Koniunktura przemysłowa XI 2014
2014-11-24 13:02
Przeczytaj także: Koniunktura przemysłowa X 2014
W listopadzie wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji zakwaterowanie i gastronomia kształtuje się na poziomie minus 8 (przed miesiącem minus 5). Poprawę koniunktury odnotowuje 9% badanych firm, a jej pogorszenie 17% (w październiku odpowiednio 11% i 16%). Pozostałe jednostki uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie. Bardziej pesymistyczne oceny koniunktury mogą być związane z pogorszeniem negatywnych opinii dotyczących bieżącego popytu, sprzedaży oraz sytuacji finansowej. Odpowiednie prognozy są niekorzystne. Dyrektorzy jednostek zgłaszają spadek zarówno bieżących jak i przyszłych cen usług. W tej grupie jednostek planowane są redukcje zatrudnienia, zbliżone do prognozowanych w październiku.
W listopadzie wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji informacja i komunikacja kształtuje się, podobnie jak w październiku, na poziomie plus 14. Poprawę koniunktury w obu miesiącach odnotowuje 20% badanych firm, a jej pogorszenie – 6%. Pozostałe jednostki uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie. Chociaż oceny bieżącego popytu i sprzedaży są pozytywne, wobec nieznacznie negatywnych opinii sprzed miesiąca, przewidywania w tym zakresie są mniej optymistyczne od formułowanych w październiku. Zarówno bieżąca jak i przyszła sytuacja finansowa jest oceniana korzystnie, choć diagnozy są nieco gorsze od zgłaszanych przed miesiącem. Sygnalizowany jest spadek bieżących i przyszłych cen usług. W tej grupie jednostek planowany wzrost zatrudnienia jest nieznacznie mniejszy od prognozowanego w październiku.
W listopadzie wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa kształtuje się na poziomie plus 17 (przed miesiącem plus 23). Poprawę koniunktury odnotowuje 25% badanych firm, a jej pogorszenie 8% (w październiku odpowiednio 28% i 5%). Pozostałe jednostki uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie. Zarówno diagnozy jak i prognozy popytu, sprzedaży usług oraz sytuacji finansowej są mniej optymistyczne od zgłaszanych w październiku. Dyrektorzy jednostek wskazują na większy niż przed miesiącem spadek zarówno bieżących jak i przyszłych cen usług. W najbliższych trzech miesiącach zatrudnienie może w niewielkim stopniu wzrosnąć.
W listopadzie podmioty z większości sekcji objętych badaniem sygnalizują spadek popytu na usługi, najbardziej znaczący – z sekcji edukacja (sekcja P) oraz zakwaterowanie i gastronomia (sekcja I). Największy wzrost popytu odnotowują firmy z sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa (sekcja K) oraz działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją (sekcja R).
W najbliższych trzech miesiącach firmy z większości sekcji objętych badaniem spodziewają się spadku popytu, przede wszystkim jednostki z sekcji zakwaterowanie i gastronomia (sekcja I) oraz edukacja (sekcja P). Najbardziej znaczący wzrost popytu prognozują podmioty z sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa (sekcja K) oraz informacja i komunikacja (sekcja J).
W listopadzie podmioty z większości sekcji objętych badaniem sygnalizują spadek sprzedaży, najbardziej znaczący – z sekcji edukacja (sekcja P) oraz zakwaterowanie i gastronomia (sekcja I). Największy wzrost sprzedaży, choć nieco mniejszy niż przed miesiącem, odnotowują jednostki z sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa (sekcja K).
W najbliższych trzech miesiącach firmy z większości sekcji objętych badaniem spodziewają się spadku sprzedaży, w największym stopniu jednostki z sekcji zakwaterowanie i gastronomia (sekcja I) oraz edukacja (sekcja P). Najbardziej znaczącego wzrostu sprzedaży, choć mniejszego od przewidywanego przed miesiącem, oczekują podmioty z sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa (sekcja K).
W listopadzie podmioty z większości sekcji objętych badaniem odnotowują pogorszenie swojej sytuacji finansowej, najbardziej znaczące – z sekcji edukacja (sekcja P). Najbardziej korzystnie, ale gorzej niż w październiku, sytuację finansową oceniają jednostki z sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa (sekcja K).
Na najbliższe trzy miesiące firmy z większości sekcji objętych badaniem formułują niekorzystne prognozy sytuacji finansowej. Optymistyczne przewidywania w tym zakresie zgłaszają tylko jednostki z sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa (sekcja K), informacja i komunikacja (sekcja J) oraz pozostała działalność usługowa (sekcja S).
W najbliższych trzech miesiącach firmy z wszystkich sekcji objętych badaniem (poza podmiotami z sekcji obsługa rynku nieruchomości – sekcja L) prognozują spadek cen, najbardziej znaczący – firmy z sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa (sekcja K).
![Koniunktura gospodarcza w III 2025 [© Freepik] Koniunktura gospodarcza w III 2025](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/koniunktura-gospodarcza/Koniunktura-gospodarcza-w-III-2025-265552-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)