eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeSocial media i marketing treści: jak zwiększyć ich skuteczność?

Social media i marketing treści: jak zwiększyć ich skuteczność?

2014-11-04 10:03

Social media i marketing treści: jak zwiększyć ich skuteczność?

Jak zwiększyć skuteczność social media i marketingu treści? © vetkit - Fotolia.com

Wielu autorów i specjalistów ds. marketingu przeprowadziło badania na temat skuteczności wykorzystania marketingu treści (szczególnie w połączeniu z marketingiem w social media). Okazuje się, że można znaleźć pewne uniwersalne zasady, które odnoszą się do ogółu społeczności internetowej na świecie. Jakie są najlepsze, naukowo udowodnione sposoby, na przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów?

Przeczytaj także: Social media i marketing treści pomogą osiągnąć sukces

Personalna komunikacja z odbiorcami


Jedną z podstawowych zasad, o których często można usłyszeć jest to, że należy budować konwersacje i wchodzić w interakcje z użytkownikami komentującymi treści publikowane na firmowym blogu lub w mediach społecznościowych. Z badań wynika, że w dużym stopniu nie jest to prawdą i większość organizacji oraz osobistości posiadających wysoki zasięg komunikacji, wcale nie komunikuje się z wieloma odbiorcami na osobistej stopie.

Pozytywny i negatywny styl komunikacji


Kolejna zasada dotyczy stylu komunikacji z potencjalnymi klientami. Badania wykazują, że najlepiej jest prezentować informacje w pozytywnym świetle. Negatywny styl komunikacji osiąga znacznie gorsze wyniki, lecz, co ciekawe, najmniej skuteczny styl publikowanych treści opiera się na neutralności. Wniosek z tego taki, że przedsiębiorstwa starające się zbudować więź z odbiorcami, powinny już na początku opracowywania strategii ustalić właściwy styl komunikacji i trzymać się go przez dłuższy okres.

Zastosowanie pozytywnego podejścia (często z elementami kontrowersji lub wykorzystaniem odmiennego punktu widzenia) może doprowadzić do zwiększenia skuteczności strategii marketingu treści.

Najlepszy czas na publikację treści


Kolejnym elementem, na który warto zwrócić uwagę jest czas publikacji poszczególnych treści. Wielu specjalistów ds. marketingu zauważyło korelację między godziną publikacji a popularnością, którą udało się uzyskać przez dany przekaz. Doprowadziło to do zbudowania pewnych opinii na temat najlepszych okresów, w których warto zamieszczać treści w poszczególnych kanałach komunikacji.

Okazuje się jednak, że te „najlepsze okresy” często są znane i eksploatowane przez przedsiębiorstwa, dlatego warto eksperymentować i próbować komunikować się z odbiorcami w różnych godzinach dnia. Istnieje wiele narzędzi pozwalających na automatyzację udostępniania nowych tekstów i wyznaczenie specyficznego czasu, w którym mają się one pojawić w sieci. Stwarza to wiele możliwości dla pracowników działu marketingu, którzy pragną eksperymentować z okresami publikacji wyznaczonymi poza tradycyjnymi godzinami pracy.

fot. vetkit - Fotolia.com

Jak zwiększyć skuteczność social media i marketingu treści?

Skuteczne działania z zakresu marketingu treści i social media wymagają zastosowania sprawdzonych zasad, opracowanych i doprowadzonych do perfekcji przez wielu marketerów na całym świecie.


Zachęcenie do podjęcia akcji (Call to action)


Publikowanie nowych treści (szczególnie w środowisku social media) zakłada też wykorzystanie tzw. zachęcenia do podjęcia akcji (ang. call to action). Jest to metoda komunikacji, gdzie do konsumentów kierowane jest bezpośrednie polecenie, typu; „kliknij tutaj” lub „zapisz się”. Taktyka ta, szeroko wykorzystywana w tradycyjnych formach reklamy, ma również zastosowanie w marketingu treści. Publikacje zawierające jasne zachęcenie do podjęcia akcji wykazują wyższą skuteczność od pozostałych.

Korzyści płynące z wykorzystania marketingu treści


Przedsiębiorstwa stosujące marketing treści uzyskują wyższy poziom konwersji organicznego ruchu pochodzącego z wyszukiwarek, od organizacji niewykorzystujących tej strategii. Poziom konwersji uzyskiwany z tego kanału jest średnio o 29% wyższy na stronach internetowych stosujących marketing treści.

Marketing treści prowadzi również do pozyskania potencjalnych klientów wyższej jakości, ponieważ odwiedzają oni poszczególne strony, kierując się specyficznymi słowami kluczowymi, wpisywanymi przez nich do wyszukiwarki. Na pozostałe strony często trafiają przypadkowi użytkownicy, którzy po prostu poszukują informacji.

Regularny kontakt z odbiorcami to klucz do sukcesu


Okazuje się również, że bardzo ważną rolę w działaniach związanych z marketingiem treści odgrywa utrzymywanie regularnego kontaktu z potencjalnymi klientami. Firmy prowadzące działania z zakresu „lead nurturing” (nieustannego budowania relacji z konsumentami, dzięki dostarczaniu im przydatnych treści), osiągają o 45% wyższy zwrot z inwestycji w działania związane z pozyskiwaniem potencjalnych klientów z sieci, od firm, które nie stosują takiej strategii.

Wyznaczanie specyficznych celów związanych z marketingiem treści i social media


Niezależnie od lokalizacji geograficznej, działania związane z marketingiem treści zazwyczaj składają się na jednolity proces, który rozpoczyna się od przeprowadzenia analizy rynku i opracowania podstawowych pomysłów, będących podstawą ogólnej strategii. Kolejny krok to wyznaczenie specyficznych celów, które firma będzie starała się osiągnąć dzięki publikowaniu i dystrybucji treści.

Cele te są zazwyczaj związane z budowaniem świadomości prezentowanej oferty, zaangażowaniem potencjalnych klientów w proces zakupowy oraz określeniem szczegółowych rezultatów, które organizacja pragnie osiągnąć (może to być liczba odwiedzin na stronie internetowej, liczba osób, które wypełniły formularz kontaktowy, pobrały wersję demonstracyjną produktu itp.) Najważniejsze aby cele były opracowane według metodyki SMART (specyficzne, mierzalne, ambitne, realistyczne i ograniczone czasowo).

Skuteczny proces marketingu treści – w skrócie


Kolejnym krokiem jest opracowanie szczegółowego programu marketingowego opartego na trzech filarach – strategii treści (rodzaj publikowanych treści, ton komunikacji, kalendarz publikacji), wyborze najlepszych platform komunikacyjnych (analiza poszczególnych kanałów komunikacji) oraz metod zaangażowania potencjalnych klientów (dystrybucja treści, płatne formy reklamy, media społecznościowe). Kolejny etap procesu polega na implementacji opracowanych wcześniej założeń. Na samym końcu działania powinny być poddane analizie i raportowaniu.

Podsumowanie


Skuteczne działania z zakresu marketingu treści i social media wymagają zastosowania sprawdzonych zasad, opracowanych i doprowadzonych do perfekcji przez wielu marketerów na całym świecie. Zawsze warto trzymać się sprawdzonych rozwiązań, aby zwiększyć szansę na sukces przedsięwzięcia. Przejrzyj jeszcze raz wyżej wymienione pomysły i pomyśl nad tym, jak możesz je zastosować w kolejnej kampanii marketingowej.
Perła w kokonie

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: