Jakość obsługi klienta w 2013 r.
2014-02-05 12:41
Transport i banki do poprawy © Africa Studio - Fotolia.com
Przeczytaj także: Komunikacja z klientem: rośnie popyt na nowe kanały
Doganiamy czołówkęW poprzednich latach różnica pomiędzy polskim wskaźnikiem satysfakcji konsumentów – PCSI, a amerykańskim – ACSI (American Customer Satisfaction Index) była ogromna. W 2011 roku nasz narodowy wskaźnik był niższy o prawie 28 punktów procentowych, a w 2012 o ponad 15 punktów procentowych. Dziś wskaźnik zadowolenia klientów w Polsce (PCSI) wynosi prawie 75% i traci do amerykańskiego odpowiednika zaledwie 2,2 punktów procentowych. Nasz krajowy wskaźnik jest również o 3,3 punktów procentowych niższy od brytyjskiego wskaźnika satysfakcji konsumentów - UKCSI. Tak mała rozbieżność może sugerować, że firmy w Polsce wzorują się na zachodnich sąsiadach i udaje im się skutecznie poprawiać jakość obsługi.
fot. mat. prasowe
Satysfakcja klientów i wskaźnik jakości obsługi
Są jednak powody do zmartwienia, Polska traci 22,4 mld zł rocznie
22,4 miliardów złotych – tyle tracą rocznie polskie firmy i ich konsumenci z powodu złej jakości obsługi. Okazuje się bowiem, że firmom stosunkowo łatwo udaje się polepszyć standard wyglądu miejsca obsługi sklepów, banków, restauracji, stacji paliw itd., ale nadal poprawy wymaga ludzka strona jakości obsługi. Co czwarty klient jest niezadowolony z jakości obsługi, przez co firmy tracą codziennie blisko 62 mln złotych. Za tę kwotę można byłoby kupić 150 nowoczesnych karetek pogotowia. W skali roku trwonimy 10 razy więcej niż Polska wydaje na całą ochronę zdrowia i 45 razy więcej niż kosztuje utrzymanie wszystkich szpitali w naszym kraju.
Słabo w województwie lubelskim
Najniższej jakości obsługi spodziewać się mogą konsumenci korzystający z produktów i usług we wschodniej i północno – wschodniej części kraju. Klienci najniżej ocenili województwo lubelskie – 68%, a niewiele wyższy wskaźnik miały województwa podlaskie, warmińsko – mazurskie, mazowieckie i pomorskie.
fot. mat. prasowe
Wskaźnik jakości obsługi (miasta i województwa)
Duża poprawa na Śląsku
Dotychczas słabo oceniane województwo śląskie tym razem osiągnęło jeden z lepszych wskaźników – prawie 79%. Podobnie jak w poprzednich latach, najlepszą jakością obsługi poszczycić się może województwo opolskie. Wskaźnik zadowolenia klientów w tym województwie wyniósł niemal 89%. Oprócz opolskiego i śląskiego, do grupy województw o najlepszym wskaźniku jakości obsługi dołączyły jeszcze województwa: podkarpackie – ponad 77%, zachodniopomorskie – 76%, małopolskie i lubuskie – 75%.
Najlepiej w Krakowie
W rankingu największych polskich miast prym wiedzie Kraków. Co ciekawe całe województwo małopolskie w rankingu województw zajmuje dopiero piątą pozycję. Niewiele gorzej od Krakowa wypadają Katowice i Szczecin. We wszystkich tych miastach wskaźnik jakości obsługi jest nieco wyższy niż 76% i przekracza ogólnopolski wskaźnik jakości obsługi wynoszący 74,6%.
W stolicy tak sobie
Najgorzej ocenianym dużym miastem jest Lublin, który ze wskaźnikiem 65% traci do Krakowa ponad 11 punktów procentowych. Poza Lublinem najmniej usatysfakcjonowanych klientów spotkać można w Gdańsku, Warszawie i Wrocławiu. Należy jednak zauważyć, że różnica wskaźników w największych miastach nie jest duża, zdecydowanie mniejsza niż w latach poprzednich (33% w 2011, 40% w 2012).
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)