Badania CrowdResearch: wykorzystuj madrość tłumu
2014-03-14 12:47
Badania CrowdReaserch, czyli jak korzystać z mądrości tłumu © kbuntu - Fotolia.com
Jednym ze sposobów praktycznego zastosowania idei crowdsourcingu są badania CrowdReaserch, których celem jest pozyskiwanie danych od tzw. "tłumu" czyli grupy konsumentów charakteryzującej się określonymi cechami, których analiza pozwala uzyskać informacje rynkowe na temat sytuacji w konkretnej branży (np.cen lub dostępności produków) czy też po prostu zebrać opinie konsumentów.
Przeczytaj także: Crowdsourcing przyszłością rekrutacji pracowników?
Badania typu CrowdResearch pozwalają pozyskiwać dane na dwa sposoby - pasywny i aktywny. W przypadku pierwszego z nich zdobywane pasywnie dane gromadzone są masowo, "przy okazji". Świetnym przykładem są tu tzw. BIG DATA czyli dane gromadzone przez wiele organizacji przy pomocy chociażby przeglądarek Google, co często dzieje się zupełnie bez naszej wiedzy. W połączeniu z nowoczesną technologią stanowią one bogate źródło informacji na temat samych konsumentów, ich zwyczajów czy preferencji.Zupełnie inaczej pozyskiwane są dane w sposób aktywny. Jest to szczegółowo zaplanowany i kontrolowany proces, w którym kluczowe znaczenie ma udział „tłumu”, stanowiący źródło danych. Za pomocą różnego rodzaju narzędzi jest to zbiorowość zorganizowana, która dostarcza konkretne dane, na które w danym momencie jest zapotrzebowanie.
Przykładem firm świadczących usługi biznesowe polegające na wykonywaniu badań CrowdReaserch są amerykańskie firmy, takie jak FieldAgent czy GigWalk, a na polskim rynku działająca od września 2013 roku firma TakeTask.pl.
- Firmy te pozwalają na świadczenie usług polegających na zbieraniu danych za pomocą „tłumu”, który stanowią konsumenci. Tworzą oni pewnego rodzaju społeczność, na podstawie której klienci korzystający np. z usług aplikacji TakeTask mogą zbierać dane dotyczące doświadczeń konsumentów oraz ich oceny danego produktu bądź zjawiska. Jedynym narzędziem jakiego potrzebuje nasz Agent do przekazania swojej opinii jest smartfon, dzięki czemu praktycznie w czasie rzeczywistym dane docierają do zainteresowanej firmy – mówi Tomasz Rogalski, Prezes Zarządu TakeTask.pl.
fot. kbuntu - Fotolia.com
Badania CrowdReaserch, czyli jak korzystać z mądrości tłumu
Kto może korzystać z badań CrowdReaserch oraz kto je finansuje? Na podstawie sposobu działania FieldAgent oraz GigWalk i doświadczeń TakeTask.pl, klientów można podzielić na dwie grupy. Pierwszą grupę stanowią klienci, dla których ważne są informacje z rynku pozyskane np. ze sklepów czy drogerii. W tym przypadku nie ma większego znaczenia, jaki jest profil osoby dostarczającej informacje. Tutaj główną grupą klientów są producenci dóbr szybko zbywalnych tzw. FMCG. Firmy te, już teraz stale monitorują rynek i zbierają regularnie informacje o cenach produktów, dostępności w sklepach, czy ułożeniu na półce. Sposób działania jest bardzo prosty – dane zbierają pracownicy firm lub podmioty zewnętrzne specjalnie wynajęte do tego celu. Główne koszty zebrania danych z jednego sklepu w wyżej opisanym modelu to koszt dojazdu, wykonania pracy przez pracownika, zarządzania, narzędzi pracy np. systemów IT czy utrzymania samochodu.
Drugą grupę klientów stanowią wszystkie firmy zainteresowane badaniami konsumenckimi. Tutaj z kolei profil grupy docelowej jest bardzo ważny, czyli np. wiek, płeć, wykształcenie czy miejsce zamieszkania. Liderzy z branży CrowdReaserch przygotowani są na tego typu badania, ponieważ każdy konsument podaje w nich swoje dane „metryczkowe” jak płeć i wiek oraz miejsce zamieszkania, a także informacje o zwyczajach konsumenckich (np. jak często kupuje szampon i co ma wpływ na wybór określonej marki).
- Badania konsumenckie CrowdReaserch oraz coraz bardziej zyskujące na popularności badania Mobile CrowdReaserch w porównaniu do innych metod badawczych mają klika przeważających zalet. Pierwszą i najważniejszą z nich – jest szybkość zbierania informacji, która jest niekiedy o wiele lepszym rozwiązaniem niż badanie typu CAWI (Computer Assisted Web Interview). Następną ważną zaletą jest wysoki współczynnik odpowiedzi tzw. responce rate, który wpływa przede wszystkim na jakość i szybkość prowadzonych badań – dodaje Tomasz Rogalski.
Utrzymywanie kontaktu z konsumentami za pomocą smartfona wydaje się dużo lepszym sposobem niż badanie online CAWI, które przeprowadza się przy użyciu standardowego PC-ta czy laptopa. Dzięki smartfonowi firma utrzymuje ciągły i bezpośredni kontakt z konsumentem, a co za tym idzie jest w stanie dotrzeć do niego o każdej możliwej porze i w jakimkolwiek miejscu byłby użytkownik telefonu.
Przeczytaj także:
Crowdsourcing - od czego zacząć?
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)