Koniunktura konsumencka I 2015
2015-01-28 00:40
Lepsze nastroje konsumentów w styczniu © Minerva Studio - Fotolia.com
Styczniowa aura nie wpłynęła negatywnie na humory Polaków - w pierwszym miesiącu tego roku nastroje konsumenckie podwyższyły swe loty. Polepszeniu uległ zarówno bieżący jak i wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej. Niektóre ze składowych wskaźników syntetycznych również odnotowały wartości wyższe niż przed miesiącem.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka XII 2014
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 0,8 p. proc. i ukształtował się na poziomie -11,7.Składowe wskaźnika uległy różnokierunkowym zmianom. Odnotowano wyższe wartości przede wszystkim dla ocen dotyczących obecnego dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 3,1 p. proc.) oraz przyszłej i obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost odpowiednio o 2,1 p. proc. i 1,4 p. proc.). Natomiast pogorszyły się oceny dotyczące przyszłej i obecnej sytuacji gospodarczej kraju (odpowiednio o 1,5 p. proc. i 1,1 p. proc.).
W porównaniu do stycznia 2014 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 8,5 p. proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 1,4 p. proc. i ukształtował się na poziomie -16,5.
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej oraz jego wartości składowe
Wzrost wartości składnika był przede wszystkim wynikiem polepszenia się ocen dotyczących przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost o 5,6 p. proc.), a w mniejszym stopniu przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 2,1 p. proc.). Gorzej oceniana była przyszła sytuacja ekonomiczna kraju (spadek o 1,5 p. proc.), a przewidywania dotyczące przyszłego poziomu bezrobocia były nieznacznie gorsze niż w ubiegłym miesiącu (spadek o 0,3 p. proc.).
W styczniu br. WWUK osiągnął wartość o 9,2 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2014 r.
Przeczytaj także:
Jakie nastroje konsumentów w listopadzie 2024?
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)