NIK: państwo nie kontrolowało jakości budowanych dróg
2015-04-15 23:26
Jakość budowanych dróg poza kontrolą państwa © dbersier - Fotolia.com
Przeczytaj także: Dyrektor GDDKiA odwołana w trybie natychmiastowym
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w latach 2008 - 2013 (I półrocze) podpisała 181 umów na łączną kwotę 76,5 mld zł, w tym czasie do ruchu oddano prawie 2200 km dróg ekspresowych i autostrad. Jednak GDDKiA przystępując do realizacji "Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2008 - 2012" nie miała przygotowanych procedur, systemu monitorowania jakości robót budowlanych ani odpowiednio wyposażonych laboratoriów drogowych do przeprowadzania badań kontrolnych.Laboratoria bez sprzętu i fachowców
Do końca roku 2009 GDDKiA nie prowadziła bieżącej kontroli jakości robót. Przed rokiem 2008 własne laboratoria drogowe Dyrekcji nie miały ani sprzętu ani odpowiednio wykwalifikowanej kadry. W rezultacie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych nie była w stanie kontrolować jakości wykonywanych robót.
Sytuacja zaczęła się poprawiać dopiero od 2009 r. kiedy zwiększono ilość etatów oraz utworzono 23 laboratoria polowe, umożliwiające wykonanie części badań w pobliżu dużych budów, bez konieczności wożenia próbek. Jednak do czasu zakończenia kontroli żadne z 16 laboratoriów nie uzyskało akredytacji. Ich brak powodował, że spory wykonawców z Generalną Dyrekcją dotyczące jakości zastosowanych materiałów lub wykonanych robót rozstrzygane były przez laboratoria rozjemcze, co generowało dodatkowe koszty i opóźnienia.
Remontowane nowe drogi
Ponieważ nie funkcjonował skuteczny system kontroli jakości w trakcie budowy, to nowo wybudowane odcinki dróg trzeba było remontować i naprawiać. Jak ustalili kontrolerzy NIK, na ponad 70 proc. (22 z 30) sprawdzonych odcinków dróg oddanych do ruchu wystąpiły wady i usterki. Dopiero co wybudowane drogi miały spękaną i nierówną nawierzchnię, niedobory asfaltu i niewłaściwie wykonaną nawierzchnię. W prawie jednej trzeciej skontrolowanych inwestycji, wady wystąpiły w krótkim czasie (od 3,5 do 13,5 miesiąca) po oddaniu drogi do użytku.
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)