Jabłka ulubionym owocem Polaków
2014-08-09 00:26
Jabłka © Johanna Mühlbauer - Fotolia.com
Jabłko jest owocem, które cieszy się w Polsce ogromną, choć słabnącą popularnością. ARC Rynek i Opinia przeprowadziło badanie, z którego wynika, że 94% ankietowanych w ciągu ostatniego roku sięgnęło po ten owoc, najczęściej w postaci surowej (83%), najrzadziej jako dodatek do mięs (14%). Z kolei tym, co według badanych jest szczególnie warte docenienia w odniesieniu do jabłek, jest fakt, że są to owoce polskie (65%), łatwo dostępne (64%) i z dużą zawartością witamin (63%).
Przeczytaj także: Eksport polskiej żywności spada
Jabłka w Polsce spożywane są pod różną postacią. Zdecydowanie najczęściej badani sięgają po jabłka surowe, ale jabłka cieszą się popularnością również w formie przetworzonej.fot. mat. prasowe
Polacy a jabłka
Przez wiele lat jabłka były dominującym owocem ogólnodostępnym. Być może dlatego przez swoją powszechność były trochę niedoceniane. I dlatego też spożycie jabłek w Polsce z roku na rok spada, choć nadal są one popularne. Reakcja Polaków na embargo Rosji na polskie jabłka wpisuje się w trend doceniania rodzimej żywności, produktów lokalnych. Ten trend, po czasach kiedy to duża część społeczeństwa uważała, że tylko to, co zachodnie jest wartościowe, jest coraz bardziej znaczący. Być może akcja dotycząca jedzenia jabłek spowoduje, że owoc ten ponownie stanie się owocem narodowym Polaków i zwiększy się jego spożycie – mówi dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia – Ciekawy jest wynik badania dotyczący cydru. Na jego podstawie widać, że część Polaków wie, czym jest cydr, jednak brak reklam tego napoju powoduje, że nie jest jeszcze w dużym stopniu rozpropagowany. Dlatego być może zezwolenie na reklamy cydru spowodowałyby zwiększenie jego popularności – dodaje.
fot. mat. prasowe
Preferowana forma spożycia jabłek
fot. mat. prasowe
Co najbardziej ceni Pan/ Pani w jabłkach? (możliwość wyboru wielu odpowiedzi)
Ulubione gatunki jabłek to: papierówka, antonówka, lobo, jonagold i malinówka.
Polska jest jednym z największych na świecie producentów jabłek. Patrząc na doświadczenia naszej grupy producenckiej – rośnie zainteresowanie polskimi jabłkami w Europie Zachodniej, gdyż ich jakość i cena są atrakcyjne. W tym roku rozpoczęliśmy też eksport na rynki azjatyckie, co do tej pory nie miało miejsca. Polscy konsumenci też lubią jabłka, jednak z naszych doświadczeń wynika, że w coraz większym stopniu przywiązują wagę do jakości. Obecnie w zasadzie jabłka niepełnowartościowe przeznaczane są wyłącznie na produkcję przetworów lub cydru. Sieci handlowe, z którymi współpracujemy, wymagają najwyższej jakości owocu, bo tylko taki owoc kupi klient – mówi Sebastian Szymanowski, Dyrektor Generalny Grupy Producentów Owoców Galster Sp. z o.o.
Informacja o badaniu
Badanie przeprowadzono metodą CAWI (wywiady internetowe na panelu e-panel) w dniach 1-5.08.2014 na ogólnopolskiej próbie, N=1000.
Przeczytaj także:
O czym warto powiedzieć w Światowy Dzień Jabłka?
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
jabłka, jabłka w Polsce, Polacy a jabłka, rynek jabłek, polskie owoce, polska żywność
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)