Konsumenci a prywatność w Internecie
2014-06-24 10:29
![Konsumenci a prywatność w Internecie [© Maksim Kabakou - Fotolia.com] Konsumenci a prywatność w Internecie](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/media-elektroniczne/Konsumenci-a-prywatnosc-w-Internecie-139201-200x133crop.jpg)
Konsumenci a prywatność w Internecie © Maksim Kabakou - Fotolia.com
Przeczytaj także: Dbamy o prywatność w sieci
Tocząca się od dawna debata na temat dopuszczalnego poziomu wglądu instytucji rządowych i przedsiębiorstw w prywatne czynności, zachowania i informacje poszczególnych osób rozciąga się teraz również na świat mediów elektronicznych. „EMC Privacy Index” bada, w jaki sposób konsumenci na całym świecie postrzegają swoje prawa i możliwości w zakresie prywatności online, a także na ile są gotowi zrezygnować z korzyści i wygód oferowanych przez usługi sieciowe, aby chronić swoją prywatność.Wnioski? Użytkownicy chcą korzystać z zalet technologii, nie rezygnując przy tym z prywatności. Badanie pokazało trzy paradoksy związane z prywatnością. Każdy z nich rodzi bardzo istotne następstwa tak dla konsumentów, jak i przedsiębiorstw oraz dostawców technologii.
- Paradoks pierwszy: „Chcemy mieć wszystko, bez kompromisów”. Konsumenci twierdzą, że chcą korzystać ze wszystkich wygód i zalet technologii cyfrowych, ale jednocześnie nie zamierzają rezygnować z tego powodu z prywatności.
- Paradoks drugi: „Brak działania”. Chociaż zagrożenia dotyczące prywatności dotykają bezpośrednio wielu konsumentów, większość użytkowników przyznaje, że nie podejmuje właściwie żadnych działań w celu ochrony swoich danych. Konsumenci są skłonni uważać, że jest to raczej obowiązkiem podmiotów przetwarzających ich informacje, takich jak instytucje rządowe i przedsiębiorstwa.
- Paradoks trzeci: „Udostępnianie w sieciach społecznościowych”. Użytkownicy mediów społecznościowych twierdzą, że cenią sobie prywatność, a jednocześnie przyznają, że swobodnie udostępniają duże ilości danych osobowych - mimo braku zaufania do podmiotów mających chronić te informacje.
fot. Maksim Kabakou - Fotolia.com
Konsumenci a prywatność w Internecie
Konsumenci twierdzą, że chcą korzystać ze wszystkich wygód i zalet technologii cyfrowych, ale jednocześnie nie zamierzają rezygnować z tego powodu z prywatności.
EMC Privacy Index potwierdza, że użytkownicy zachowują się w różny sposób w zależności od rodzaju czynności wykonywanych w sieci. Zachowania te można sklasyfikować jako szereg „osobowości” lub ról (różne „ja” w zależności od kontekstu działania online). Każdej z tych ról towarzyszy odmienna postawa wobec kwestii prywatności. Oceniano sześć następujących ról:
- „Ja” w kontekście społecznościowym: kontakty w serwisach społecznościowych, za pośrednictwem poczty elektronicznej, sms-ów i innych usług telekomunikacyjnych.
- „Ja” w kontekście finansowym: kontakty z bankami i innymi instytucjami finansowymi.
- „Ja” jako obywatel: kontakty z instytucjami państwowymi.
- „Ja” jako pacjent: kontakty z lekarzami, placówkami służby zdrowia i ubezpieczycielami zdrowotnymi.
- „Ja” jako pracownik: interakcje z systemami i serwisami związanymi z zatrudnieniem.
- „Ja” jako konsument: interakcje ze sklepami internetowymi.
Każda z tych ról wykazuje bardzo odmienne poglądy na kwestie prywatności. Oto przykład: respondenci najchętniej opowiadali się za rezygnacją z prywatności w kontekście obywatelskim — aby uzyskać lepszą ochronę lub łatwiejszy i wydajniejszy dostęp elektroniczny do świadczeń państwowych. Natomiast w kontekście sieci społecznościowych użytkownicy byli najmniej skłonni wyrzec się prywatności w zamian za lepszą obsługę.
![Prywatność w sieci wg internautów [© Ivan Bliznetsov - Fotolia.com] Prywatność w sieci wg internautów](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/prywatnosc-w-sieci/Prywatnosc-w-sieci-wg-internautow-120118-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)