Raport "Konsument i Media"
2005-11-24 00:14
Przeczytaj także: Główny ekonomista Credit Agricole wygrywa ranking cytowań
Raport firmy doradczej On Board PR „Konsument i media” ma pomóc przedsiębiorcom w planowaniu działań komunikacyjnych. Opisuje rolę, którą w kształtowaniu opinii i postaw konsumentów pełnią media. Z przedstawionych w nim danych wynika np., że publikacja o wykryciu nieprawidłowości związanych z produkcją może zniechęcić do zakupu produktu od 35 do 53% klientów.Raport On Board PR wskazuje na kluczową rolę zarządzania kryzysem i trudności w odbudowie reputacji firmy. Określa też różną wrażliwość poszczególnych grup społecznych na przekazy dotyczące działań wizerunkowych przedsiębiorstw.
„Niekorzystne informacje w większości przypadków silnie zniechęcają klientów” – mówi Norbert Ofmański, dyr. zarządzający On Board PR – „Wśród młodych osób częściej niż w innych grupach można jednak spodziewać się też reakcji odwrotnej – zachęcenia do zakupu. Takie zjawisko dotyczy tylko niektórych produktów, najczęściej związanych z kulturą – książek, nagrań, koncertów, produkcji filmowych”.
Raport omawia zagadnienie wiarygodności poszczególnych mediów oraz skali zjawiska przekazywania sobie przez odbiorców mediów informacji dotyczących różnych wydarzeń. Wg raportu, wśród Polaków największym zaufaniem cieszą się media elektroniczne: telewizja i radio. Okazuje się też, ze Polacy chętnie dzielą się z przyjaciółmi i rodziną wiedzą zaczerpniętą z publikacji w mediach. Najchętniej, kiedy zdobyte informacje dotyczą katastrof i afer, zdrowia i wydarzeń regionalnych.
„Naiwnością jest ufać, że wiadomości o kryzysie firmy dotrą wyłącznie do czytelników pisma, gdzie zostały opublikowane.” – komentuje Norbert Ofmański z On Board PR - „Grupa odbiorców takich informacji jest dużo większa – często i bardzo często przekazuje sobie takie wiadomości aż 51% Polaków.”.
Raport jest pierwszym z serii opracowań dla środowiska biznesu dotyczących warunków działań wizerunkowych w Polsce przygotowywanych przez firmę doradczą On Board PR. Dokument opracowano w oparciu o badania opinii społecznej przeprowadzone przez TNS OBOP w październiku 2005 r. na ogólnopolskiej, reprezentatywnej 1005-osobowej próbie mieszkańców Polski w wieku 15 i więcej lat.
oprac. : eGospodarka.pl