Najpopularniejsze strony WWW oferujące treści audiowizualne
2015-01-16 11:38
VOD na drugim miejscu © lassedesignen - Fotolia.com
Przeczytaj także: Popularność serwisów wideo
W listopadzie 2014 roku na blogu YouTube (www.youtube-global.blogspot.com) pojawiła się zapowiedź usługi streamingu muzyki, która za dodatkową opłatą będzie umożliwiała użytkownikom słuchanie muzyki bez reklam oraz w trybie offline. Tego typu usługi codziennie zyskują nowych zwolenników. Czy radia internetowe odchodzą do lamusa i ustępują miejsca stronom WWW oferującym muzykę na żądanie? Gemius postanowił sprawdzić, z jakich serwisów oferujących treści audiowizualne korzystają użytkownicy sieci i które z nich są najpopularniejsze.YouTube liderem
Okazuje się, że największą popularnością cieszą się strony WWW zawierające materiały wideo. Dane z września 2014 roku pokazują, że zagląda na nie ponad 16 mln internautów. Bezkonkurencyjny pod względem popularności jest serwis YouTube.com, który odwiedza niemal trzy czwarte użytkowników sieci (16 mln internautów). Dalej znajduje się Wrzuta.pl, odwiedzana przez 2,1 mln internautów, oraz strona Dailymotion.com, serwis umożliwiający prezentację filmów, wideoklipów lub własnych miniprodukcji w internecie, który przyciąga uwagę blisko 1 mln internautów.
Na drugim miejscu pod względem popularności znalazły się strony umożliwiające użytkownikom sieci oglądanie filmów i seriali online (VoD). Odwiedza je ponad jedna trzecia internautów (8,7 mln). Najpopularniejsze z nich to: VoD.pl, odwiedzany przez niemal co szóstego użytkownika sieci (3,9 mln), Zalukaj.tv (2,8 mln) oraz Ipla (prawie 2 mln internautów – dane dla Ipla.tv oraz aplikacji Ipla).
fot. lassedesignen - Fotolia.com
VOD na drugim miejscu
Internauci słuchają Eski
Wśród stron WWW oferujących treści audiowizualne dużą popularnością cieszą się również strony stacji radiowych. Odwiedza je trzech na dziesięciu polskich internautów (6,6 mln). Najpopularniejsze z nich to Eska.pl, na którą wchodzi co dziesiąty użytkownik sieci (prawie 3 mln), Polskieradio.pl (1,2 mln) i Rmf24.pl, wybierane przez 0,9 mln użytkowników internetu.
Teledyski i mp3 także popularne
Na czwartym miejscu zestawienia znajdują się strony WWW, na których możemy znaleźć teledyski i pliki mp3. Zagląda na nie jedna piąta internautów (4,2 mln). Największym zainteresowaniem cieszą się Teledyski.info (odwiedzane przez niemal 700 tys. użytkowników sieci), Spotify.com, serwis muzyki cyfrowej (ponad 500 tys.) oraz Djoles.pl (400 tys.).
fot. mat. prasowe
Popularność stron oferujących treści multimedialne
Wydawcy powinni postawić na personalizację i rekomendację treści
W jakim kierunku zmierza konsumpcja multimediów? Zdaniem Ewy Tkaczyk, doradcy biznesowego z firmy Gemius, najlepszym wyznacznikiem trendu są dzieci i młodzież: Najszybciej też uczą się i adoptują nowinki technologiczne. W ich kontekście używa się już skrótu 3M: Millenials, Multi-Culturals, Mobile. Jeszcze kilka lat temu tablety i smartfony uchodziły za gadżety głównie osób powyżej 45 roku życia oraz bardziej zamożnych. Obecnie tablet to przede wszystkim zabawka najmłodszych – twierdzi Tkaczyk. Podkreśla ona również, że branża internetowa ma przed sobą ogromne pole do zagospodarowania. – Wystarczy przyjrzeć się najpopularniejszym na świecie aplikacjom z treściami audio i video, tj. Pandora, Spotify, Hulu czy Netflix. Na przykładzie tego ostatniego widać, że takie rozwiązania są efektywne. Dzięki platformie online Netflix prześcignął już usługę pakietu telewizyjnego HBO. Dlatego HBO zdecydował się na uruchomienie już w 2015 roku własnej platformy streamingowej. Warto skupić się na budowaniu zaangażowania i lojalności użytkowników poprzez personalizację i rekomendację treści, dopasowanych do konkretnego użytkownika – przekonuje.
O badaniu
Dane pochodzą z ogólnopolskiego badania internetu Megapanel PBI/Gemius, realizowanego przez firmę Gemius na zlecenie spółki Polskie Badania Internetu. Na jego podstawie publikowane są dane statystyczne, które prezentują oglądalność stron WWW i aplikacji, korzystanie z materiałów audio i wideo w Polsce oraz związane z nimi profile społeczno-demograficzne internautów. Dane z badania Megapanel PBI/Gemius służą reklamodawcom, agencjom reklamowym i domom mediowym do szacowania potencjału reklamowego stron WWW i planowania kampanii online. Korzystają z nich również wydawcy, którzy na ich podstawie szacują udział własny w rynku internetowym i wyceniają powierzchnie reklamowe, jakimi dysponują.
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)