Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych okiem BCC
2014-03-11 10:34
Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych okiem BCC © wellphoto - Fotolia.com
Przeczytaj także: Nowelizacja prawa zamówień publicznych chroni podwykonawców
Oprócz wymienionych we wstępie zmian Business Centre Club zarekomendował również:- w przypadku inwestycji infrastrukturalnych o dużej wartości potrzeba wprowadzenia przetargów wielostopniowych z etapem właściwej prekwalifikacji i wykluczania z nich wykonawców oferujących rażąco niską cenę;
- w przypadku inwestycji, które będą eksploatowane w długim czasie, wprowadzenie kategorii najniższego kosztu;
- wprowadzenie do kontraktów możliwości waloryzacji ceny na podstawie wskaźnika GUS;
- wprowadzenie możliwości aneksowania kontraktów o wartość niezbędnych robót dodatkowych nieobjętych zamówieniem, a których wykonanie jest niezbędne do realizacji zamówienia;
- wyeliminowanie z przetargów firm, które nie posiadają niezbędnych zasobów do realizacji zamówienia (wiedzy, doświadczenia, środków finansowych);
- wprowadzenie obowiązku korzystania przez wykonawcę z zasobów firm, które udzieliły wykonawcy referencji na etapie ubiegania się wykonawcy o zamówienie, a w przeciwnym przypadku odstąpienia od podpisania umowy lub jej zerwania;
- ustalenie jednolitego wzorca umowy podobnego do tego, który stosowany jest w innych krajach Unii Europejskiej.
fot. wellphoto - Fotolia.com
Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych okiem BCC
Przykłady funkcjonowania Prawa zamówień publicznych w innych krajach UE
FRANCJA
We Francji najniższa cena może być jedynym kryterium udzielenia zamówienia, jeśli tylko jest to uzasadnione przedmiotem zamówienia (art. 53.I.2 Kodeksu zamówień publicznych). W literaturze i orzecznictwie wskazuje się, że cena może być jedynym kryterium w przypadku zamówień prostych i zestandaryzowanych (np. zakup paliwa).
Zgodnie z orzecznictwem francuskim, niezgodne z prawem jest stosowanie ceny jako jedynego kryterium w przypadku złożonych robót budowlanych. W praktyce najczęściej są stosowane dwa kryteria: cena oraz jakość (rozbita na podkryteria) . Przepisy Kodeksu wymieniają przykładowo cenę, walor techniczny, innowacyjność, termin wykonania, cechy estetyczne i funkcjonalne, serwis posprzedażny i wsparcie techniczne.
Postanowienia Kodeksu wyraźnie dopuszczają również możliwość zastosowania kryteriów ekologicznych. Dopuszczalne są także inne kryteria, o ile są związane z przedmiotem zamówienia.
NIEMCY
W Niemczech, zgodnie z regulacjami prawnymi właściwymi w przypadku zamówień, których przedmiotem są dostawy lub usługi (Bekanntmachung der Vergabe -Und Vertragsordnung für Leistungen Teil A (VOL/A)) oraz regulacjami prawnymi właściwymi dla zamówień na roboty budowlane (Allgemeine Bestimmungen für die Vergabe von Bauleistungen Teil A VOB/A) instytucje zamawiające udzielają zamówień publicznych na podstawie oferty najkorzystniejszej ekonomicznie, uwzględniającej kryteria związane z przedmiotem zamówienia, takie jak np.: jakość, cena, wartość techniczna, estetyka, funkcjonalność użytkowa, aspekty środowiskowe, koszty eksploatacji, koszty cyklu życia, efektywność kosztowa, obsługa klienta i pomoc techniczna, termin dostarczenia oraz okres dostarczenia lub realizacji zamówienia.
Przepisy niemieckie zastrzegają, że najniższa cena nie może być jedynym decydującym kryterium udzielenia zamówienia. Podstawową zasadą wyłonienia zwycięzcy w przetargach organizowanych w Niemczech jest wybór oferty najbardziej korzystnej ekonomicznie – zasada ta nie koniecznie oznacza najniższą ceną. Zazwyczaj ocena ta jest oparta na cenie, jakości oraz innych kryteriach dotyczących konkretnego zamówienia.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)