Inflacja III 2015
2015-04-16 13:37
Przeczytaj także: Inflacja II 2015
Po obserwowanych od września 2014 r. spadkach, w marcu br. wzrosły ceny w zakresie transportu (o 1,9%), głównie w wyniku podwyżek cen paliw do prywatnych środków transportu (przeciętnie o 3,7%, w tym oleju napędowego – o 4,7%, benzyny – o 4,6%, przy spadku cen gazu ciekłego – o 4,4%). Mniej niż w poprzednim miesiącu płacono natomiast za samochody osobowe (o 1,1%) i usługi transportowe (o 0,3%).
Opłaty związane z łącznością podwyższono w marcu br. o 0,2%. Odnotowano wzrost cen usług telekomunikacyjnych (o 0,3%). Sprzęt telekomunikacyjny potaniał o 1,8%.
Ceny towarów i usług związanych z rekreacją i kulturą w marcu br. obniżyły się przeciętnie o 0,2%. Nowe cenniki wprowadzane przez operatorów telewizji kablowych i satelitarnych wpłynęły na spadek cen usług związanych z kulturą (o 1,4%). Mniej niż w lutym br. konsumenci płacili za artykuły ogrodnicze dla domu i ogrodu przydomowego (o 0,4%) oraz sprzęt audiowizualny, fotograficzny i informatyczny (o 0,1%). Wzrosły natomiast ceny gazet i czasopism (o 2,6%). Więcej niż w poprzednim miesiącu płacono także za usługi związane z rekreacją i sportem (o 0,4%) oraz artykuły piśmienne, malarskie, kreślarskie (o 0,3%). Podwyższono ceny w zakresie turystyki zorganizowanej (przeciętnie o 0,1%, w tym za granicą – o 0,7%, przy spadku cen turystyki zorganizowanej w kraju – o 0,7%).
W marcu br. opłaty dotyczące edukacji pozostały na poziomie notowanym w poprzednim miesiącu.
Ceny w restauracjach i hotelach były wyższe niż w lutym br. o 0,2%.
Spośród innych towarów i usług, w marcu br. mniej niż w poprzednim miesiącu płacono za usługi finansowe świadczone przez banki i inne instytucje (o 7,3%) oraz artykuły papierniczo-higieniczne i pozostałe (o 0,4%). Ceny w zakresie ubezpieczeń utrzymały się przeciętnie na poziomie notowanym w lutym br. Wzrosły natomiast ceny środków kosmetycznych i higienicznych (o 0,2%), usług fryzjerskich, kosmetycznych i pielęgnacyjnych oraz opieki społecznej (po 0,1%).
Spadek cen towarów i usług konsumpcyjnych w marcu br., w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku, wyniósł 1,5%. Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miały obniżki opłat związanych z transportem (o 9,9%), niższe ceny żywności i napojów bezalkoholowych (o 3,5%) oraz odzieży i obuwia (o 5,3%), które obniżyły wskaźnik o 0,89 p. proc., 0,87 p. proc. i 0,28 p. proc. Wzrosty cen związanych z mieszkaniem (o 0,5%), łącznością (o 2,1%), napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 1,4%), a także towarów i usług w zakresie rekreacji i kultury (o 1,2%) podniosły ten wskaźnik o 0,13 p. proc, 0,11 p. proc., 0,09 p. proc. i 0,08 p. proc.
Przeczytaj także:
Inflacja III 2025. Ceny wzrosły o 4,9% r/r
![Inflacja III 2025. Ceny wzrosły o 4,9% r/r [© Freepik] Inflacja III 2025. Ceny wzrosły o 4,9% r/r](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/ceny-towarow-i-uslug-konsumpcyjnych/Inflacja-III-2025-Ceny-wzrosly-o-4-9-r-r-266112-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)