PlayStation 4 o 60% popularniejsza od Xbox One
2015-02-07 00:12
Przeczytaj także: PlayStation 3 40-GB w Europie
Sytuacja cenowa dziś: Pościg łeb w łeb
Poniższa grafika przedstawia rozwój cen od pojawienia się obu konsoli na rynku. Wyższa cena sprzedaży Xbox One z Kinect spowodowała znaczną różnicę między kosztem zakupu PlayStation 4. Duży popyt sprawił, że Sony nie tylko przez wiele miesięcy nie musiało obniżać ceny swojej konsoli, lecz możliwy był także jej wyraźny wzrost w styczniu oraz – po kolejnym stopniowym spadku ceny – w kwietniu 2014 roku. Tuż przed wprowadzeniem Xbox One bez Kinect ceny obu konsoli były już do siebie bardzo zbliżone – różnica między nimi wynosiła wtedy zaledwie ok. 70 zł.
fot. mat. prasowe
Rozwój cen PS4 i Xboxa od pojawienia się na rynku
Latem 2014 roku można było też zaobserwować inny interesujący fakt. Był to moment, w którym role w kształtowaniu się cen obu urządzeń odwróciły się – PS4 zaczęła notować wyraźny spadek, zaś Xbox One prawie do końca roku pozostał na tym samym poziomie. W grudniu 2014 roku nastąpiło jednak ponowne, jak dotąd największe zrównanie cen obu urządzeń, kiedy to różnica wyniosła niewiele ponad 10 zł.
Popyt na gry dedykowane
Ilość sprzedanych konsoli to jedno, innym jest pytanie o ilość sprzedanych gier przeznaczonych do danego urządzenia. Idąc tym tropem, sukces danego systemu można mierzyć przede wszystkim ilością sprzedanych wydawnictw dedykowanych. Porównywarka cen idealo sprawdziła, jak rozwija się popyt na gry przeznaczone na nowe i starsze generacje konsoli, czyli Xbox One contra Xbox 360 oraz PlayStation 4 contra PlayStation 3 oraz jak rozkłada się popyt na poszczególne tytuły dedykowane dla konkurujących urządzeń.
Celem poniższej analizy jest przedstawienie szybkiego prześcigania się nowych konsoli z ich poprzedniczkami. Na początku oferta gier jest najczęściej dość uboga, jednak w ciągu roku od ukazania się nowych modeli wciąż pojawiają się coraz to nowsze gry i wzrasta zainteresowanie samymi konsolami. Ostatecznie tendencja ta sprawia, że także w tym przypadku dochodzi do odwrócenia ról w popularności wydawnictw na dany system. W przypadku PlayStation 4 proces ten można zaobserwować znacznie wyraźniej niż ma to miejsce z grami dedykowanymi na Xbox One.
fot. mat. prasowe
Procentowy udział w popycie na gry PS4 i PS3
W grudniu 2013 roku podział kliknięć na poszczególne gry wynosił 12% dla PlayStation 4 i aż 88% dla PS3. Zaledwie rok później tendencja ta odwróciła się: 60-procentowy popyt stał się domeną gier na PS4.
fot. mat. prasowe
Procentowy udział w popycie na gry Xbox One i Xbox 360
Popyt na gry na Xbox One rozpoczął się w grudniu 2013 roku na poziomie 16%. W listopadzie następnego roku wzrósł on wprawdzie do 43%, jednak wciąż daleko mu do pozycji na rynku, jaką zagwarantowały sobie gry na PS4.
Wiele gier wydanych zostało przy tym na oba systemy. Porównywarka cen idealo zestawiła procentowy podział popytu popularnych gier, przez co z łatwością można było zaobserwować pojawienie się jednoznacznego lidera. Duże zainteresowanie PlayStation 4 sprawia, że znacznie więcej konsumentów porównywało ceny gier na tę platformę. Dopiero w przypadku duetu „Driveclub” i „Forza Horizon 2” – dwóch różnych gier o podobnej treści – przewaga PS4 nad XBO nie jest aż tak widoczna jak we wszystkich innych przypadkach.
fot. Stepan Popov - Fotolia.com
PlayStation 4 popularniejsza od Xbox One
Rywalizacja na rynku, której nigdy nie było
Dane pozyskane z badań idealo wskazują na dominację PlayStation 4 na rynku, jednak wniosek z badań może być inny: rywalizację między konsolami Sony i Microsoft trudno nazwać wojną o wyłonienie absolutnego zwycięzcy. Obie konsole cieszą się dostatecznie silną pozycją na rynku, by móc zgromadzić na świecie pokaźną grupę fanów, zaś żadne z wydawnictw produkujących gry na konsole nie zrezygnuje z publikacji swoich nowych tytułów dedykowanych dla jednego z tych urządzeń. Tym samym 18 milionów użytkowników PS4 i dziesięć milionów fanów XBO może być spokojne, że jeszcze w przyszłych latach doczekają się licznych gier na swoje konsole. Dalszy rozwój tej rywalizacji jest jednak wciąż interesujący, zaś dzięki wprowadzaniu nowych ekskluzywnych tytułów Microsoft zdaje się zbliżać do przełomu na rynku. Już teraz zapowiadane są nowe gry na PlayStation 4 i Xbox One – kto wie, czy walka o monopol w segmencie gamingowym nie rozpocznie się na nowo...
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)