiąże się to ze wzrastającą świadomością różnic pomiędzy obsługą B2B i sklepów internetowych. Na outsourcing decydować się będą także mniejsze sklepy internetowe znajdujące się w stadium dynamicznego rozwoju. Duża liczba zamówień postawi je przed wyborem: czy przy dużych nakładach finansowych rozbudowywać własną logistykę, czy raczej skupić się na sprzedaży, przekazując kompleksową obsługę procesów (One Stop E-commerce) firmie zewnętrznej.
Ciekawe perspektywy rysują się przed ostatnim ogniwem procesu łańcucha dostaw – do klienta końcowego. Paczkomaty InPost na dobre wpisały się w polski krajobraz e-sprzedaży, a pojawiają się także kolejne podmioty. Szczególnie obiecujące wydają się poczynania Orlenu, który w ubiegłym roku zakomunikował wdrożenie rozwiązania, które umożliwia odbieranie przesyłek na stacjach benzynowych. O szansach powodzenia tego przedsięwzięcia decyduje duża i gęsta siatka stacji paliw.
Ostatnio polski rynek e-commerce został zauważony przez sklepy funkcjonujące w Europie. Oznacza to przede wszystkim inwestowanie w polskie e-biznesy, a także budowanie infrastruktury (centra logistyczne) obsługujące zagraniczne e-sklepy. Zauważalny jest także ruch w drugą stronę: rodzime e-biznesy otwierają się na rynki europejskie. Należy się spodziewać, że będą coraz częściej organizować sprzedaż i obsługę w innych państwach, zwłaszcza w krajach ościennych.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)