eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeSkuteczny marketing wirusowy

Skuteczny marketing wirusowy

2005-09-30 21:35

Wirusowe filmy, zdjęcia, linki codziennie zalewają nasze skrzynki e-mailowe. Wirus stał się obiektem pożądania wielu marketerów. Bo któż by nie chciał kampanii marketingowej, która rozprzestrzenia się sama, i to nakładem niewielkich kosztów? Mechanizm działania marketingu wirusowego jest bardzo prosty i analogiczny do schematu działania wirusa chorobotwórczego.

Przeczytaj także: Jak pozyskać i zatrzymać klienta w Internecie?

Osoba zostaje zarażona wirusem i staje się nosicielem. Następnie świadomie bądź też nieświadomie przenosi tego wirusa na kolejne osoby, a te na kolejne. I tak wirus zaczyna swoje samoistne życie w internetowej sieci. Skuteczny wirus to ten, który do nas wróci.

Marketing wirusowy funkcjonujący również pod takimi określeniami jak buzz marketing, word of mouth marketing czy po prostu viral marketing, to technika promocji, która zdobywa coraz szersze uznanie wśród marketingowców. Powoli staje się modne stworzenie kampanii, która żyje sama swoim życiem w sieci, efektywnie kreując wizerunek marki czy też firmy.

WIRUS – SKUTECZNY I TANI

Wirusy, jako narzędzie marketingu, nie są wymysłem ostatnich kilku lat. Już dawno marketingowi specjaliści zdawali sobie sprawę z potęgi plotki czy rekomendacji. Brak możliwości kontroli czy oceny efektywności powodowały jednak, że nie znajdywała ona wielu zwolenników jako forma reklamy. Dopiero rozpowszechnienie internetu w latach 90., które spowodowało, że wysyłanie wiadomości wirusowych stało się łatwiejsze, doprowadziło do sytuacji, że skuteczny wirus stał się obiektem ich zainteresowania. W czym tkwi siła marketingu wirusowego? Weźmy pod uwagę proste założenie: jeżeli ja wyślę ciekawy link do strony www do moich pięciu znajomych, a każdy z nich do kolejnych pięciu, to jaki będzie efekt? 5 x 5 x 5 x 5 x 5 = 3125 osób, w pięciu krokach. A jeżeli uświadomimy sobie, że tak naprawdę każdy z nas ma dużo więcej niż pięć osób w swojej skrzynce adresowej, do których jest gotowy wysłać e-maila, to pokaże nam to, jak wielka jest potęga sieci, na której opiera się marketing wirusowy.

FENOMEN MARKETINGU WIRUSOWEGO

Powszechność medium komunikacji, jakim jest internet, doprowadziło do sytuacji, gdy trafienie z przekazem marketingowym w krótkim czasie do dużej liczby osób jest możliwe. Marketing wirusowy to nie tylko duży zasięg, ale również precyzyjne trafienie z komunikatem do określonych konsumentów. Mechanika wirusa oparta na wykorzystaniu istniejących sieci powiązań społecznych czy zawodowych powoduje, że jeżeli trafimy z interesującym przekazem do jednej osoby zainteresowanej nim (np. snowboardzisty), to szansa, że poleci nasz produkt innym znajomym, którzy mają analogiczne zainteresowania, jest duża.

Jeżeli konsument poleca produkt innym osobom, to staje się swoistym ambasadorem marki i jego lojalność wobec niej wzrasta. Decyzja o rekomendacji produktu to w pewien sposób także wyraz zaufania marce. Marketing wirusowy jest również narzędziem bardzo efektywnym kosztowo, biorąc jeszcze pod uwagę zasięg możliwy do uzyskania.

Koszty, które trzeba ponieść, to nakłady na stworzenie samego wirusa (gry, filmu czy grafiki), a koszty rozprzestrzeniania są praktycznie zerowe. Niestety, musimy pamiętać o ograniczeniach, które niesie ze sobą użycie wirusa w formie załącznika do maila. Problemem bardzo często jest wielkość – nikt nie chce mieć skrzynki zaśmiecanej przez kilkunastomegowe filmy mpeg. Utrudnieniem może być również format pliku i filtry antyspamowe, które nie pozwolą nam odebrać załącznika, np. w formacie exe czy nawet jpg.

Marketing wirusowy ma również negatywne aspekty. Raz puszczony wirus jest nie do zatrzymania, a próby takich działań mogą spowodować zgoła odmienny efekt. Przekazu wirusowego praktycznie nie można kontrolować i tak naprawdę nigdy nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jaki skutek odniesie – do ilu osób trafi i jaka będzie ich reakcja.

SKUTECZNA KAMPANIA WIRUSOWA

Stworzenie skutecznego marketingu wirusowego wbrew pozorom wcale nie jest łatwe. Rosnąca komercjalizacja i zalew spamu powoduje, że internauci bardzo wybiórczo podchodzą do komunikatów wirusowych, które otrzymują. W ogromie natłoku informacji tylko te, które są najbardziej oryginalne, ciekawe i przekonujące, mają szansę na to, aby zostać przesłane dalej i zaistnieć w sieci.
Przeczytaj także: Czym jest marketing wirusowy? Czym jest marketing wirusowy?

 

1 2

następna

oprac. : Ewelina Chlebińska / Marketing w Praktyce Marketing w Praktyce

Więcej na ten temat: marketing wirusowy, techniki promocji

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: