Wartość firmy to również jej reputacja - czy firmy o nią dbają?
2014-12-05 12:17
![Wartość firmy to również jej reputacja - czy firmy o nią dbają? [© LoloStock - Fotolia.com] Wartość firmy to również jej reputacja - czy firmy o nią dbają?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/reputacja-firmy/Wartosc-firmy-to-rowniez-jej-reputacja-czy-firmy-o-nia-dbaja-147634-200x133crop.jpg)
Ryzyko utraty reputacji wśród najważniejszych wyzwań firm na świecie © LoloStock - Fotolia.com
Przeczytaj także: Hejterzy zagrażają dobrej opinii firm
Zdecydowana większość firm (76 proc.) ma silne przekonanie o swojej dobrej reputacji. Jednak gdy pada pytanie o należytą ochronę renomy firmy lub reagowanie na zagrożenia związane z utratą dobrego imienia, wskaźniki mocno spadają. Tylko 19 proc. firm przyznało sobie najwyższą ocenę za umiejętności zarządzania ryzykiem w tym zakresie, z kolei 39 proc. firm ocenia swoją dojrzałość na poziomie co najwyżej średnim.Ryzyko utraty reputacji należy do najważniejszych kwestii biznesowych o znaczeniu strategicznym. 88 proc. osób zajmujących kierownicze stanowiska traktuje ryzyko utraty reputacji jako zasadnicze wyzwanie biznesowe. Przyjmując perspektywę sektorową, ryzyko utraty reputacji ma największe znaczenie dla firm technologicznych, działających w branży przemysłowej oraz usług finansowych.
Spółki odchodzą od tradycyjnego, modelowego spojrzenia na zarządzanie ryzykiem korporacyjnym i koncentracji na ryzykach operacyjnych. W coraz większym stopniu firmy patrzą na ryzyka kluczowe (dla danej firmy, branży, rynku) oraz te spośród pojawiających się zagrożeń, które w sposób bezpośredni i strategiczny oddziaływują na realizację strategii biznesowych, np. utrata reputacji czy cybersecurity. W takim ujęciu zarządzanie ryzykiem związanym z utratą reputacji zyskuje znaczenie strategiczne, w przeciwieństwie np. do działań z obszaru compliance, które, choć bardzo istotne, mają wymiar bieżący i rutynowy – mówi Jacek Kuchenbeker, Starszy Menedżer z Działu Zarządzania Ryzykiem, Deloitte.
fot. LoloStock - Fotolia.com
Ryzyko utraty reputacji wśród najważniejszych wyzwań firm na świecie
88 proc. osób zajmujących kierownicze stanowiska traktuje ryzyko utraty reputacji jako zasadnicze wyzwanie biznesowe.
Czy ten trend oddziaływuje obecnie na proces zarządzania ryzykiem w polskich firmach?
Powyższa wizja daje się zauważyć również u niektórych rodzimych przedsiębiorstw. Wydaje się przy tym, że w dalszym ciągu jeszcze wiele pozostaje do zrobienia z racji tego, że zarządzanie poprzez ryzyka ma u nas stosunkowo krótką historię. Jednocześnie traktowanie ryzyka utraty reputacji, jako ryzyka strategicznego może stać się ważnym akceleratorem procesu zmiany podejścia do ryzyka w polskich firmach – mówi Jacek Kuchenbeker.
Zdaniem ankietowanych, to kadra kierownicza najwyższego szczebla ponosi odpowiedzialność w zakresie zarządzania ryzykiem utraty reputacji. Najczęściej wymieniano w tym kontekście dyrektora generalnego/ prezesa (dla 36 proc. ankietowanych), dyrektora ds. ryzyka ( 21 proc.), zarząd (14 proc.). Dla 11 proc. badanych odpowiedzialność w tym zakresie znajduje się w gestii dyrektora finansowego.
Z perspektywy zarządzania ryzykiem utraty reputacji, klienci to najważniejsi interesariusze (wg. 81 proc. badanych). Do pozostałych kluczowych interesariuszy badani zaliczyli: organy regulacyjne (73 proc.), najwyższą kadrę kierowniczą (68 proc.), pracowników (68 proc.) i inwestorów (65 proc.).
![10 sposobów na rekrutację pracowników lokalnych [© pixabay.com] 10 sposobów na rekrutację pracowników lokalnych](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/rekrutacja/10-sposobow-na-rekrutacje-pracownikow-lokalnych-247162-150x100crop.jpg)
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)