Firmy ubezpieczeniowe o krok od rewolucji cyfrowej
2015-01-16 11:49
Cyfrowa przyszłość wyzwaniem dla branży ubezpieczeniowej © Warakorn - Fotolia.com
Przeczytaj także: Ubezpieczenia: obsługa online nie jest priorytetem
Cyfrowa rewolucja w branży ubezpieczeniowej
Z badania KPMG wynika, że najbliższe trzy lata przyniosą aż dwukrotny wzrost liczby firm ubezpieczeniowych, które zechcą skorzystać z technologii cyfrowych przy wchodzeniu na nowe rynki. Obserwuje się również dynamiczny wzrost liczby firm, które przy użyciu najnowszych technologii planują dokonać optymalizacji modelu operacyjnego, usprawnić komunikacje z inwestorami, czy też rozwijać nowe produkty i usługi. Jak wynika z raportu KPMG „Transforming Insurance - Securing competitive advantage”, aby zapewnić sukces rynkowy, cyfrowa transformacja musi iść w parze z zasadniczą zmianą kultury organizacyjnej, która dla części firm pozostaje dużym wyzwaniem.
fot. mat. prasowe
Zmiana w wykorzystaniu technologi cyfrowej (3 lata temu i za 3 lata)
Wyboista droga do zmian
Badanie pokazuje, że ubezpieczyciele napotykają na problemy przy próbach tworzenia strategii cyfrowych, które byłyby zgodne z ich celami biznesowymi. Ponad dwie trzecie respondentów stwierdza, że ich strategia cyfrowa wykracza poza utrzymywanie witryny internetowej. Jednocześnie tylko nieco ponad jedna trzecia deklaruje, że inicjatywy ich firm w zakresie technologii cyfrowych są zgodne z przyjętymi celami strategicznymi. 65% respondentów ma też poczucie, że otoczenie regulacyjne nie wspiera innowacji w zakresie produktów i kanałów.
Ponadto, towarzystwa ubezpieczeniowe z trudem godzą strategie cyfrowe z istniejącą infrastrukturą oraz procesami biznesowymi. 35% respondentów wskazywało, że istniejące systemy i próba zintegrowania ich z nowymi technologiami stanowią dla nich bardzo duże wyzwanie, zwłaszcza, jeżeli chodzi o gromadzenie danych. Postęp technologii cyfrowej, ekspansja mediów społecznościowych oraz rozwój „internetu rzeczy” to elementy, które mają istotny wpływ na wolumen i różnorodność danych napływających do firm ubezpieczeniowych oraz na tempo ich wzrostu, co jest źródłem dodatkowych trudności. 31% respondentów uważa, że głównym wyzwaniem przy analizie danych jest zgromadzenie wiarygodnych i miarodajnych danych.
fot. mat. prasowe
Analiza i gromadzenie danych - największe wyzwania
Polska na tle świata – opinie ekspertów KPMG w Polsce
Polscy ubezpieczyciele są, jako średnia rynkowa, dopiero przed pełnym włączeniem kanałów cyfrowych do swoich strategii. Funkcje online są dostępne w różnym fragmentarycznym zakresie u różnych ubezpieczycieli - brak jeszcze na polskim rynku wypracowanego standardu obsługi online. Wśród decydentów firm działających w Polsce powoli dojrzewa świadomość, iż trend cyfrowy nadchodzi i będzie wymagał od ubezpieczycieli nie tylko przekształcenia obsługi na kanały cyfrowe, ale też przemyślenia na nowo modeli biznesowych - mówi Piotr Siciak dyrektor w dziale usług doradczych dla sektora usług finansowych w KPMG w Polsce.
W ostatnich latach największe firmy ubezpieczeniowe działające na polskim rynku skupione były na wymianie systemów w celu automatyzacji procesów i zamianie polisy wypisywanej ręcznie na tę wystawianą z systemu. Zmiana modeli biznesowych na wykorzystujące pełnię możliwości świata cyfrowego jest dopiero przed nimi. Należy pamiętać, że wymagać będzie to nie tylko zmiany technologii, ale także odpowiednich kompetencji firmy, w tym rozwoju procesów zarządzania strategicznego – mówi Leszek Wroński, partner, szef usług doradczych w KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)