Polski rolnik - postępowy tradycjonalista
2015-02-19 10:07
Przeczytaj także: Gdzie po kredyt dla rolnika?
Więcej niż połowa przedstawicieli branży rolnej ocenia swoją sytuację finansową, jako dobrą lub bardzo dobrą. Co czwarty pytany posiada nadwyżki finansowe. Wydatki związane z pracami rolniczymi i prowadzeniem gospodarstwa rolnego są niemalże dwa razy większe niż wydatki na bieżące potrzeby. 90 proc. polskich farmerów ma obawy związane z wprowadzeniem embargo. Ponad 80 proc. uważa, że to ma wpływa na ich decyzje finansowe i sytuację gospodarstwa oraz na polskie rolnictwo.
– Rolnicy niezmiennie hołdują tradycyjnym wartościom – to element stały od lat. Jako najważniejszy warunek udanego życia wskazują zdrowie, udane małżeństwo i dzieci. System wartości rolników jest więc zbieżny z systemem wartości reprezentowanym przez większość Polaków. Warto jednak zauważyć, że pomimo swojej tradycyjności, rolnicy coraz chętniej otwierają się ku nowoczesnym rozwiązaniom i skłaniają się do korzystania z innowacyjnych technologii – powiedziała dr Aneta Uss-Lik z Martin & Jacob.
Decyzje dotyczące gospodarstwa podejmowanie są w gronie rodziny. Ponad połowa rolników po przejściu na emeryturę swój majątek planuje przekazać dzieciom.
Mimo, że stale przybywa rolników „w sieci”, to nadal wielu z nich korzysta z tradycyjnych mediów, takich jak: telewizja (96 proc.), radio (68 proc.) i prasa branżowa (62 proc.).
Farmer w banku
Polscy rolnicy potrzebują banku, któremu ufają i który daje im poczucie bezpieczeństwa. Przy wyborze banku przede wszystkim szukają informacji o produktach i jego ofercie w Internecie. Wybierając idealny bank zwracają uwagę na kilka elementów: co trzeci badany wskazuje na bezpieczeństwo i zaufanie do banku. Bardzo ważna jest też lokalizacja placówki, a także atrakcyjne ceny produktów i usług bankowych.
Połowa rolników w oddziale banku dokonuje przelewów, sprawdza saldo konta i historię transakcji. Podobnie przedstawiają się statystyki dotyczące korzystania z kanałów elektronicznych. Co druga operacja bankowa jest już realizowana w kanałach bankowości elektronicznej.
Informacje o badaniu:
Badanie zostało przeprowadzone w dniach od 24 października 2014 do 24 listopada 2014 przez firmę Martin & Jacob na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie. Wzięło w nim udział 1005 gospodarstw rolnych o areale powyżej 15 hektarów użytków rolnych. Badanie Agribus składa się z dwóch części. Pierwsza to tzw. omnibus. Zawiera zestaw pytań opisujących badane gospodarstwa rolne i domowe oraz psychograficzną charakterystykę producentów rolnych w grupie obszarowej powyżej 15 ha użytków rolnych. W tej części badania rolnicy wypowiadają się na temat ich własnej sytuacji społeczno-ekonomicznej. Zbierane są również dane dotyczące popularności wśród nich mediów drukowanych i elektronicznych. Druga część jest indywidualnie skonstruowana na potrzeby Banku BGŻ, dotyczy zagadnień związanych z korzystaniem przez respondentów z usług bankowych.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)