eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMediaJak zmieniają się polskie media społecznościowe

Jak zmieniają się polskie media społecznościowe

2015-02-12 10:05

Jak zmieniają się polskie media społecznościowe

Największą popularnością cieszą się Facebook i YouTube © Javierafael - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Zjawisko hyper social traci na sile. Internauci przestają korzystać z wielu platform społecznościowych - z najnowszego badania zrealizowanego przez firmę badawczą IRCenter wynika, że w minionym roku jedynie 8 procent użytkowników korzystało z 5 serwisów społecznościowych. To rzeczywiście niewiele, biorąc pod uwagę, że w w 2013 roku odsetek ten wynosił aż 18 procent.

Przeczytaj także: Co się stało z Naszą Klasą, czyli jak zmienił się świat social mediów w Polsce?

W dalszym ciągu serwisami, które cieszą się największą popularnością pozostają Facebook i YouTube. Z pierwszego z nich co 6 internauta korzysta codziennie, drugi jest odwiedzany kilka razy w tygodniu (33%). Użytkownicy pozostałych kanałów są o wiele mniej aktywni - korzystają z nich jedynie kilka razy w ciągu miesiącu. Wysoka popularność głównych mediów społecznościowych jest zatem ciągle zauważalna, jednak warto zwrócić uwagę, że internauci coraz częściej rezygnują z bycia "hyper social", czyli z aktywnego korzystania z wielu serwisów równocześnie. Ta tendencja ta zarysowuje się najwyraźniej w przypadku blogów i Twittera, z których coraz częściej rezygnują młodzi użytkownicy sieci.

fot. mat. prasowe

% osób w wieku 18+, którzy w 2014 roku przynajmniej raz skorzystali z serwisów

W minionym roku z serwisu YouTube skorzystało a z 92 procent internautów powyżej 18 roku życia.


Stopniowa zmiana pokoleniowa


W mediach społecznościowych widać również zmiany o charakterze pokoleniowym. Analizy pokazują, że na miejsce młodych (18-24 lata) mieszkańców największych miast w skakują „młodzi dorośli” (24-34 lata), mieszkający w miastach do 200 tys. mieszkańców. To grupa osób, dla której kluczowe znaczenie przy podejmowaniu decyzji zakupowych mają rekomendacje znajomych. Pozwala to sądzić, że pozycja serwisów, z których korzystają, pozostanie silna. Co ciekawe, w media społecznościowe wkracza też coraz więcej osób starszych (55+). Preferowane przez nich serwisy to Instagram (+5%) i Facebook (+3%).

Młodzi internauci, którzy porzucają tradycyjne platformy społecznościowe, deklarują wzrost częstotliwości korzystania z internetu mobilnego (20%). Jednocześnie na przestrzeni ostatnich 3 lat obserwujemy dynamiczny wzrost zainteresowania serwisem Snapchat, a także Whatsapp i Vine.

Spadek popularności blogów wśród kobiet


W porównaniu do ubiegłego roku aż o 11% Internautów mniej deklaruje aktywne czytanie blogów min. raz w miesiącu. Zdecydowaną większość z nich stanowią młode kobiety (18-24 lat), mieszkające w największych ośrodkach miejskich w kraju. Ich miejsce zajmują starsi mężczyźni (+10%). Tendencja ta może świadczyć o braku zmiany pokoleniowej w blogosferze skierowanej do kobiet.

Ciekawy przypadek Instagrama


Pomimo niewielkiego spadku popularności (-1%), serwis Instagram coraz silniej angażuje, co czwartego Internautę w Polsce (+2,5% więcej treści niż w 2013 roku). Osoby, które korzystają z Instagrama przynajmniej raz w miesiącu, można scharakteryzować, jako aktywne i wyjątkowo dobrze zorientowane w mediach społecznościowych. Praktycznie każda z nich korzysta z serwisu YouTube i Facebook, co 8 czyta blogi, co 7 odwiedza serwis Twitter, a co 6 korzysta z LinkedIn. Na tej podstawie można stwierdzić, że użytkownicy Instagrama mogą być kluczowi w rozprzestrzenianiu się informacji pomiędzy sieciami społecznymi. Pomimo przyciągania tak zaangażowanej grupy odbiorców, serwis nie do końca przypadł do gustu młodzieży i studentom (-9%). Ich miejsce zajmuje segment „młodych dorosłych” oraz najstarszych Internautów (55+).

fot. mat. prasowe

Zmiana 2013 vs 2014

Instagram notuje niewielki spadek zainteresowania (-1%), równocześnie jednak coraz silnie angażując co 4 internautę.


„W IRCenter już od kilku lat badamy trendy zachodzące w Polskich mediach społecznościowych, dzięki czemu zyskujemy dostęp do niezwykle ważnych dla naszych klientów danych rynkowych. Pozwala nam to lepiej wspierać ich działania na różnych platformach społecznościowych i dostosowywać komunikację do zmieniającego się zachowania konsumentów” – mówi Marcin Krzosek, Dyrektor Zarządzający IRCenter.

Informacje o badaniu
Dane pochodzą ze zrealizowanego przez IRCenter badania „Social Media w Polsce. 2014”. Badanie ma charakter cykliczny i ma na celu pomiar trendów konsumpcji mediów cyfrowych w Polsce. Dane ilościowe zostały zebrane metodą CAWI za pośrednictwem panelu badawczego na reprezentatywnej próbie 1200 internautów. Część danych dotyczących wypowiedzi użytkowników została dostarczona przez SentiOne.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: