Usługi biznesowe potrzebują wprawnego zarządzania
2015-02-03 09:39
Globalne centra usług biznesowych potrzebują kadry zarządzającej © 06photo - Fotolia.com
Najbliższe trzy lata przyniosą centralizację usług wspólnych (ang. Global Business Services – GBS) służącą skupieniu ich w obrębie jednej organizacji - prognozuje 75 procent dostawców usług biznesowych, informatycznych i doradczych. Nie należy się jednak spodziewać, aby w najbliższych trzech latach globalnymi centrami usług biznesowych zarządzali dedykowani im menedżerowie. Chociaż potrzeba ustanowienia takiej funkcji niewątpliwie istnieje.
Przeczytaj także: Polski sektor BPO liderem regionu
Biorąc pod uwagę, że Polska jest obecnie jedną z najbardziej atrakcyjnych lokalizacji dla centrów usługowych, centralizacja usług wspólnych jest z perspektywy naszego kraju niezwykle istotna. Stoimy bowiem przed szansą przyciągnięcia kolejnych inwestorów.Globalne centra usług biznesowych tworzą największe firmy międzynarodowe i przyciągnięcie ich do Polski może przyczynić się do stworzenia wielu wartościowych miejsc pracy – mówi Jerzy Kalinowski, partner, szef grupy doradczej w zakresie strategii i operacji w KPMG w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej.
I dodaje – Usługi biznesowe, takie jak rachunkowość, wsparcie IT, czy usługi HR są nadal traktowane w korporacjach jako typowe funkcje wsparcia i stąd też dominuje model zarządzania, w którym każdy obszar biznesowy nadzoruje wspierające go funkcje dostarczane przez centrum GBS.
fot. mat. prasowe
Global Business Services a modele zarządzania
Zdaniem ankietowanych, którzy wzięli udział w badaniu KPMG International:
- większość firm organizuje centra usług biznesowych według kryteriów geograficznych (78% wskazań) oraz zakresu oferowanych usług (87% wskazań);
- globalne centra usług biznesowych tworzone i zarządzane centralnie w ramach jednej organizacji są na razie mało powszechnym rozwiązaniem (78% wskazań);
- w ciągu najbliższych 3 lat dojdzie do znaczących zmian podejścia do usług biznesowych i centra GBS będą powszechnie stosowanym przez firmy (75% respondentów);
- w ciągu najbliższych 3 lat nie należy się spodziewać powoływania dedykowanych menedżerów najwyższego szczebla, którzy będą odpowiedzialni wyłącznie za zarządzanie globalnymi centrami usług biznesowych – pomimo stosunkowo wysokiej świadomości potrzeby ustanowienia takiej funkcji (40% respondentów), posiada ją zaledwie 4% globalnych firm, a kolejne 6% planuje ją utworzyć.
O BADANIU:
The Global Shared Services and Outsourcing Advisory Pulse Survey to globalna, kwartalna ankieta przeprowadzana przez KPMG International wśród 248 wiodących dostawców usług biznesowych i informatycznych oraz specjalistów KPMG.
Przeczytaj także:
Usługi dla biznesu liderem różnorodności
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)