Media społecznościowe bez znaczenia dla e-commerce?
2014-09-30 11:53
Przeczytaj także: Zakupy online. 7 (przedświątecznych) wskazówek dla e-sprzedawcy
Badanie Capgemini wyodrębniło na rynkach dojrzałych i rozwijających się sześć kategorii kupujących, którzy wykorzystują kanały cyfrowe w różny sposób w procesie zakupowym:
Dojrzałe rynki (Australia, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Japonia, Kanada, Niemcy, Portugalia, Stany Zjednoczone, Szwecja, Wielka Brytania i Włochy)
- Niechętni kupujący (Reluctant Digital Shoppers) - 11% respondentów - To grupa negatywnie nastawiona do wykorzystywania przy zakupach nowych technologii i zazwyczaj unikająca ich. Osoby te kupują w tradycyjnych sklepach i nie używają mediów społecznościowych ani smartfonów jako kanałów sprzedaży.
- Oszczędni kupujący (Value-Conscious Digital Shoppers) – 29% respondentów - To grupa osób preferujących zakupy w tradycyjnych sklepach, ale czujących się pewnie przy posługiwaniu się Internetem oraz pocztą email w procesie zakupowym. Mniej chętnie wykorzystują smartfony, tablety oraz media społecznościowe.
- Społecznie zaangażowani kupujący (Socially-Engaged Digital Shoppers) - 41% respondentów - Osoby często korzystające z technologii cyfrowych i czujące się dobrze w mediach społecznościowych. To grupa kupujących, którzy chętnie powierzają swoje dane sprzedawcom i korzystają ze wszystkich kanałów wyszukując informacje o produktach.
- Cyfrowi kupujący (True Digital Shoppers) – 19% respondentów - To kupujący, którzy najczęściej spośród klientów rynków dojrzałych dokonują zakupów online. Cyfrowi kupujący korzystają z aplikacji porównujących produkty i śledzących przesyłkę, a także nie mają oporu przed udostępnieniem danych w celu spersonalizowania oferty.
Rynki rozwijające się (Brazylia, Chiny, Indie, Meksyk, Rosja)
- Obojętni kupujący (Digitally-Indifferent Shoppers) – 23% respondentów - To grupa osób niechętnie nastawiona do cyfrowych technologii, takich jak smartfon czy aplikacje na urządzenia mobilne, wybierają raczej tradycyjne sklepy. Zgadzają się na udostępnienie informacji o sobie sprzedawcom, ale nie przez media społecznościowe.
- Kupujący interaktywni (Interactive Digital Shoppers) – 50% respondentów - To grupa osób chętnie kupujących z wykorzystaniem wszystkich technologii cyfrowych, regularnie dokonujących zakupów online i pozytywnie nastawionych do sprzedawców korzystających z technologii takich jak kody QR czy aplikacje na urządzenia mobilne.
- Kupujący technofile (Technofile Digital Shoppers) - 27% respondentów - Grupa osób podchodzących z entuzjazmem do technologii cyfrowych i regularnie kupujących online. Choć obdarzają sprzedawców zaufaniem powierzając im dane na swój temat, zawsze pozostawiają sobie możliwość zrezygnowania z powiadomień od sklepu.
Brian Girouard podsumowuje:
„Ponieważ opracowanie profilu klienta stało się bardziej złożone, sprzedawcom i firmom produkującym towary konsumpcyjne trudno zdecydować się na właściwą strategię zaangażowania klientów w zakupy online. Większość firm weszła już w jakiś sposób na «ścieżkę cyfrową. Jednakże wiele z nich wciąż nie jest przekonanych czy na pewno potrafią właściwie zareagować na zmieniające się oczekiwania swoich klientów, dobrze ustalić priorytety i wdrożyć odpowiednie inicjatywy. Wnioski z przygotowanego przez Capgemini raportu „Czynniki istotne dla kupujących przez kanał cyfrowy” (Digital Shopper Relevancy Report) mogą pomóc sprzedawcom i firmom produkującym towary konsumpcyjne lepiej zrozumieć zachowania kupujących oraz dostosować się do ich oczekiwań dotyczących sprzedaży wielokanałowej”.
O raporcie „Digital Shopper Relevancy”
Wyniki badania oparte są na odpowiedziach z ankiet przeprowadzonych wśród 18 000 osób, które w przeszłości wykorzystywały kanał cyfrowy do dokonywania zakupów, w 18 krajach reprezentujących zarówno dojrzałe jak i rozwijające się rynki, takich jak: Australia, Brazylia, Chiny, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Indie, Japonia, Kanada, Meksyk, Niemcy, Portugalia, Rosja, Szwecja, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania oraz Włochy. Badanie koncentrowało się na pięciu kategoriach produktów: żywność, zdrowie i higiena osobista, moda (ubiory, obuwie, akcesoria), artykuły budowlane i elektronika.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)